ממה סובל פואד בדיוק?

אנחנו צריכים לדעת מה בדיוק אומרים הרופאים על בן-אליעזר, לא מה אומר בשמם סנגורו וינרוט

בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי
בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי

יש אנשים שבריאותם מחמירה כאשר מגישים נגדם כתבי אישום. הרב פינטו הוא אחד הבולטים באנשים אלה, אבל אפילו בורא עולם - שהוא עובד אותו כל-כך בנאמנות - לא הצליח להציל אותו מכניסה לכלא, אם כי להרבה פחות זמן ממה שמגיע לו. בנימין (פואד) בן-אליעזר, הנאשם בשורה של מעשי שחיתות חמורים ומכוערים, הוא החולה החדש.

עורך דינו, יעקב וינרוט, שלף את קול הנכאים הידוע שלו כדי להודיע: "המדינה לא יכולה לדרוש מאדם שנמצא במצב הבריאותי של בן-אליעזר להתמודד עם משפט פלילי". יש לו, כך סיפר וינרוט, "חוות-דעת מ-3 עמודי תווך של הרפואה בישראל. כולם, פה-אחד, מגדולי הרפואה בארץ, אומרים שבן-אליעזר נמצא במצב של סכנת חיים ברורה ומיידית".

לזכור את בן-ציון

האמירה של וינרוט נשמעה לי מוכרת. אה, בוודאי, יהושע בן-ציון. הוא נידון ל-12 שנות מאסר על גניבת ענק מבנק ארץ ישראל-בריטניה שאותו ניהל, אבל ישב רק 3 שנים, מכיוון שהיה "חולה במחלה קשה מאוד (פריארטריטיס נודוזה), המקצרת את תוחלת חייו במידה ממשית מאוד", כפי שקבע בית המשפט העליון. אבל השופטים סירבו לבקשה לקצר את עונשו. בן-ציון המשיך להתדפק על הדלתות עם מחלתו, ולבסוף קיבל חנינה מנשיא המדינה לגבי שארית עונשו. בן-ציון, כידוע, המשיך לחיות עוד שנים רבות.

זה כמובן לא אומר שהמקרה של בן-אליעזר זהה. אבל כשבודקים את העובדות והרקע, מתעורר חשד שאולי יש יותר מדמיון רב. אנחנו מדברים על אדם שלפני פחות משנתיים רץ לכהונת נשיא מדינת ישראל. כלומר, הוא האמין שיש לו עוד כמה שנים טובות. ואמונתו זו בוודאי הייתה מעוגנת בחוות-דעת של רופאים "מגדולי הרפואה בארץ", כמאמר וינרוט.

איפה ההוכחה?

חלה הרעה, אומר וינרוט. אבל חוץ מלומר זאת הוא לא מראה לציבור שום דבר קונקרטי היכול להוות הוכחה. ממה סובל בן-אליעזר בדיוק? והכי חשוב, אם יש 3 חוות-דעת - אנחנו, הציבור, זכאים לראות אותן, כאשר הנאשם מבקש מאיתנו שלא נמצה אתו את הדין. לא מספיק שהפרקליט אומר שהרופאים ממליצים לשחרר את בן-אליעזר מעמידה לדין; אני רוצה לדעת מה בדיוק הם אומרים.

ייתכן שזה לא לגמרי תואם את הדברים של וינרוט. אבל בכל מקרה, אנחנו צריכים לדעת מה אומרים הרופאים - לא מה אומר וינרוט שמקבל כסף רב כדי לפעמים לא לדייק.

הכדור עכשיו בידך, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. מצופה ממך שלא תקבל החלטה על הפסקת המשפט מבלי ליידע אותנו בכל הפרטים הרפואיים.