כך תהרוג נסטלה שתי ציפורים: תברח מביקורת ותשלם פחות מס

מה מסתתר מאחורי החלטת נסטלה למחוק את אסם מהבורסה בת"א? המהלך יאפשר לה להעביר רווחים לחו"ל ולשלם הרבה פחות מס בישראל ■ ניתוח מיוחד

במבה אסם / צלם: איל יצהר
במבה אסם / צלם: איל יצהר

מה מסתתר מאחורי החלטתה של נסטלה העולמית למחוק את אסם מהבורסה בתל-אביב? נראה כי נסטלה העולמית מתכוונת להרוג במהלך הזה שתי ציפורים.

ראשית, נסטלה העולמית קצה בביקורת הציבורית, במחאה החברתית ובתלונות שלנו הצרכנים על המחירים הגבוהים שלה ועל הרווחים שהיו למשאת נפשן של חברות רבות. תוך זמן קצר היא תיעלם מהבורסה, תפסיק לתת לנו דין וחשבון על הרווחים ותוכל לטעון, כמו חברות אחרות, שהיא לא מרוויחה כל-כך הרבה. אנחנו הרי כבר לא נוכל להוכיח אחרת, ונצטרך להסתפק בקיטורים.

שנית - וכאן אולי טמונה הנקודה העיקרית - המודל החדש יאפשר לנסטלה להעביר רווחים לחו"ל ולשלם בישראל הרבה פחות מס.

נסטלה הודיעה כי הקימה לצורך כך חברה בשם אודיסיי. לפי רשם החברות, מטרת חברת אודיסיי היא "לעסוק בכל עיסוק חוקי". השאלה היא באיזה אופן תנוהל הפעילות, שהרי מדובר בחברה פרטית בבעלות נסטלה העולמית.

 

אפשר להניח שנסטלה העולמית תגבה דמי ניהול מחברת אודיסיי. אלה צפויים להיות, במקרה כזה, אחוזים ממחזור המכירות.

קצב המכירות השנתי של אסם היה אשתקד 4.22 מיליארד שקל (בהתבסס על קצב המכירות ל-9 החודשים הראשונים אשתקד. הדוח השנתי טרם פורסם). הקצב השנתי של הרווח לפני מס עמד על 523 מיליון שקל, ואילו קצב הרווח הנקי עומד על 392 מיליון שקל. 

עכשיו תארו לעצמכם שנסטלה העולמית תגבה דמי ניהול בגובה 3% מהמחזור בלבד. המשמעות היא שאסם תעביר אליה, לחו"ל, 123 מיליון שקל בשנה. זה לבד יחתוך עשרות מיליוני שקלים מהמס שמשלמת אסם בישראל.

ויש גם דרכים אחרות שאותן אנחנו מכירים היטב מחברת פרוקטר אנד גמבל (P&G), שמצאה דרך מצוינת להתחמק מתשלום מס בישראל, בחסות החוק. לחברה יש אמנם שלוחה פעילה בישראל בראשות מנכ"ל, אבל פעילות המכירות וההפצה של מותגי P&G לרשתות השיווק מתבצעת באמצעות חברת דיפלומט. דיפלומט רוכשת את המוצרים ישירות מהחברה הבינלאומית בז'נבה. באופן זה, ל-P&G ישראל אין הכנסות, וממילא גם אין רווחים בישראל שעליהם יש לשלם מס.

אז מה תעשה נסטלה? האם אודיסיי תהפוך לזרוע שיווק והפצה של מוצרי נסטלה המיוצרים בחו"ל? רב הנסתר על הגלוי, אבל אל תתפלאו אם מחר בבוקר יתברר לנו שאנחנו הצרכנים גם נשלם מחירים גבוהים - וגם המס לא יחזור בחזרה אל הקופה הממשלתית, שמה לעשות, משרתת בסוף את כולנו.