יו"ר תע"א עתר לבג"ץ נגד הליך הדחתו: "כמו רפובליקת בננות"

רפי מאור טוען כי בקשות שהעביר בשבועות האחרונים לרשות החברות, ובמרכזן בקשה לקבלת המסמכים הקשורים להחלטת אורי יוגב להדיחו מתפקידו, לא נענו ■ השימוע לקראת הדחתו של מאור נקבע למחר

רפי מאור / צילום: תמר מצפי
רפי מאור / צילום: תמר מצפי

יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית, רפי מאור, עתר היום (ג') לבג"ץ בבקשה שיוציא צו ביניים לעיכוב הליכי ההדחה שלו בידי יו"ר רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב.

השימוע לקראת הדחתו של מאור מהתפקיד נקבע למחר (ד'). לטענת מאור, בקשות שהעביר בשבועות האחרונים לרשות החברות הממשלתיות, ובמרכזן בקשה לקבלת המסמכים הקשורים להחלטת יוגב להדיחו מתפקיד יו"ר תע"א, לא נענו.

"עצם עריכת שימוע למאור לקראת הדחתו ובמתווה הנוכחי, כשהוא טרם קיבל לידיו את מלוא המסמכים עליהם מבוסס הדוח שהוכן נגדו, תביא לפגיעה קשה במוניטין המקצועי של מאור ועלולה לגרום לפגיעה בשמו הטוב ולנזק כלכלי כבד בעתיד, ומכאן הצורך והדחיפות בעצירת הליך זה, הפגום מיסודו", נכתב בעתירה שהגיש מאור באמצעות עו"ד שמואל קסוטו.

הדוח שאליו מתכוון עו"ד קסוטו הוא דוח מפורט שהזמינה רשות החברות הממשלתיות על פעילות יו"ר התע"א. הדוח העלה שורה של ממצאים שעל בסיסם סבר יוגב כי יש להדיח את מאור מתפקידו.

השימוע שנקבע למאור מתוכנן כאמור למחר, אך בשבועות האחרונים ולצד הבקשה לקבלת מסמכים, מאור ביקש לדחות אותו למועד אחר, וזאת כדי שייערך לקראת הדיון. כעת הוא מבקש מבג"ץ להורות לרשות החברות לדחות את מועד השימוע.

לטענתו, "סירובה חסר הפשר של הרשות למסור לידיו של מאור את המידע והמסמכים שעליהם מתבססים כותבי הדוחות, שמכוחם מתבצע הליך השימוע - מונע ממנו להתגונן בפני טענות קשות המוטחות בו, שאין להן כל בסיס".

עוד נכתב בעתירה כי "הליך כה דרקוני מתאים לרפובליקת בננות - ולא למדינה שבה זכות שימוע מלאה ואמיתית היא ממוסכמות היסוד של השיטה ושל ההליך המינהלי שאמור לשרת את יסודות השיטה הדמוקרטית. הסירוב למסור את המידע שעליו מבוסס הדוח יוצר רושם כי אין כוונה אמיתית לאפשר למאור להתגונן מפני הדוח, וכי רצונה להדיחו מהתפקיד - יהיו תשובותיו אשר יהיו".

במסגרת העתירה התייחס עו"ד קסוטו לסוגיית כשירותו המקצועית של מאור לכהן כדירקטור בחברות בינלאומיות שחלקן נסחרות בבורסות בעולם: "כמועמד לכהונה בחברות האלה, יידרש מאור לבצע גילוי נאות ובכלל זה לפרט אף את הליך השימוע הפגום נשוא עתירה זו. חשוב לציין כי בעולם העסקים המודרני, שמורכב מחברות שנסחרות בבורסה, יש חשיבות רבה לשמו הטוב של אדם, ומספיק שמץ של הטלת דופי במעשיו כדי לפגוע באמון המשקיעים בו ובכך לגרום לפגיעה קשה ביותר בחופש העיסוק שלו".