הפעלת ערוץ הכנסת: יו"ר הכנסת נפגש עם ראשי חדשות 2

אנשי חברת החדשות מתחו בפגישה ביקורת על המלצות ועדת פריש לגבי ערוץ הכנסת ■ אדלשטיין צפוי להתייעץ בנושא עם גורמים נוספים

יולי אדלשטיין / צילום: יוסי כהן
יולי אדלשטיין / צילום: יוסי כהן

על רקע המתיחות סביב הפעלת ערוץ הכנסת: יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, נפגש אתמול (א') בלשכתו עם ראשי חברת החדשות של ערוץ 2, היו"רית עו"ד תמי רוה והמנכ"ל אבי וייס. הצדדים דנו בדוח ועדת פריש, שבו ניתנו המלצות כיצד לשנות את אופיו של ערוץ הכנסת והמכרז להפעלתו.

אדלשטיין זימן את בכירי חדשות 2 ללשכתו, בעקבות מכתב ששלחו בכירי החברה ליו"ר בשבוע שעבר. במהלך הפגישה מתחו בכירי החברה, המפעילה היום את ערוץ הכנסת, ביקורת חריפה על סעיפיו השונים.

בפגישה, שנערכה בלשכת יו"ר הכנסת אחר-הצהריים, נכחו גם מנכ"ל ערוץ הכנסת אורי פז, איש חדשות 2; מנכ"ל הכנסת, רונן פלוט; וכן יועצו של אדלשטיין, ערן סידיס.

על-פי גורמים, הפגישה הייתה עניינית, והצדדים הקשיבו זה לזה. בסופה הבהיר אדלשטיין כי עדיין לא קרא לעומקו את הדוח, וכי בכוונתו לערוך פגישות נוספות והתייעצויות עם גורמים נוספים.

בלשכת יו"ר הכנסת אומרים כעת כי לאור הפגישה שהתקיימה, מוזמנים כל הגופים המעוניינים במכרז ערוץ הכנסת להיפגש עם אדלשטיין, זאת ככל הנראה כדי למנוע עדיפות לחדשות 2 על פני גופים אחרים.

מאז פורסם הדוח לפני כשבועיים, נמנעו בחדשות 2 להביע עמדה פומבית בנושא, כבעלת עניין מרכזי בפרשה. אולם ההערכה היא כי עמדתה של ח"כ שלי יחימוביץ' שיקפה את מה שבחרו בחברת החדשות המובילה בישראל שלא להגיד.

יחימוביץ' (המחנה הציוני) תקפה בחריפות את הדוח שניסחה הוועדה בראשותה של השופטת בדימוס שרה פריש ותקפה את אדלשטיין באופן אישי. בעיקר טענה יחימוביץ' נגד הסעיפים שהתייחסו ליכולת השליטה של הכנסת בשידורי הערוץ, ובהם האפשרות לקבוע את האופן שבו תצולם המליאה, העובדה שנציגי הכנסת יוכלו למנות חברים מטעמם שיצטרפו למועצת הכבלים והלוויין בפיקוח על השידורים בערוץ, ומעל לכל המלצת הוועדה לבחון הוספה לחוק של סעיף האוסר על "ביזוי" הכנסת.

חברת החדשות של ערוץ 2 מפעילה את ערוץ הכנסת בעשור האחרון. לאור העובדה שבשנה הקרובה אמורה לקיים מועצת הכבלים והלוויין מכרז להפעלת הערוץ, ביקשה הנהלת הכנסת להאריך אוטומטית את רישיונה של חדשות 2 להפעלתו. התנגדויות מצד גורמים בשוק הביאו להחלטה לקיים את המכרז במועדו, אך בכנסת החליטו בכל זאת להקים את ועדת פריש שתגבש המלצות לשינוי המכרז.

אחת ההמלצות המשמעותיות של הדוח היא לשנות את החוק, כך שגם מבנה הבעלויות בערוץ הכנסת ישתנה, והגוף יוכל להיות מופעל על-ידי יותר מגוף אחד. כמו כן, הוועדה מבקשת להתיר לגופים שלא משדרים היום חדשות לקחת חלק בהפעלת הערוץ. סעיפים אלה מרחיקים את האפשרות שחדשות 2 תוכל להמשיך ולהחזיק בערוץ גם בעתיד, ואם ידמה החוק להמלצות הוועדה, עשויה החברה שלא לגשת למכרז.

כעת אמור אדלשטיין לעיין בהמלצות הוועדה ולהעביר את הדוח לדיון בוועדת הכנסת, שאמורה להחליט באיזה אופן ייערך שינוי בחוק שמתוקפו פועל ערוץ הכנסת.

מלשכת יו"ר הכנסת נמסר כי "חברת החדשות ביקשה את הפגישה, והיו"ר מזמין את כל מי שמעוניין לקחת חלק במכרז לערוץ הכנסת לבוא ולהיפגש".

בחדשות 2 סירבו להגיב.