"הרשימה השחורה" שמכינה רשות ני"ע

רשות ני"ע תפרסם "רשימה שחורה" של המנהלים שמייקרים את דמי הניהול בקרנות הנאמנות

שמואל האוזר / צילום: איל יצהר
שמואל האוזר / צילום: איל יצהר

רשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, מובילה בימים אלה מהלך שנועד להביא להפסקת השינויים התכופים בדמי הניהול שגובות קרנות הנאמנות, ובעיקר את העלאות דמי הניהול שלא אחת עוברות מתחת לרדאר של המשקיעים.

ל"גלובס" נודע כי הרשות צפויה להעלות לאתר האינטרנט שלה בעוד כחודשיים רשימה חדשה שתציג מדי יום את מנהלי קרנות הנאמנות לצד סטטיסטיקה מעודכנת לגבי מספר הקרנות בהן הן העלו את דמי הניהול ושיעור ההעלאה.

בכך מקווים ברשות לייצר מעין רשימה שחורה אפקטיבית שתסמן לציבור הרחב וליועצי ההשקעות מיהם הגופים המנהלים שמרבים להעלות דמי ניהול, מה שעשוי להביא להפחתה ניכרת בתנודתיות בדמי הניהול בשוק קרנות הנאמנות. ברשות מקווים כי הצעד הזה יתחיל להשפיע כבר בזמן הקרוב על המצב, וזאת מבלי לחכות להפיכתו של תיקון 21 - בו נקבע בין היתר כי דמי הניהול בקרנות יועלו רק בפעם בשנה - למחייב.

ברשות ני"ע רואים במהלך כחלק מהפלטפורמה לשיפור המנגנון לרכישת קרנות הנאמנות, שלא דרך קביעת מקסימום נמוך יותר מהקיים (הדרך שנקט האוצר ביחס לשוקי הגמל וביטוחי המנהלים), אלא באמצעות יצירת תשתית שקופה ומשוכללת יותר, כך שכוחות השוק יביאו להנחה הרצויה. לא אחת מבהירים ברשות כי הורדת דמי הניהול היא חלק מהאג'נדה שהאוזר מקדם, בהמשך למהלך שהוביל בעבר להוזלת עמלות ההפצה בקרנות הנאמנות.

מנתוני הרשות עולה כי כבר כיום ישנו תהליך של ירידה בדמי הניהול של קרנות הנאמנות. מאז 2008 ועד היום ירדו דמי הניהול הממוצעים בשוק הזה בכ-47%, כאשר מאז שהאוזר נכנס לתפקידו חלה ירידה של כ-33%.

עם זאת, ברשות עדיין מוטרדים מהדפוס שמאפיין חלק ממנהלי הקרנות בשוק, של תזזיתיות בדמי הניהול. לתפיסת הרשות, על דמי הניהול להיות כמה שיותר סטטיים, ואם יש בהם שינוי עדיף שיהיה כלפי מטה. לכן, ברשות מובילים זה זמן הוראה שלפיה מנהל קרן שירצה להעלות את דמי הניהול יוכל לעשות זאת רק פעם אחת בשנה, ב-1 בינואר. זאת, כאמור, כחלק מאותו תיקון 21 שעדיין לא ברור מתי יהפוך למחייב.

בינתיים, כאמור, ברשות לא רוצים לחכות, ולכן, לאחרונה פנו שם למנהלי הקרנות והבהירו להם שיש לשקף לציבור מידע בנוגע לדמי הניהול, ובמקביל היא תשיק באתרה את הרשימה השחורה של המייקרים. מנגד, הבהירו ברשות למנהלי הקרנות כי מי שיאמץ וולונטרית את הוראות תיקון 21 ביחס לייקור דמי הניהול רק פעם בשנה, יזכה לקבל התייחסות חיובית בנושא באתר הרשות. כך מקווים ברשות לשקף לציבור כבר עתה, באופן שוטף, את מספר הקרנות שמנהלן העלה את שיעור דמי הניהול שלהן.

במקביל, בכובע אחר שלה, הרשות מפקחת גם על יועצי ההשקעות בבנקים - הכוח המניע מאחורי מכירת מרבית קרנות הנאמנות במשק, במסגרת מערכי הייעוץ של הבנקים. בהקשר זה, ל"גלובס" נודע כי יחד עם העלאת הרשימה השחורה לאתר, בכוונת הרשות לפעול מול היועצים בבנקים כדי שהיבט דמי הניהול ואימוץ המתווה של תיקון 21 באופן וולונטרי, יבואו לידי ביטוי בהליך המכירה של קרנות הנאמנות. ככל הידוע, עד כה פנתה הרשות למנהלי הקרנות ועדכנה אותם על היוזמה, כעת מחכים שם להתייחסותם.

ממוצע דמי הניהול
 ממוצע דמי הניהול