ניודים בסלולר בפברואר: גולן נופלת, הוט מובייל צומחת

גולן טלקום איבדה כ-4,000 לקוחות, הוט מובייל גייסה כ-9,700 ■ פרטנר איבדה כ-5,000 מנויים, סלקום איבדה 2,600 לקוחות, ופלאפון - 3,200

מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי
מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי

מנתוני הניודים בסלולר לחודש פברואר 2016 קשה שלא להסיק כי גולן טלקום כבר מתחילה לאבד את הקסם שלה. חברה כמו גולן, שנמצאת בעיצומו של המבצע הכי אגרסיבי שבו הייתה מעולם, ובכל זאת מאבדת 4,000 לקוחות בחודש תוך שהיא יורדת משמעותית בהיקף המצטרפים החדשים - הדבר מעיד על כך שימי השיא של החברה כבר מאחוריה.

לעומתה, הוט מובייל נמצאת בתנופה, והאסטרטגיה שלה מוכיחה את עצמה. המבצעים שלה פשוט מטלטלים את השוק, והיא מגייסת כמות מרשימה של לקוחות - 9,700, מה שמעיד שהציבור מאד אוהב את מבצע הזוגות (40 שקל לשני קווים לשנה), וכאשר מתחילים להפנים שלקוחות הוט מובייל מקבלים את אותה האיכות והפריסה של רשת פרטנר, בזכות הרשת המשותפת - מתווסף עוד שיקול קטן מדוע כדאי לעבור אליה.

התמונה המצטיירת מנתוני הניידות היא של 7 חברות שנמצאות בתוך מכלאה כמו כזו שמובילה פרות לשחיטה, והן רבות ביניהן מי תידחף לראש התור. ניקח את פרטנרלמשל, שמאבדת "רק" 5,000 מנויים, אז לכאורה בתחשיב של 60 שקל בממוצע ללקוח, היא מאבדת רק 240 אלף שקל בחודש, אבל ההשפעה המצטברת היא על כלל הלקוחות שממשיכים ללחוץ ולדרוש מחירים של פחות מ-60 שקל לחודש, ולכן מחודש לחודש היא ויתר החברות ימשיכו לאבד הכנסות. סלקום איבדה 2,600 לקוחות, ופלאפון איבדה 3,200 לקוחות. 

תוסיפו לזה את עמלות המכירה שמשלמות 3 החברות למשווקים - עמלות שיכולות לנוע מ-150-250 שקל למנוי, ותקבלו תמונה עגומה מאד של מצבן הפיננסי של החברות. ומכיוון שאותם לקוחות שגייסו המשווקים יכולים לעבור אחרי חודש לחברה שנתנה להם מחיר טוב יותר, יוצא שחברות הסלולר בישראל הפכו להיות עבד למשווקים, שמעבירים ביניהם אגד של לקוחות מחברה לחברה כל חודש. תוצאות הרבעון הרביעי של 2015 הולכות להיות רעות מאד, וכך גם ברבעון הראשון של 2016. 

ניודים בסלולר
 ניודים בסלולר