הכי יקרים: פרקליטי צמרת בלונדון גובים מעל 1,000 ליש"ט לשעה

מדובר על תעריפים דומים לאלה של הקולגות בארה"ב, אלא ששם הם נקובים בדולרים

עורכי דין / צלם: יוסי זמיר
עורכי דין / צלם: יוסי זמיר

עלותו של עורך דין צמרת בלונדון עלתה ליותר מ-1,000 ליש"ט (1,445 דולר, 5,750 שקל) לשעה, מה שאומר שרק חברות גדולות יכולות להרשות לעצמן לשכור את שירותי משרדי עריכת הדין הגדולים ביותר.

שכר-הטרחה לשעה שגבו שותפים במשרדים הגדולים והרווחיים ביותר בסיטי ב-2015 היה 850 ליש"ט לשעה, והשנה הוא הגיע ל-1,100 ליש"ט לשעה, או 18 ליש"ט לדקה, לפי דוח שהופק על-ידי המרכז ללימודי מדיניות, מכון מחקר לכלכלת שוק חופשי. ב-2005 שכר-הטרחה הממוצע היה 674 ליש"ט לשעה, בהתאמה לאינפלציה.

"אלה שצריכים לציית להליכים המשפטיים בבריטניה נאלצים לשלם סכומי שיא כדי לעשות זאת - סכומים גבוהים מספיק כדי להגביל גישה לחוק, בייחוד של עסקים קטנים יותר", נאמר בדוח.

היעדר שקיפות על שכר-הטרחה ותחרות מעטה בין חברות עריכת הדין הבכירות ביותר תורמים לעליית שכר-הטרחה של הפרקליטים, לפי מחבר הדוח, ג'ים דיאמונד, עורך דין בעצמו.

עורכי דין בבריטניה קיימו בשנה שעברה צעדת מחאה בלונדון נגד קיצוצים בעזרה משפטית במימון הממשלה, שמיועדת להקל על עניים את הגישה לשירותים משפטיים. אבל הם היו פחות קולניים בהתנגדות למחסום האחר בפני ייעוץ משפטי: שכר-הטרחה של משרדי עורכי הדין.

ג'ים דיאמונד, כתב הדוח ומומחה לעלויות משפטיות, אמר שהחברות הגדולות גובות כעת כמעט אותן סכומים מלקוחותיהן כמו בארה"ב, אלא שבבריטניה הסכומים הם בליש"ט.

"הפחד מניע את הלקוחות", אומר דיאמונד, שמתמחה במחלוקות בין עורכי דין ולקוחות על גובה שכר-הטרחה. "הם מרגישים שהם חייבים לקבל את הייעוץ הטוב ביותר. שכר-הטרחה הופך להיות הדבר האחרון שמדברים עליו".

חברות עורכי הדין הגדולות בלונדון אינן מפרסמות פרטים על שכר-הטרחה שהן גובות, ולכן דיאמונד הסתמך על נתונים שמסרו לקוחות שלהן.

ההעדפה של חברות עורכי הדין לגבות שכר-טרחה לפי שעה מתגמלת על חוסר יעילות וגורמת לעלויות להצטבר, אמר בהרצאה בחודש שעבר השופט הבכיר רופרט דקסון. "התוצאה היא בלתי נמנעת - מערכת משפט אזרחי שהיא יקרה להחריד", הוא הוסיף.

חברות עורכי הדין יכולות להעלות את שכר-הטרחה שלהן בזכות הביקוש לייעוץ בשירותים פיננסיים, אמר דיוויד קרברי, מגייס כוח-אדם שמתמחה במשפטנים ובעמידה בדרישות החוק בחברת Shadowhound. לדבריו, "הבנקים מעוניינים בייעוץ הטוב ביותר, והם מוכנים לשלם עליו. זה לא מפתיע שזה משתקף בשכר-הטרחה".

שכר-הטרחה של משרדים מהליגה השנייה בלונדון הגיע בשנה שעברה ל-800 ליש"ט לשעה, לפי הדוח. משרדי עורכי דין אזוריים בבריטניה גבו עד 500 ליש"ט לשעה לשותף במשרד.