ההפקדות לקופ"ג להשקעה יוגבלו - עד 100 אלף שקל בשנה

הגמל להשקעה יעלה לאישור הממשלה ביום ראשון ■ כעת מדברים באוצר על עלות שנתית של 10 מיליון שקל לשנה בגין הטבת המס למוצר החדש, לשנים 2017-2019 

משה כחלון ודורית סלינגר / צילום: דוברות האוצר ותמר מצפי
משה כחלון ודורית סלינגר / צילום: דוברות האוצר ותמר מצפי

משרד האוצר יגביל את היקף ההפקדה השנתי לקופות הגמל להשקעה - החיסכון ההוני החדש - לעד 100 אלף שקל. כך עולה מתזכיר החוק העדכני שהעביר האוצר, ושיעלה ביום א' הקרוב לאישור הממשלה.

כמו כן, כעת מדברים באוצר על עלות שנתית של 10 מיליון שקל לשנה בגין הטבת המס למוצר החדש וזאת לשנים 2017-2019, וזאת לעומת עלות מקורית שהצמיד האוצר לתזכיר המקורי, שעמדה על 70 מיליון שקל לשנה, תוך שציינו אז באוצר כי "עלותו של החוק בהבשלה מלאה, אשר נובעת מהפחתת הכנסות ממיסים כתוצאה מיצירת קופות הגמל להשקעה". ניתן לראות שתי התייחסויות שונות לסוגיית טווח הזמן ביחס לעלויות למדינה.

בכל אופן, מדובר בצעד נוסף ומשמעותי בדרך להוספת מוצר חיסכון חדש לשוק ההון המקומי חיסכון באמצעות חברות ניהול קופות הגמל, הכולל דחיית תשלום מס רווחי הון למועד פידיון החיסכון, ושמאפשר לחוסכים שישמרו את הכספים שייצברו בחיסכון בגמל להשקעה עד לגיל 60 את האופציה למשוך אז את הסכום שייצבר רק בדרך של קצבה חודשית (ולא בתשלום חד פעמי) וכך ליהנות מפטור מלא ממס רווחי הון.

מדובר במוצר חיסכון דומה לפוליסות החיסכון לפרט של חברות הביטוח, הנקראות פוליסות ההשקעה, בהן אפשר להפקיד כספים מהנטו ולחסוך אותם מבלי לשלם מס רווחי הון עד למשיכת הכספים מהפוליסה. מדובר בחלופה לאפיקי חיסכון אחרים כגון תיקים מנוהלים, קרנות נאמנות ופיקדונות בבנקים, במיוחד בימים אלה של סביבת ריבית אפס.

כך, באוצר ציינו כי רשות ני"ע "העירה כי קופות גמל להשקעה עלולות לפגוע באופן משמעותי בקרנות הנאמנות, מאחר ולקופות הגמל להשקעה, בדומה לקרנות הנאמנות אין הגבלה על מועד משיכתן, יוקנו הטבות מס שאינן מוקנות לקרנות הנאמנות. כמו כן, קופת הגמל להשקעה צפויה להיטיב עם משקיעים לטווח קצר על פני משקיעים לטווח ארוך". בהתאם לכך הציעה רשות ני"ע כי "ניתן יהיה למשוך כספים מקופת גמל להשקעה רק לאחר 6 שנים (בדומה למצב הקיים בקרנות ההשתלמות - ר"ש), וכי על משיכה במועד מוקדם יותר יוטל קנס בשיעור של 25% משיעור המשיכה".

נזכיר כי המוצר הדומה של פוליסות החיסכון לפרט של חברות הביטוח - הפוליסות להשקעה, גרר בעבר לעימות בין רשות ני"ע לבין אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, שמוביל גם את הרגולציה ביחס לאפיק החיסכון החדש. או אז טענו ברשות כי מדובר במוצר שמנצל ארביטראז' רגולטורי ושנמכר באופן לא ראוי ושצריך להיות מפוקח על ידי הרשות. באגף שוק ההון לא התרשמו מטענות אלה ואף השיקו את הגמל להשקעה.

נדגיש כי אין מדובר בחיסכון פנסיוני כשהחיסכון האמור לא זכאי להטבות המס העיקריות שקיימות בחיסכון לפנסיה - הטבות על ההפקדות של העובדים והמעבידים לחיסכון של העובד. כמו כן, עבור אלה שיחסכו בגמל להשקעה ויעדיפו למשוך את כספי החיסכון במכה אחת (בסכום הוני) גם לא מדובר בפטור ממס רווחי הון כי אם רק בדחיית התשלום בגינו.

על פי הערכות בשוק, פוטנציאל הכספים שיופנה למכשיר החיסכון החדש כאמור מסתכם במיליארדי שקלים, וזאת בהמשך לכ=20 מיליארד שקל שכבר הועברו לפוליסות ההשקעה של חברות הביטוח.