אסף ברנע חושף את השקעות חממת סנארה של טבע ופיליפס

אסף ברנע, מנכ"ל חממת סנארה, שבה שותפות טבע וענקית האלקטרוניקה פיליפס, חושף את ההשקעות שבוצעו עד כה ומסמן מטרות לשנים הבאות ■ "קרנות הסיכון זזו לכיוון הביוטק, ובתחומים כמו המכשור הרפואי יש מצוקה גדולה"

"בעולם הבריאות, עם כל ההייפ של הרפואה הדיגיטלית, בתחומים המסורתיים של המכשור הרפואי יש מצוקה גדולה מאוד של משקיעים, בוודאי לחברות בשלבים המוקדמים. קרנות ההון סיכון זזו לכיוון הביוטק, כי שם המכפילים, הפנטזיות והחלומות, ובנוסף, הנטייה היא להשקיע בחברות בשלבים מתקדמים יותר. היום קשה מאוד למיזמים צעירים בתחום המכשור הרפואי, ולפער הזה נכנסת סנארה - בתזמון מצוין". כך אומר אסף ברנע, מנכ"ל חממת Sanara Ventures - שבה שותפות חברת התרופות טבע וענקית האלקטרוניקה פיליפס.

סנארה (השם נגזר מהפועל "לרפא" בלטינית) החלה את פעילותה בדיוק לפני שנה. מאז נבחנו 400 חברות, ובוצעו השקעות בארבע מהן: MGD, MeWay Pharma, HomeDoc וחברה נוספת שההשקעה בה תיסגר בקרוב.

"סנארה היא לא רק חממה, אלא פלטפורמה להשקעות early stage", אומר ברנע, שניהל בעבר את חממת כינרות. "מבחינת המודל שלנו, אנחנו יכולים להשקיע כאקסלרטור רק לצורך בדיקת היתכנות של טכנולוגיה, עוד לפני כניסה של חברה לחממה. במסלול הרגיל של חממה, אנחנו מוסיפים אקסטרה-כסף לתקציב המדען הראשי, ויש לנו יכולת להשקיע גם פוסט-חממה, בסבבי השקעה של מיליוני דולרים".

עד כה, כל ההשקעות הן משלב הסיד, וכולן בחברות ישראליות, אך לא נפסלת האפשרות להשקיע בחברות מחו"ל. "אנחנו לא חייבים לממש את ההשקעה. המטרה היא לשפר את סיכויי ההצלחה של סטארט-אפים ולבנות חברות טובות, יציבות ומצליחות, בעזרה מקצועית ויכולת לנצל את הידע הנדיר של טבע ופיליפס באפיון המוצר בשלבי הפיתוח, וביכולת פתיחת הדלתות".

לדבריו, החברות לא מתחייבות לבלעדיות עתידית בהסכמים עם טבע או פיליפס: "אנחנו לא רוצים להפחיד יזמים ולהכריח אותם לקשור את גורלם איתנו", הוא אומר. "אם זה יקרה אחרי שתיבנה מערכת יחסים, וטבע או פיליפס ישקיעו כמה מיליוני דולרים ויחתמו על הסכם הפצה - זה win-win. אבל בשלבים הראשונים החברות לא יפתחו לטובת מוצר של טבע או פיליפס, אלא מוצר עצמאי. אנחנו משקיעים גם במה שרלוונטי לטבע ופיליפס וגם במה שלא, ובהחלט מותר לנו להשקיע בטכנולוגיות מרתקות עם ערך פיננסי פוטנציאלי".

טכנולוגיה לבדיקה קלה ופשוטה

ברנע, בעברו שחקן כדורסל בקבוצות שונות בליגת העל ובנבחרת ישראל, ממפה את התחומים (הנרחבים) שמעניינים את סנארה: רפואה דיגיטלית וטלרפואה; drug delivery - הולכת התרופה בגוף; הדמיה; טכנולוגיות לפרוצדורות זעיר-פולשניות; דיאגנוסטיקה; וכל מה שנוגע לטכנולוגיות שמטפלות בסייקל של המחלה והבריאות.

בקיץ האחרון, בכנס השקה של החממה, דובר על שתי השקעות של סנארה: MGD וקליידוסקופ מדיקל. בסופו של דבר, ההשקעה בקליידוסקופ לא יצאה אל הפועל. על MGD מספר ברנע שזו טכנולוגיה שיצאה מביה"ח תל השומר, בתחום הנשימה שמעניין גם את טבע וגם את פיליפס. "היום, בבדיקה של נפח ריאות נכנסים לחדר קצת קלסטרופובי בבי"ח, זה לא נוח, ותלויים בטכנאי. הטכנולוגיה של MGD מעבירה את הבדיקה לספירומטר ידני קל ופשוט", מספר ברנע.

חברה אחרת מתחום הנשימה שבה השקיעה סנארה היא MeWay Pharma (שאחד ממשקיעיה הראשונים הוא משה מנור - מנכ"ל פרוטליקס ולשעבר בכיר בטבע). "מייוויי נוסדה על-ידי היזם הסדרתי ד"ר ערן אילת, והיא פיתחה משאף מיוחד שמפרק את התרופה לחלקיקים קטנים מאוד, ומחדיר אותה לעומק הריאות. זה מקצר משמעותית את זמן הטיפול - עובדה חשובה, בעיקר כשהמטופלים הם ילדים", אומר ברנע.

ההשקעה השלישית, HomeDoc, היא מתחום ה-digital health. "זו חברה שמתחילה את צעדיה הראשונים", מספר ברנע. "ברפואה מרחוק יש הרבה מודלים שבהם הרופא והפציינט מדברים דרך מסך המחשב, אבל לרופא אין יכולת להסתכל למשל על הגרון או האוזן של הפציינט. בדיוק לאזור הזה HomeDoc נועדה, והיא מאפשרת לרופא לעשות בדיקות בסיסיות עם סנסורים שמסתכלים על גוף הפציינט. בהרבה מקרים רצים לבי"ח כשאין צורך באשפוז, והמערכות הרפואיות נושאות בעלויות עצומות. חלק מהשינויים של מערכות הבריאות העולמיות זה הוצאת שירותי הבריאות לקליניקות והביתה".

לדבריו, אף שיש הרבה חברות שמפתחות מערכות מסוג זה, "מה שיפה אצל HomeDoc שזו מערכת מאוד זולה, ונדמה לנו שהיא מאופיינת נכון ויכולה להתאים גם למדינות מתפתחות וגם למפותחות".

בכל אחת מהחברות הושקעו 1-1.5 מיליון דולר. "התקציב שעליו הכרזנו הוא 100 מיליון שקל, אבל אנחנו לא פועלים כקרן סגורה ונוכל 'לקרוא להון' בהתאם להזדמנויות ולהשקיע מעבר לכך", מציין ברנע. המטרה היא להתקרב ל-10 השקעות ב-2016.

- איך מתנהל השילוב בין טבע, פיליפס וסנארה?

"לשמחתי, 'הריקוד' שהתחיל בין החברות סביב החממה מייצר היום עוד קשרים ושיתופי-פעולה אפשריים בתחומים נוספים. אחת היכולות של סנארה זה הוועדה המייעצת שמורכבת מהאנשים הכי בכירים בפיליפס וטבע העולמית לצד יועצים חיצוניים. אנחנו נעזרים בהם גם בבדיקות נאותות וגם בניסיון ובידע בשווקים, ומקיימים קבוצות חשיבה גם על העברת טכנולוגיות לא רפואיות לתחום הרפואי. אני בקשר יומי עם אנשי טבע ופיליפס".

- איפה תהיה סנארה עוד שנתיים-שלוש?

"עם 20-25 חברות פורטפוליו, בחלקן השקעות פוסט-חממה. אני מקווה שיהיה פורטפוליו מגוון, עשיר, עם תמהיל נכון בתחומים הכי רלוונטיים, ובעיקר שנהיה פלטפורמה שתומכת במיזמים גם בעליות וגם בירידות. יש לנו אורך נשימה ויכולת כספית לתמוך במיזמים: אני רואה את עצמנו עומדים מאחורי החברות, ואם טבע ופיליפס לא יתעניינו בחברה מסוימת, נוכל להביא שחקנים אסטרטגיים נוספים להשקעות משותפות".