50 גוונים של בג"ץ

כמה גוונים של אפור צריך כדי לפסול את דרעי מלשבת בגוף המנהל את המדינה?

אריה דרעי / צילום: איל יצהר
אריה דרעי / צילום: איל יצהר

אתמול (ג') החל הדיון בבג"ץ בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי אריה דרעי לשר הפנים. טענתו של עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה, הייתה שאין להתיר לדרעי שהורשע בקבלת שוחד, ללא ספק עבירה של קלון, לחזור למשרד שבו ביצע את מעשיו.

קודם לכן הגישה התנועה עתירה נגד מינוי דרעי לשר הכלכלה, ולשר בכלל, ואולם העתירה נדחתה בנימוק שהמינוי נמצא "על גבול האפור-שחור".

אובדן דרך

פסיקה זו הצטרפה אל החלטות דומות של בג"ץ המעידות על אובדן דרך וחולשה מוסרית וציבורית. מה זה "גבול אפור-שחור"? קודם כל, איך אפשר לקבוע איפה הגבול? ונניח שזה הגבול; זה לא מספיק כדי לפסול את מינוי דרעי לישיבה בממשלה - בכל תפקיד שהוא? הרי לא נאמר שהמקרה נמצא על גבול הלבן והתכלת - אלא שחור ואפור! כלומר, לפחות אפור.

זה לא מספיק כדי להיענות לעתירה לפסול את המינוי המושחת? כמה גוונים של אפור צריך כדי לפסול אדם שהורשע בעבירות חמורות מלשבת בגוף המנהל את המדינה?

כשהשופטים רוצים

מה גם שבג"ץ הוכיח שהוא יודע יפה מאוד למצוא דרכים לעבוד בתוך החוק כאשר הוא רוצה בכך. בפרשת סרן ר' שהואשם וזוכה בהריגת ילדה פלסטינית, נקבע על-ידי 3 ערכאות כי העיתונאית אילנה דיין הוציאה עליו לשון הרע. בית המשפט המחוזי חייב בפיצוי גבוה ובהתנצלות פומבית, ודיין פנתה לעליון. גם שם נקבע שהייתה דיבה של דיין, אבל היא זוכתה באמצעות הלכה חדשה שנקראת "עיתונות אחראית" - הלכה מופרכת לדעתי, שלמעשה מרוקנת את עבירת לשון הרע.

בבקשה, נא להוכיח

מה קרה לכם, שופטים עליונים? מה קרה לך, הנשיאה מרים נאור, שמינוייך עורר תקוות שהולכות ונגוזות? אתם הופכים להיות מוסד שקשה לסמוך על פסיקותיו.

אם אני טועה - בבקשה, יש לכם הזדמנות עכשיו להוכיח זאת במקרה של דרעי. אל תסתתרו מאחורי ניסוחים של חוסר סמכות וכיוצאים באלה. יש לכם הזדמנות לחזור בעניין זה להיות נושאי דגל המוסריות של המדינה.

כי אתם יודעים, אתם חייבים לדעת, שאי-אפשר, שאסור, שדרעי יהיה שר הפנים - או שר בכלל. אז תפסיקו להסתתר מאחורי ניסוחים מפוקפקים על גבולות כאלה ואחרים. יש בכוחכם ובסמכותכם לתת לנו ממשלה שלא יושב בה עבריין. שזה כשלעצמו קלון, ואין צורך בקביעה של שופט או חוק לצורך זה.

הגטו של מר ביטחון

אם האו"ם, או האיחוד האירופי, היו מציעים להקיף את מדינת ישראל בגדר, מה היינו אומרים? גטו. רוצים להחזיר אותנו לגטאות. אבל כשראש הממשלה, מר ביטחון שלנו, אומר את זה...