למה נאבקו קשת וערוץ 10 על החתמת אודי כגן ("משיח")?

המרוץ של קשת וערוץ 10 אחר הענקת חוזה טאלנט לאודי כגן מתאר יותר מכל את הנקודה אליה מכוונות הזכייניות: חיפוש כוכבים שצמחו באינטרנט כדי להצעיר את ממוצע הגיל של הצופים

קמפיין סלקום / צילום: סיון פרג'
קמפיין סלקום / צילום: סיון פרג'

צופי הטלוויזיה בישראל הולך ומתבגרים. על-פי נתוני הוועדה הישראלית למדרוג, הגיל הממוצע של צופי הפריים-טיים בערוצים 2 ו-10 עומד על 46.5 שנים. הגיל הממוצע של צופי ערוץ 2 מסמן את הקצה הצעיר יותר - 44 שנים, ואילו המצב בערוץ 10 מדאיג יותר: מאז ויתר הערוץ על תוכניות הריאליטי ועבר אסטרטגית לשידור המתבסס על תוכניות תיעודיות, האמיר גיל צופיו ונושק בסוף 2015 ל-50.

מאחורי המספרים הללו עומד המאבק שהתנהל באחרונה בין זכיינית ערוץ 2 קשת לערוץ 10 על השגת "משיח", הדמות אותה מגלם השחקן אודי כגן ושקנתה לעצמה בסיס צופים צעיר, שכן היא נולדה כסדרת סרטונים ביו-טיוב.

ל"גלובס" נודע כי הזכיינית קשת, שבסופו של דבר תפיק את הסדרה המבוססת על הדמות (המוכר לצופים גם מקמפיין סלקום), חתמה עם כגן על חוזה טאלנט על סך כמיליון שקל ובכלל זה פיתוח עונה של סדרה קומית ובה 25 פרקים.

במסגרת אותו הסכם ישתתף כגן בשתי עונות של תוכנית הסאטירה "ארץ נהדרת". עלות הפקת כל פרק בסדרה "משיח" (שתפיק ליאת בנאסולי) תעמוד, על-פי הערכות בשוק, על כ-90 אלף דולר.

בערוץ 10, על-פי גורמים, הסכימו לשלם לכגן אף יותר. שם הכינו בעבורו חוזה טאלנט שכולל הפקת סדרה והשתתפות בשתי עונות של "גב האומה", התוכנית בה הוא משתתף כיום כפאנליסט קבוע. בעונה של "גב האומה" יש מספר כפול של פרקים מזה של "ארץ נהדרת" אשר באופן טבעי היא יקרה משמעותית להפקה.

הצופים "מזדקנים"

כמעט 3 שנים אחרי שפרץ ברשת, הפך "משיח" לדמות נחשקת על-ידי קברניטי הטלוויזיה המסחרית הממוסדת. זה לא רק בגלל שכגן עצמו נחשף בעצמו באורות קדמת הבמה, אלא בעיקר הצורך הנואש של המשדרים להחזיר את הילדים של כולנו הביתה. אלה חשובים בעיקר לטובת גיוס המפרסמים.

משנה לשנה חלה שחיקה במודל הכלכלי של הכנסה מפרסום על-פי נקודות רייטינג. הצפייה אמנם נראית כיום בשיאה, עם רייטינג הגבוה מ-30% צפייה בכמה מתוכניות הריאליטי, אך את הברייקים, מקבצי הפרסומות, קשה למלא. המעבר לצורך לשווק על-פי מגזרים ופלחי אוכלוסייה הולך ומתחדד, ואין ספק שפרט לנשים, פלח האוכלוסייה הנחשק ביותר הוא זה של הישראלים בגילאי 16-40, המהווים היום פחות מ-50% מהצופים בערוץ 2.

ב-5 השנים האחרונות הצעירים פנו לצפייה ברשת האינטרנט והמפרסמים מתחילים בנהירה אחריהם. על-פי כל תחזיות המדיה לשנים הבאות, בעוד שבפרסום בטלוויזיה תהיה סטגנציה, צפוי הפרסום בדיגיטל לנסוק. גופי הטלוויזיה החפצים חיים חייבים לשדר "הלך רוח של אינטרנט" גם בטלוויזיה וליצור אווירה שלא רק תמשוך צופים צעירים לצפות, אלא גם תדרוש מהם לעשות זאת בזמן אמת.

הרי הצופים הצעירים לא מוותרים על מותגי הטלוויזיה - הם פשוט צורכים אותם בדרכם ובפלטפורמות המקובלות עליהם. כך למשל למדו בקשת, שנתח צפייה עצום שאבד מהמסך בסלון, עוקב אחר התכנים באתר mako. מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" - בעוד שמספר הצופים הממוצע לפרק של "כפולים" בטלוויזיה עמד על 736 אלף, בממוצע 415 אלף צופים צרכו אותו בטלוויזיה של mako. בכל אחד מפרקי העונה הרביעית של "רמזור" צפו 775 אלף צופים בממוצע, ו-462 אלף צפו בו ב-mako.

זכייניות 2 וערוץ 10, שמחות כמובן על האמון במותגים שלהם, אבל עדיין ברור שההכנסה לעין שצופה במקבץ הפרסומות שבטלוויזיה, גבוה מההכנסה שמספקת עין שצופה באותו תוכן מעל גבי רשת האינטרנט. לכן החיפוש היום הוא אחר דמויות טלוויזיוניות שיוכלו לחזק את הצפייה הצעירה על המסך, ועם זה לשמור על הצפייה בדיגיטל ערה - יחד, ולא האחת על חשבון האחרת.

כאמור, בערוץ 10 איבדו בסיס צופים צעיר רחב עם ההחלטה האסטרטגית לוותר על בידור נוצץ וריאליטי ולעבור לתוכן גבוה יותר. אמנם הקהל שמגיע עשוי להיחשב איכותי יותר, משכיל ומחתך סוציואקונומי טוב, אבל הוא גם בוגר יותר. לכן, מכוונים לפלח צעיר ואינטליגנטי ועושים זאת עם תוכניות חדשות כמו תוכנית הלילה של אסף הראל, שעושה דרכה אל עבר מעמד הקאלט תוך שילוב כותבים שצמחו ופועלים ברשתות החברתיות, או התוכנית החדשה של טל פרידמן, "הכל אבוד".

תוכנית הלילה החדשה של גורי אלפי בקשת, מנסה לקלוע אל אותו קהל. צעיר יחסית, מודע ומעודכן, שאוהב טלוויזיה, אבל גם חי ברשת. לכן, אפשר לראות פעילות דיגיטלית משמעותית לתכניו של אלפי ברשתות החברתיות, מתוך כוונה לפגוש אותו בכל מקום, ושילוב של אושיות רשת כמו תום יער ואפילו רחלי רוטנר שמגיעה מוואלה!

"משיח" אמור לעשות את אותו הדבר. ברחבי העולם כוכבי רשת כבר קיבלו תוכניות טלוויזיה. זאת לאחר שמחקרים ברחבי העולם מוכיחים, כי בקרב צופים צעירים, בעיקר בני עשרה, כישרונות היו-טיוב אהודים יותר מאלה של רשתות הטלוויזיה או הקולנוע. במיוחד הקומיים שבהם.

המהלך שנעשה סביב כגן מגיע אחרי שב"ארץ נהדרת" של מולי שגב נתנו במהלך השנים האחרונות במה ליוצרי רשת כמו וניה היימן, רועי כפרי, ניר וגלי, תם אהרון, תירס סקסואל ו"ערוץ הכיבוד". ההימור על תוכנית שתתבסס כולה על דמות רשת, נראה כדבר המתבקש לעשות כעת.

פרופיל הצופים
 פרופיל הצופים