"כסף ממכירת דירות נעלם ולא הגיע ליעדו"

דני גיגי, פורום דיור ציבורי, ארגון שתי"ל: "הכיוון חיובי, אבל יש עוד מה לעשות. יש כ-60 אלף דירות דיור ציבורי, כ-3% מהדירות בישראל, ובמדינות OECD הממוצע עומד על 16%"

דני גיגי / צילום: יוסי זמיר
דני גיגי / צילום: יוסי זמיר

בראשית ימי המדינה היו בישראל מאות אלפי דירות דיור ציבורי, כיום יש רק 60 אלף דירות ורשימה ארוכה של זכאים ממתינים. לאחר שהממשלה הקודמת הפשירה את חוק הדיור הציבורי שיזם ח"כ רן כהן ב-1998, הממשלה הנוכחית העלתה את סכום הסיוע בשכר דירה לממתינים וגם הגמישה את הקריטריונים לזכאות.

דני גיגי, מקדם מדיניות דיור ציבורי מטעם ארגון "שתיל", מודה שכבר שנים התחום לא קיבל תשומת לב כמו לאחרונה.

- יש שינוי אמיתי, או סתם כותרות בעיתונים?

"יש שינוי. מרגישים זאת בתוכניות חדשות וגם בתפיסה שהדיור הציבורי משרת אוכלוסייה נזקקת. זה מתבטא בניסיון להשתמש במשאבים קיימים, אכלוס דירות שעמדו ריקות, התמודדות עם החברות המשכנות בדרישה שישיבו דירות שעברו לעמותות ולגופים אחרים. גם קנו יותר מ-200 דירות, ושנה קודם המדינה רכשה 3 או 4 דירות, זה בהחלט שינוי".

- נשמע טוב. נפתרה הבעיה?

"הכיוון חיובי, אבל יש עוד מה לעשות. יש כ-60 אלף דירות דיור ציבורי, כ-3% מהדירות בישראל, ובמדינות OECD הממוצע עומד על 16%. בשנות ה-70 שיעור הדיור הציבורי היה 23%".

- איך מגדילים את הכמות?

"יש כל מיני אפשרויות, למשל רכישת דירות על ידי המדינה בבנייה חדשה. לקבוע בחקיקה שבכל בנייה חדשה 5% או 10% מהדירות הן דיור ציבורי. כך ייווצר מלאי דירות חדשות והן לא יהיו סלאמס. המדינה יכולה לעשות זאת בקלות, וזה גם יעיל. היום המדינה רוכשת בשוק הפרטי דירות במיליון שקל, במקום לקבל דירה ב-400 אלף שקל מקבלן".

- איך דירה מקבלן תעלה 400 אלף שקל?

"זה אפשרי, אם המדינה תוותר על רווח מהקרקע. המדינה עושה מכרז על הקרקע שלה ויכולה להתנות שהקרקע תהיה יותר זולה וגם הדירה תהיה זולה יותר. גם בהתאחדות בוני הארץ תמכו בפתרון הזה, אבל זה לא מתקדם. שר השיכון יואב גלנט הצהיר שיש רצון לרכוש דירות במחיר למשתכן בהיקף 5% מתוך הפרויקטים. אבל עד עכשיו אין חוק, רק הצהרות".

גיגי מזכיר כי גם אין תקציב לאומי לדיור ציבורי: "ממשיכים למכור דירות לדיירים, אבל התמורה לא מספיקה לרכישת דירות חדשות, ואין תקציב מעבר לזה. צריך לייעד תקציב בחקיקה או בכל דרך אחרת, שישרת מנגנון קבוע להגדלת המלאי. יש עודף תקציבי במיליארדים מגביית מסים, אולי שחלק יעבור לדיור הציבורי. הרבה מאוד כסף ממכירת דירות בעבר נעלם ולא הגיע ליעדו, לא רכשו בו דירות".

- אתה מרגיש שינוי בעמידר?

"בעמידר ההתנהלות לקויה. אנחנו מתנגדים לתוכנית שלהם להעביר לעצמם את הדירות ולעשות גיוס בשוק ההון - זו הפרטה של הדיור הציבורי. אפילו שר השיכון התנגד לכך ובלם את המהלך. עמידר היו וממשיכים להיות בעייתיים כלפי הדיירים. מבקר המדינה התריע על דירות במצב לא טוב ואפילו מסוכנות. אנחנו דורשים מזה זמן שתקום ועדת חקירה פרלמנטרית, כי משהו לא טוב קורה בעמידר כבר הרבה מאוד שנים".