דוח מינהל התכנון: אלה הסיבות שבגללן מחירי הדירות לא יירדו

דוח מינהל התכנון ל-2015 מציג תמונה עגומה ■ בינת שוורץ: "ראש הרשויות הם נוכחים-נפקדים ממוסדות התכנון - בסוף אנחנו מתכננים בשבילם"

 

בנייה חדשה / צילום: תמר מצפי
בנייה חדשה / צילום: תמר מצפי

מינהל התכנון במשרד האוצר פרסם היום (ג') את הדוח השנתי המפרט את פעילותו במהלך 2015. אחת הנקודות הבולטות בדוח כלל לא קשורה לתכנון באופן ישיר, אלא יותר להתנהלות השלטון המקומי אל מול השלטון המרכזי ונוכחות דלילה של נציגי השלטון המקומי בדיוני הוועדות.

במסגרת הדוח החליטו לראשונה במינהל התכנון להרים את המסך מעל נציגי הוועדות השונות (ארציות וגם מחוזיות) ולציין את היקפי השתתפותם בדיונים. בדוח מציינים 3 רמות של נוכחות בדיונים, נוכחות גבוה (מעל 80%), נוכחות בינונית (בין 60% ל-80%) ונוכחות נמוכה (מתחת ל-60%). אחד הנתונים המדהימים שעולים מהדוח, הוא שמי שהתכנון מיועד בדרך כלל אליו, או קשור בדרך זו או אחרת לתוכניות שונות, הוא דווקא הנעדר המרכזי מהדיונים.

מדובר בנציגי השלטון המקומי שלמרות שהיינו מצפים לראות אותם בנוכחות מלאה בוועדות, רובם מקבלים ציון נכשל בכל הנוגע לשיעור השתתפותם בדיונים. הדבר מקבל משנה תוקף לאור המציאות של השנים האחרונות במסגרתה טוענים לא פעם ראשי רשויות כי השלטון המרכזי אינו קשוב לצרכים ולבקשות של השלטון המקומי, ולא פעם ראשי הרשויות השונות הם אלו שמעכבים תוכניות כאשר אישורן מגיע לפתחם בדרך כלל בשלבי ההיתר או שלבים שלאחר אישור המחוזית.

כמובן שלא מדובר בכל ראשי הרשויות ואין להכליל את האמור לגבי כולם, אבל נתוני מינהל התכנון בהחלט מדברים בשם עצמם ואף בולטים לאור השתתפות פעילה הרבה יותר של משרדי ממשלה למשל שסופגים לא פעם ביקורת על ההעדרות שייתכן ואיננה מוצדקת.

היעדרות נציגי השלטון המקומי בולטת כחוט השני גם בוועדות הארציות וגם בוועדות המחוזיות. כך למשל, על פי נתוני מינהל התכנון, בישיבות הותמ"ל, ועדה שלא מעט רשויות מקומיות מתנגדות לה ולתוכניות שנידונה בה, נציגי השלטון המקומי, במקרה הזה נציגי אילת, עכו ומועצה אזורית אשכול הפגינו נוכחות דלילה של למטה מ-60% מהדיונים, וזאת לעומת נוכחות של למעלה מ-80% בקרב הרוב המכריע של משרדי הממשלה.

עוד דוגמא ניתן למצוא בוועדה המחוזית מחוז מרכז, אזור ביקוש בו לא פעם לראשי רשויות הסתייגויות מתוכניות. על פי נתוני מינהל התכנון גם בישיבות הוועדה המחוזית מחוז מרכז נוכחות נציגי השלטון המקומי דלילה ביותר. כך, נציגי כפר סבא, נתניה, גבעת שמואל, המועצה המקומית שהם, נכחו כולם בפחות מ-60% מהדיונים.

מצב דומה ניתן למצוא גם בדיוני הוועדה המחוזית במחוז תל אביב, גם שם נציגי השלטון המקומי הפגינו נוכחות נמוכה. במקרה הזה מדובר בנציגי תל אביב-יפו, חולון, רמת גן, הרצליה ובני ברק שכולם נכחו, על פי מינהל התכנון, בפחות מ-60% מהדיונים במהלך 2015.

נציין כי גם ראש מינהל התכנון, בינת שוורץ, מתייחסת בכובד ראש לנתונים הללו: "נציגי הרשויות המקומיות אכן לא מגיעות לחלק מהדיונים. מתי שיש עניין שחשוב לשלטון המקומי אז מגיעים. זה מראה שעד כמה שאנחנו מתגאים בהרכב מוסדות התכנון ובנציגים השונים, זה לא באמת קורה. בסוף זה נציגי ממשלה וארגונים חיצוניים שנוכחים באופן כמעט מלא והרבה מנציגי הרשויות המקומיות לא מגיעים. נציגי הרשויות המקומיות הם נוכחים-נפקדים ממוסדות התכנון והפרדוקס הוא שהם אינם אבל בסוף אנחנו מתכננים בשבילם".

זמן ממוצע לאישור תוכנית בוועדה המחוזית: קצת יותר מ-3 שנים

עוד במסגרת הדוח השנתי של מינהל התכנון לשנת 2015, נראה שלצד עלייה משמעותית בהיקף התוכניות שאושרו על ידי הוועדות המחוזיות במהלך השנה, משך זמן אישור התוכניות עדיין ארוך מאוד. כך, בדוח נכתב כי ב-2015 אושרו תוכניות ללא פחות מ-99,514 יחידות דיור ברחבי הארץ, זאת לעומת כ-63.5 אלף יחידות דיור בשנת 2014 וכ-75.3 אלף יחידות דיור ב-2013. מדובר בזינוק משמעותי של למעלה מ-50% בהשוואה לשנה שעברה, ועל פי הנתונים זה לא מעט בגלל הקמת הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) שהניבה אישור של כ-25.3 אלף יחידות דיור.

כאמור, במשך הזמן של אישור התוכניות בוועדות המחוזיות נראה שהמצב ב-2015 די דומה לשנת 2014, עם שינויים קלים ברוב האזורים ושינוי משמעותי באזור המרכז. עם זאת, על פי נתוני 2015 לעומת נתוני 2014, ממוצע משך אישור תוכנית למגורים בישראל בכל הוועדות המחוזיות נותר אותו הדבר ועומד על 3 שנים וחודש.

חשוב לציין כי למרות שנרשם שיפור במחוזות מסוימים, עדיין מדובר בפרקי זמן ארוכים בהשוואה למקומות אחרים בעולם. כך, בתל אביב משך זמן אישור תוכנית ב-2015 עלה ועמד על 2.6 שנים לעומת 2.2 שנים ב-2014. במחוז צפון נרשמה גם עלייה במשך הזמן כאשר ב-2014 נדרשו 2.7 שנים וב-2015 מדובר ב-2.8 שנים. במחוז המרכז נרשם שינוי משמעותי בין השנים, כאשר משך הזמן לאישור תוכנית התקצר בצורה משמעותית מ-4.8 שנים ב-2014 ל-3.8 שנים ב-2015.

במחוז ירושלים נותר משך זמן האישור דומה בשתי התקופות ועומד על 3.5 שנים, בחיפה עלה משך הזמן מ-2.8 שנים ב-2014 ל-3.3 ב-2015, ובמחוז הדרום נותר משך הזמן קבוע והוא עומד על 2.6 שנים. נציין שבעוד השינוי במחוז המרכז בולט לעין, הוא עדיין המחוז בו לוקח הכי הרבה זמן לאשר תוכנית הוועדה המחוזית - כמעט 4 שנים.