צפו: מה קורה כשרכב עם תו נכה חוסם מדרכה שלמה בעיר

פינה חדשה בגלובס TV עוסקת בעוולות ומפגעים ציבוריים, שכולנו נתקלים בהם כמעט מדי יום ■ והפעם: ניצול מחפיר של תו הנכה לרכב

חניית נכים על המדרכה / צילום: דפי הירשפלד שלם
חניית נכים על המדרכה / צילום: דפי הירשפלד שלם

חדש בגלובס TV: פינה שתעסוק בעוולות ומפגעים ציבוריים, שכולנו נתקלים בהם כמעט מדי יום. זה יכול להיות שירות רע שקיבלתם במוקד טלפוני, משלוח דואר שאבד לו אי-שם ולאף אחד זה לא מזיז, ועד לשרירות לב של הרשויות למיניהן. 

לנושא שיעלה בפינה הראשונה אנחנו ניגשים בחיל וברעדה: נכות, כל נכות, היא עול קשה ואתגר מתמשך. למרות זאת - ובעצם, בגלל זאת - ניצול של המעמד הזה הוא דבר מחפיר. היום אפשר כבר להגיד בלי לחטוא לחוקי הפוליטיקלי קורקט, שהמרחב הציבורי הולך ומתמלא בחניות המוקצות לנכים. גם הסטטיסטיקה מגבה את זה: משרד התחבורה אמנם לא ממהר לפרסם נתונים עדכניים, אבל דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת משנת 2012, הצביע על גידול של כ-70% במספר הנכים הנושאים תגי חניית נכה, מכ-60 אלף בשנת 2002, עד לכ-101 אלף בשנת 2012. לאור קצב הגידול, ובעיקר אם רק פותחים את העיניים ומסתכלים ברחובות, אפשר להניח שהמספר היום גדול הרבה יותר.

האם זה אומר שיש הרבה יותר נכים בישראל? או שיש יותר נכים שיכולים להרשות לעצמם מכונית? כל אחד מוזמן לבחור לו תשובה. אבל תופעת הלוואי של המגמה הזו, היא יותר ויותר רכבים בעלי תג-נכה, החונים על המדרכות, חוסמים את הדרך ומסכנים הולכי רגל.

תמונות שצולמו לאחרונה ברמת גן ובתל אביב מציגות רכבים בעלי תו נכה חונים על המדרכות בכל רחבי העיר. במערכת גלובס נאספו עשרות תמונות שכאלה מהתקופה האחרונה.

רק השבוע בני בן ה-5 עשה בבוקר את צעדיו לעבר הגן, על המדרכה בעיר רמת גן, כשלפתע מכונית שחנתה על המדרכה עשתה רוורס ממש לכיוונו, ונעצרה ברגע האחרון למשמע צעקותי. כשניגשתי אל הנהג מרוטת עצבים, זה נופף כלפי את תו הנכה שלו והדגיש כי מותר לו להחנות על המדרכה. התופעה הזאת, במקום הספציפי הזה, מטרים ספורים מגן ילדים היא יום יומית והחלטתי שאני לא עוברת על זה יותר בשתיקה ופניתי לעירייה.

התברר, כי הרכב שמחנה דרך קבע על המדרכה שייך לאדם בעל יכולת מוטורית מוחלטת שכנראה מתגורר ברחוב. והנה הנקודה המרגיזה באמת בסיפור: באותו הרחוב, ממש ליד הגן, ישנן שלוש חניות נכים שמורות בצד המדרכה, מה שנקרא חנייה צמודה. אלא שעל מנת לקבל היתר לחניה מוסדרת שכזו דרושים אישורים רפואיים מתאימים, בדיקות מקיפות ועמידה בשלל קריטריונים.

מתברר שכך עובדת השיטה החדשה: הצלחתם להשיג תג נכה אבל אתם חוששים שלא תעמדו בקריטריונים של חניה צמודה? פשוט תחנו על המדרכה. ממה שראינו, הרשויות לא יטרחו כלל לבדוק.

למשלוח תלונות, סיפורים והערות - שילחו מייל לכתובת: Bureaucracy@globes.co.il

* רוצים לעזור לנו למצוא שם מקורי לתוכנית החדשה? נשמח להצעות במייל הנ"ל.