סלינגר מודאגת מאג"ח ה-CoCo - ומסתמן שיש לה סיבה טובה

מדובר בדאגה מהשלכותיהן של הנפקות הולכות וגדלות של אג"ח ה-CoCo של הבנקים על הנכסים הפנסיוניים של הציבור, כשבאוצר רוצים למסד התייחסות שונה ונפרדת לניירות ערך מן הסוג הזה ■ וגם:  ח"כים זועמים על התנהלות סלינגר באגף שוק ההון באוצר

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

מניות הבנקים בארה"ב ובאירופה והאג"ח שלהם חוו ירידות חדות מאז תחילת השנה, שהחריפו בימים האחרונים לאור החששות הגוברים ליציבות כמה מהבנקים הגדולים בעולם. המשקיעים חוששים יותר ויותר מכך שמפולת מניות עולמית וירידה חדה ברווחי הבנקים יקשו עליהם לשלם את התחייבויות האג"ח שלהם, כשענק הבנקאות דויטשה בנק אף נדרש באופן חריג להרגיע את המשקיעים, וציין כי יוכל לעמוד בהתחייבויותיו למחזיקי ההתחייבויות שלו מסוג "רובד 1 נוסף" גם השנה וגם בשנה הבאה.

אם וכאשר רועדים הבנקים הגדולים בזירה הבינלאומית, מדובר בהתפתחות מדאיגה, המשליכה גם על ישראל. אמנם כאן לא מדובר בינתיים בחשש לקריסתם של בנקים, אך המציאות הנוכחית ממחישה כי הדבר יכול לקרות, ומחזקת במידה מסוימת את האפשרות שבעתיד ייקלע בנק לקשיים שיצריכו אותו לעבות את הונו באופן מיידי, תוך אתגר ליציבותו וליכולתו לעמוד בחובותיו לללקוחות ולמחזיקי אג"ח.

החל מהשבועות האחרונים לחששות מן הסוג הזה, ובוודאי שלהתממשותם, יש השפעה נוספת על המשק ועל החוסך הישראלי, כזו שאף מדאיגה את אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות דורית סלינגר. מדובר בדאגה מהשלכותיהן של הנפקות הולכות וגדלות של אג"ח ה-CoCo של הבנקים על הנכסים הפנסיוניים של הציבור, כשבאוצר רוצים למסד התייחסות שונה ונפרדת לניירות ערך מן הסוג הזה.

אגף שוק ההון במשרד, שאחראי על החיסכון לטווח ארוך של כלל הציבור בישראל, שלח לפני כמה ימים מכתב לא שגרתי לגופים המוסדיים, שממנו אפשר להסיק כי קיים חשש מסוים מהכנסתן של ה-CoCo הן לתיקי הנוסטרו של הגופים המוסדיים ובמיוחד לתיקי העמיתים והמבוטחים של הגופים המוסדיים.

במכתב מבהיר הרגולטור שמבחינתו ממש לא מדובר באג"ח רגילות או בכל מכשיר חוב אחר, ש"מחיקת החוב אינה מובנית בו מלכתחילה", ולכן יש להתייחס אליהן באופן שונה ומיוחד. לאור זאת, באגף מבהירים לכל הגופים המוסדיים - חברות הביטוח, קרנות הפנסיה וקופות הגמל - כי יש לו שורה של ציפיות מהם, בטרם ישקיעו באג"ח אלה. באגף כותבים למוסדיים כי מצופה מהם לנסח מדיניות מיוחדת להשקעה ב-CoCo, וכן לאשר מראש בוועדות האשראי כל השקעה כזו שתיעשה באמצעות כספי העמיתים והמבוטחים. המכתב נשלח לגופים המוסדיים לאחר שמזרחי טפחות ולאומי כבר הנפיקו ני"ע כאלה.

"נסחו מדיניות וכלים למעקב"

הנפקות של כתבי התחייבות נדחים מסוג CoCo נועדו לעבות את ההון של הבנקים במקרה צרה, וככאלה הן מיוחדות משום שהן כוללות מנגנון למחיקת החוב או להמרתו למניות במקרה של התממשות הטריגר שנקבע בהן.

בישראל מדובר במוצר חדש, וכאמור, עד כה רק מזרחי טפחות ולאומי עשו בו שימוש. לאומי גייס בחודש שעבר כ-926 מיליון שקל ב-CoCo ואילו מזרחי טפחות הנפיק CoCo בהיקף של כ-417 מיליון שקל. חשוב לציין כי אין קונצנזוס לגבי הני"ע הללו, והם מעוררים לא מעט חששות במיוחד ביחס לאופן התמחור הראוי לגביהם, בהינתן הסיכון הלא ברור שטמון בהם (של מחיקת החוב במלואו או המרתו למניות במקרה של התממשות הטריגר, שינבע מהרעה במצבם).

לאור זאת, במכתבו למוסדיים, מדגיש האוצר כי "מצופה מהם" לנסח מדיניות להשקעה ב-CoCo בטרם ירכשו את הניירות הללו ובמקביל עליהם להגדיר כלים לניהול הסיכונים הגלומים במכשיר זה, ואופן מדידתם. בנוסף, האוצר מורה למוסדיים לנסח כליי מעקב ובקרה מיוחדים אחר השקעות אלה.עוד מצוין במכתב כי באוצר יבחנו מעת לעת את אופן ההתנהלות של המוסדיים בהשקעות אלה, כולל בתהליכים שקדמו לביצוע ההשקעה ואופן תמחורה.

"התנהלות גופים מוסדיים בהשקעות מסוג זה, אפשר שתיבחן מעת לעת על ידי הממונה, לרבות בחינת תהליכים שקדמו להשקעה, נתונים שעמדו לנגד עיני מקבלי ההחלטות, ניתוחים שבוצעו טרם קבלת החלטה, מסמכים ודוחות שהוגשו ודיונים שנערכו ותמחור הסיכונים", נכתב. נציין כי לאחר הנפקת אג"ח CoCo פרטית שביצע לאחרונה בנק מזרחי טפחות, פנו אנשי האגף למוסדיים שהשקיעו בני"ע זה וביקשו לקבל פירוט לגבי אופן ההחלטה וביצוע ההשקעה.

ח"כים נגד סלינגר

בתוך כך, בימים אלה סלינגר מוצאת עצמה מול אתגר נוסף, הפעם מכיוונם של מספר חברי כנסת שמביעים כעס כלפי התנהלות האגף בכמה מישורים. מדובר הן בהוראות שעברו ביחס לחיסכון הפנסיוני בישראל, בדגש על תיקון 12 שכבר אושר בוועדת הכספים, והן בפוליסת ביטוחי הבריאות האחידה שסלינגר החילה בשוק בתחילת החודש. ל"גלובס" נודע כי קבוצה גדולה של ח"כים מעוניינת לשנות על רקע זה את מאזן הכוחות בין הממונה על שוק ההון לבין הכנסת.

בהצעת החוק עליה חתומים 13 ח"כים, בראשות ח"כ נורית קורן, איציק שמולי, מיכל בירן, אורלי לוי אבוקסיס ואחרים, שהגיעה לידי "גלובס", מוצע לשנות את חוק הפיקוח כך שהממונה ידווח מדי שנה לוועדת העבודה, רווחה ובריאות על פעולותיו באותה שנה בנושאים של ביטוח בריאות, וכן ששינויים בתחום ביטוחי הבריאות יתבצעו באישור הוועדה. גם אם סיכויי ההצעה להפוך לחוק אינם גבוהים, הרי שמדובר במהלך שמעיד על זעם רב שקיים בקרב חברי כנסת בכל הנוגע להתנהלות של אגף שוק ההון באוצר.

תשלומי קופון שוטפים
 תשלומי קופון שוטפים