איך מתמודדות ענקיות הנפט עם הצניחה הנמשכת במחיר?

אקסון מוביל ו-BP צריכות למצוא דרך להניח יסודות לצמיחה עתידית, על אף השפל חסר התקדים במחיר הזהב השחור

מתקן קידוח של אקסון מובייל / צילום: בלומברג
מתקן קידוח של אקסון מובייל / צילום: בלומברג

לאקסון מובייל יש היסטוריה עשירה, ומנהליה אוהבים להתוות את העתיד על בסיס שיקולים ארוכי טווח. נאמן למסורת זו, ציין המנכ"ל רקס טילרסון עם פרסום דוחותיה הרבעוניים של החברה, כי מגוון הפעילויות של אקסון, וכן חוסנה הפיננסי, מעניקים לה "את הביטחון להשקיע לאורך כל המחזור במטרה ליצור ערך ארוך טווח לבעלי המניות".

הצניחה של 71% במחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט שהחלה בקיץ 2014 והביאה את מחירו לכ-30 דולר לחבית, המריצה את אקסון מובייל  לבצע קיצוצים חדים בהוצאות ההון שלה, ולכך יהיו השלכות לא רק על עתיד החברה, אלא על התעשייה כולה. למולה ניצבת BP  , שאמנם תוצאותיה הרבעוניות טובות פחות משל אקסון, אך שתיהן ניצבות בפני אותו אתגר מהותי: כיצד להניח את היסודות לצמיחה עתידית ברווחים על רקע ההאטה החדה בתעשייה.

רווחי אקסון אשתקד היו טובים יותר משל חברות נפט אחרות. גידול של 185% ברווחי הרבעון הרביעי של חטיבת הזיקוק, שנהנתה מהירידה במחיר הנפט הגולמי, תרמו לקיזוז הצניחה בת 86% ברווחים מהפקת נפט וגז. כמו כן ניצלה החברה מהפחתות בשווי הנכסים שפגעו לאחרונה בתוצאות הרבעון הרביעי של BP ושברון. אקסון הצליחה לספק נתונים בריאים יחסית מפעילות הפקת הנפט והגז שלה בארה"ב, וההפסד שרשמה בסך 1.1 מיליארד דולר מפעילויות ההפקה ב-2015, מתגמד לעומת הפסד של 4.1 מיליארד הדולר שרשמה שברון.

למרות שתזרימי המזומנים של אקסון לא הספיקו לכסות את הדיבידנדים שחילקה, ששולמו באמצעות הלוואות, עדיין נראה הגידול בסך 10.6 מיליארד דולר בחוב הנקי שלה ב-2015 כמשהו שהחברה יכולה להרשות לעצמה. אקסון היא אחת משלוש חברות אמריקאיות שזכו לדירוג אשראי AAA, אך צצות כעת ראיות ללחץ שהחברה נתונה בו.

סוכנות הדירוג S&P הודיעה לאחרונה על הצבת דירוג האשראי ארוך הטווח של אקסון לבחינה מחודשת, עם אפשרות להנמכתו. במקביל קיצצה S&P את דירוג האשראי של כמה חברות אחרות לנוכח הצפי הנמוך למחירי הנפט הגולמי העתידיים. חברת הדירוג אמרה כי תחליט תוך 90 ימים אם לקצץ את דירוג האשראי של אקסון.

סימן נוסף למגבלות הפיננסיות שלה הוא ההקפאה לעת עתה של רכישת המניות העצמיות (BuyBack) של אקסון, שנמשכו במהלך כל 2015.

 

אך האינדיקציה הברורה ביותר היא הצמצום המתוכנן בסך 25% בהוצאות ההון והחיפושים של אקסון בשנה הנוכחית, ל-23.2 מיליארד דולר. היא אף מעריכה שהוצאות ההון והחיפושים שלה יהיו נמוכות משל שברון ב-2016, למרות ששווי השוק של אקסון כפול משל יריבתה.

היקפו של קיצוץ זה מעורר את השאלה אם אקסון משקיעה מספיק כדי לספק צמיחה בתפוקה בעתיד. פירושה של דפלציית העלויות בתעשיית הנפט היא שהחברה תוכל לעשות יותר באמצעות כל דולר שתוציא. כך למשל, יש בשוק היצע יתר של מתקני קידוח ימיים, ומתקן כזה שהשכירה טראנסאושן לאקסון תמורת 670 אלף דולר ליום, הושכר בספטמבר תמורת 395 אלף דולר ביום בלבד. קונוקו-פיליפס, חברת חיפושי והפקת הנפט הגדולה בארה"ב, דיווחה באוקטובר על ירידת עלויות של עד 38% במחיר שירותי קידוח בשדות נפט והשלמת בארות יבשתיות בארה"ב. אך משמעות הקיצוץ בהוצאות אקסון היא שהחברה תגדיל את הפקת הנפט החדשה שלה בקצב פחות מהיר.

אשתקד גדלה תפוקת הנפט והגז הממוצעת של אקסון ב-3%, ל-4.1 מיליון חביות שווה-נפט ביום, אך קצב זה עדיין נמוך מהקצב שנרשם מיד לאחר שאקסון רכשה את מוביל ב-1999.

BP תגדיל תפוקה לשימור מעמדה

BP הבריטית מתמודדת עם בעיות דומות, וכבר גיבשה לפני כמה חודשים תוכניות כדי להתמודד עם תקופה ממושכת של מחירים נמוכים. BP ביססה את תקציבה על ההנחה כי מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט יעמוד על 30-40 דולר לחבית בשלושת החודשים הראשונים השנה, והיא מניחה שהמחיר הממוצע יהיה 50 דולר לחבית ב-2016.

פירושו של דבר הוא שלא יהיו קיצוצים בהוצאות ההון המתוכננות, ושהחברה מנווטת עצמה על בסיס הטווח התחתון של התחזית בסך 17-19 מיליארד דולר ל-2016. "עדיין לא קיצצנו עד לעצם", אמר המנכ"ל בוב דדלי. הירידה בעלויות עשויה לאפשר ל-BP לאשר את פרויקט הנפט המצופה זה זמן רב, Mad Dog 2 במפרץ מקסיקו.

לדברי אנליסטים, פרויקטים כאלה יהיו חיוניים כדי ש-BP - שהתכווצה משמעותית מאז אסון הדליפה ב-2010 - תוכל לעמוד ביעדי הגדלת התפוקה. החברה מתכננת להגדיל את התפוקה ב-800 אלף חביות ליום תוך חמש שנים, כדי לא לאבד את מעמדה כאחת מחברות הנפט הגדולות ביותר בעולם.

התשובה השנייה לבעיית היעדר הצמיחה עשויה להיות התרחבות באמצעות רכישות. זוהי אופציה שעומדת לרשותן של שתי החברות, כאשר אקסון, בעלת המשאבים הגדולים בהרבה, יכולה להרשות לעצמה לחלום בגדול. בשנה החולפת נמנעו BP ואקסון מביצוע רכישות, וכפי שהתברר הן נהגו בחוכמה, שכן שווי השוק של החברות המשיך לצנוח. ככל שיימשך המחנק הפיננסי בתעשייה, כך יגבר התמריץ להתייעלות.

סוחרי הנפט דווקא נהנים מהקריסה במחירו

חטיבת הסחר החסונה של BP, שרוכשת ומוכרת יותר חביות נפט מכל חברה אחרת עלי אדמות כמעט, תרמה לקיזוז ביצועיה הגרועים של יחידת החיפושים וההפקה של חברת האנרגיה הבריטית ב-2015.

בריאן גילברי, סמנכ"ל הכספים של BP, אמר שסוחרי הנפט של החברה נהנו "משנה טובה מאוד, ורשמו את אחת התוצאות הגבוהות ביותר שראינו זה זמן". BP כבר אינה חושפת כמה רווח עשתה מסחר, מה שמקשה לגבש אומדן לגבי השאלה כמה בדיוק מתוך רווח שיא בסך 7.5 מיליארד דולר מפעילויות הזיקוק והסחר של החברה אשתקד נבעו מפעילות זו, אבל יש כמה רמזים.

סוחרי הנפט נמנו עם המעטים בתעשיית האנרגיה שנהנו מקריסת מחירי הנפט הגולמי. סוחרים שיש להם הון וגישה למתקני אחסון רכשו מיליוני חביות זולות נוספות של נפט ב-2015, ו'נעלו' רווח קטן על כל אחת מהן באמצעות מכירתה בשוק החוזים העתידיים, שם מחירי המסירה במועד מאוחר יותר במהלך השנה היו גבוהים יותר. המחצית הראשונה של 2015 הייתה רווחית במיוחד עבור סוחרי BP, לדברי מקורות פנימיים בחברה, עד שמשהו השתנה ברבעון הרביעי.

גילברי הודה כי פעילות הסחר בנפט רשמה הפסד קטן בשלושת החודשים האחרונים של 2015, והחברה סירבה לפרט את הסיבות לכך. סוחרי נפט אמרו כי הצורך לתמוך בתוצאותיהן של חברות האם בעולם שבו נסחר הנפט ב-30 דולר לחבית, מגביר את הלחצים ואינו מותיר מרחב רב לטעויות.

מקורות פנימיים ב-BP ממשיכים להביע אופטימיות לגבי צפי הסחר בנפט. עלויות המימון הנמוכות, התנודתיות הגבוהה והיכולת לאחסן באופן רווחי את עודפי הנפט הגולמי - תורמים כולם לחוסנה של חטיבת הסחר. הפעם האחרונה שבה חשפה BP את ביצועיהם של סוחרי הנפט שלה הייתה ב-2005, ומאז הניב הסחר בנפט רווחים של קרוב ל-3 מיליארד דולר.

מניות ענקיות הנפט
 מניות ענקיות הנפט