מפחדים להפסיד כסף? כך תנהלו את הרגשות בשוק עצבני

מפחדים להפסיד כסף - כנראה שתפסידו! כך מגלה מחקר חדש בתחום תכנון פיננסי ■ גם ביטחון יתר עלול להיות הרסני ■ אז מה השיטה? להכין תוכנית ולדבוק בה גם כשהשוק מסתחרר

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

אילו הייתם פחות מודאגים מלהפסיד כסף, יכול להיות שזה היה קורה לכם פחות. לפי מחקר חדש, הפסדים מתרחשים כאשר אנשים מנסים בייאוש להימנע מהם - ונופלים לתוכם. כשהפחד הזה משתלט על הראש, ואתה מתאים את החשיבה שלך להימנע ממנו, הצרות מתחילות.

מחקר חדש של רואי יאו (Rui Yao), פרופסורית-חברה לפיננסים אישיים באוניברסיטת מיזורי, מזהה גורמי סיכון לאנשים ש"צפויים יותר לעשות טעויות השקעה בשוק יורד", ומוצא שהרתיעה מפני הפסדים היא הגורמת העיקרית להם.

הבעיה של המשקיעים, אומרת יאו, היא לא משחקי הגנה או מיצוב של תיק ההשקעות כדי למזער תנודתיות, אלא הנטייה להעביר נכסים פיננסיים למזומנים בשוק יורד, בלי שיש צורך מיידי לעשות זאת.

"הטעות האמיתית היא להיות לא עקביים", סבורה יאו, שהמחקר שלה מתבסס על נתוני עסקאות מהמשבר של 2008, ששימשו את האגודה לתכנון פיננסי במחקר שנועד לבחון את ערך התכנון הזה. "אם למישהו יש תוכנית איך להגן על עצמו, ויש לו מערכת כזו והוא הולך איתה בין אם השוק עולה או יורד, הצעדים שהוא עושה כשהשוק גרוע עדיין הולמים את האסטרטגיה שלו", היא אומרת.

"כמישהו אומר, 'זה כל כך רע, אני לא יכול לסבול את זה יותר', פה מתחילה הבעיה", מוסיפה יאו. "אנשים רוצים לצאת מהשוק כדי למנוע הפסדים, אבל הם מחמירים את המצב בכך שהם מוכרים בירידה וקונים רק כשהשוק בעלייה. גם זו צורה של הפסד".

לכך צריך להוסיף את המסים ואת עלויות העסקאות. "אנשים נרתעים מהפסדים עד כדי כך שהם יוצרים עלויות - שמשפיעות על התיקים שלהם כמו הפסדים - והם גם צוברים עלויות של החמצת הזדמנויות. זה קורה בין אם השוק עושה את מה שהם חושבים, או לא", מדגישה יאו. "בשוק יורד, כל שגיאה שאתה עושה היא מוגדלת. קשה יותר להתגבר עליה".

המשקיעים מחמירים את הבעיה כשהם בוחנים את התיק שלהם רק מהשיאים שלו, כאילו כל דולר שירד מהם הוא הפסד - ולא רווח על הנייר - כשהשוק מתקן את עצמו. זה נוטה להאיץ את הפאניקה שלהם, אומרת יאו.

מתזמנים את השוק - וזה לא לטובתם

כמה שפאניקה יכולה להיות הרסנית, כך זו גם טעות לפעול בקוטב השני, לדבריה, כלומר להיות בעל ביטחון עליון שאפשר לתזמן את השוק ולהימנע מהירידה שלו.

ביטחון יתר כזה אפשר לראות אצל משקיעים שכל כך בטוחים ששוק דובי עומד להגיע, והם מתרברבים כי יוכלו לחמוק מפגיעתו הכואבת. כל מיני אלופי חדרי צ'ט וקהילות מקוונות שמציגים עצמם כמו ווינרים שיושבים על הגדר בעיצומה של הסערה, אך יאו מעריכה שהתוצאות בטווח הארוך לא יהיו לטובתם.

"הם צוברים ביטחון כי נראה להם שהם צדקו, ויכול להיות שלפי שעה הם באמת צדקו", אומרת יאו, "אבל הם אימצו גישת השקעה קצרת טווח, בה הם מתזמנים את השוק וסוחרים יותר - וזה בדרך כלל לא משתלם".

לתפיסתה, המשקיעים צריכים לנצל את האי ודאות הנוכחית בשוק כדי לבחון את התחושות שלהם, לראות איך הם מגיבים לשוק יורד, לנסות לצפות אם יש נקודה כלשהי שבה יהיו בטוחים שהשוק קורס, וכדאי להם לעבור בביטחון לשבת על הגדר. "השוק הזה הולך ללמד אתכם הרבה על סיבולת סיכונים", מזהירה יאו, "והאם אתם באמת מבינים איך אתם מרגישים ומגיבים לסיכון".

בסופו של דבר, המחקר הראה שמשקיעים שרוצים להגן על עצמם מפני הירידות, צריכים בעיקר לנהל את רגשותיהם בשווקים עצבניים. פירוש הדבר הוא להכין תוכנית, אסטרטגיה או שיטה. יאו לא ממליצה על תוכנית ספציפית אלא רק מציעה לוודא שיש מאחוריה רציונאל.

זה נורמלי לרצות להימנע מהפסדים, היא מציינת, אבל משקיעים שבונים תוכנית פיננסית בדרך כלל מגוונים את הנכסים שלהם ומפזרים סיכונים כדי לצמצם את השפעת הירידות, ולא זורקים הכל החוצה למראה סימני צרה.

"השווקים אינם דבר עקבי, אבל האופן שבו המשקיעים מגיבים לשוק יכול להיות עקבי - וצריך להיות כזה", מסכמת יאו.

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2016