סנגורי בנצי ליברמן ליועמ"ש המנהל: ידעת על החברות בינו לבין לנגנטל

ליברמן מואשם בהליך משמעתי כי התנהל בניגוד עניינים כמנהל רמ"י, בכך שפעל מול שותפו לשעבר, נחום לנגנטל, ועסק בענייני חברות שלנגנטל ייעץ להן ■ היועץ המשפטי לשעבר של רמ"י, עו"ד ינקי קווינט: "כשהבנתי זאת, הרגשתי ששיטו בי"

בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר
בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר

"ברגע שראיתי את הסדר ניגוד העניינים של מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), בנצי ליברמן, והבנתי שהייתה הפרה של סעיף בהסדר, עשיתי כמה בדיקות בגוגל, באתר 'נבו', ביומן. הרגשתי שבמידה מסוימת שיטו בי. אני מודה שכשראיתי את ההסדר, חשבתי שאני טועה או שיש איזושהי התכתבות במשרד המשפטים שאני לא מודע לה. לא העליתי על דעתי שקיימת הפרה בוטה כזאת (של ההסדר - ח'מ')" - כך העיד שלשום (א') עו"ד יעקב (ינקי) קווינט, היועץ המשפטי לשעבר של רמ"י בדיון המשמעתי שהתנהל נגד ליברמן בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה.

ליברמן, שבתחילה היה חשוד בפלילים בפרשה, אך התיק נגדו נסגר, מואשם בהליך משמעתי כי התנהל בניגוד עניינים במסגרת תפקידו במנהל, בכך שפעל מול חברו ושותפו לשעבר, נחום לנגנטל, ועסק בענייני חברות, שלנגנטל ייעץ להן. לפי התביעה המשמעתית שהוגשה על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, למרות שליברמן היה מצוי במצב של ניגוד עניינים, הוא נענה לבקשתו של ח"כ לשעבר לנגנטל והתערב בסוגייה שלא הייתה אמורה להגיע לשולחנו. מדובר בפרויקט רמת אלישיב בלוד של חברת "קרדן נדל"ן", שלנגנטל ייעץ לה, וליברמן עצמו שימש בעבר יועץ של החברה. ליברמן כראש רמ"י קיבל החלטה הנוגעת לפרויקט בלוד, למרות שעם כניסתו לתפקיד הוא התחייב להרחיק את עצמו לחלוטין מעיסוק בפרויקט, במסגרת הסדר ניגוד העניינים שנחתם עמו.

לנגנטל היה אמור להרוויח מתוצאות ההחלטה של ליברמן בעניין הפרויקט בלוד - חברת "אל-הר הנדסה", שבה מחזיקה קרדן בשותפות עם חברת מסיקה-חסון, מונתה לקבלן המבצע של הפרויקט. לפי החשד, לא רק שליברמן לא נמנע מעיסוק בפרויקט, אלא גם יזם ישיבה ברשות מקרקעי ישראל, שבה הוחלט כי יש לאשר לחברה למכור את זכויותיה בחלק מהקרקע. היועץ המשפטי דאז של רמ"י, עו"ד קווינט, הוא מי שהתלונן למשרד המשפטים נגד ליברמן וחשף את הפרשה. בעקבות חשיפה זו החלה החקירה הפלילית, שבהמשך עברה לפסים של דין משמעתי.

נורת אזהרה

בעדותו שלשום אמר קווינט כי "בתקופה לפני שליברמן מונה לראש רמ"י, אני לא זוכר פעילות של לנגנטל מול רמ"י, ובוודאי לא מול היועץ המשפטי. וכשפתאום לנגנטל נהפך להיות גורם כל-כך משמעותי, סוג של 'מאכער' בנושאים כל-כך משמעותיים, זה עוד דבר שהדליק נורת האזהרה בתחושה שלי". קווינט ציין כי "באותה תקופה הייתה פנייה מאוד מוזרה של לנגנטל בנושא בריכות המלח בעתלית ובאילת (לנגנטל היה קשור לחברת המלח שמחזיקות בבריכות - ח'מ')". לגבי מעורבותו של לנגנטל בעסקאות של חברת קרדן, אמר קווינט: "לפני כניסתו של ליברמן לתפקיד, לא ידעתי דבר. עד מועד הישיבה לא ידעתי על כל קשר בין לנגנטל לקרדן".

בשלב זה נשאל קווינט על-ידי התובע, עו"ד יוחאי בן שמואל, מה הוא יודע על הממשק של לנגנטל מול רמ"י, לאחר מינויו של ליברמן לראש רמ"י. "פעם אחת הייתי ליד אחד מעוזרי ליברמן ששוחח בטלפון עם לנגנטל, לפי הבקשה של ליברמן. מעבר לזה, ראיתי את לנגנטל במסדרונות ממתין לליברמן, אבל לא ידעתי על הקשר שלו או פעילות עסקית שלו מול רמ"י".

בהמשך העיד קווינט כי לאחר שביצע בדיקות, הוא הבין שלנגנטל היה קשור בחברה קדישא, בחברת המלח (המחזיקות בבריכות המלח בעתלית ובאילת - ח'מ'), בתחנת הכוח בקרית גת, וכן שהוא מייצג את מחצבות שפיר מול רמ"י. "בעניין חברה קדישא, חברות המלח ולוד הוא פעל מול ליברמן... לגבי חברת קדישא לא ידעתי בכלל על המעורבות. בנוגע ללוד (הפרויקט שעמד במרכז החשדות נגד ליברמן - ח'מ') - חשבתי בזמנו שהבהילות והאגרסיביות בנוגע לקביעת ישיבה (בנושא הפרויקט בלוד - ח'מ') ולדרישת השתתפותי - חשבתי שהיה לה קשר (ללנגנטל - ח'מ'). בנוגע לבריכות המלח בעתלית ובאילת - זו אחת הסוגיות הכי מורכבות שהיו על המדוכה בעשור האחרון".

בשלב זה שאל התובע: "מה היה חלקו של לנגנטל בבריכות המלח?"; וקווינט השיב: "עידכנה אותי קודמתי בתפקיד, רחל זכאי, שלנגנטל צורף לצוות שכלל אותה, את משרד גורניצקי ואת משרד וינרוט. אני הבנתי שהוא מעודכן בזמן אמת ושיש לו קשר עם בנצי ליברמן".

בהמשך נשאל קווינט על הישיבה שנערכה ב-21 במארס 2013 בנושא פרויקט רמת אלישיב בלוד, שבה השתתפו ליברמן ונציגי חברת קרדן, עו"ד לוי-אמיתי ולנגנטל. "הישיבה הייתה קצרה. היה איזה שיח על מגרשים. שאלתי מספר שאלות, כי לא ידעתי פרטים על העסקה. היה שיח בין ליברמן לבין נציגי קרדן על המגרשים בנוגע לפינויים". לדברי קווינט, בתום הישיבה סוכם כי הוא יבדוק את המשמעויות מול המחוז ויעמוד בקשר מול לנגנטל. "זה לא שכיח שנושא כזה שהוא לא הנושא הכי גדול וחשוב, יטופל על-ידי ראש הרשות, ובטח לא בהתרעה כזו קצרה", הבהיר קווינט, שציין כי הטיפול בנושא היה "בסד זמנים קצר יחסית".

"חלק מהדברים ידעתי"

קווינט תיאר כיצד כמה שבועות מאוחר יותר התוודה בפניו ליברמן באופן חלקי על טעותו בנוגע לכינוס הישיבה על הפרויקט בלוד. "אחרי כשבועיים-שלושה, הוא אמר לי בהקשר אחר: 'טעיתי בנוגע לישיבה הזאת'. אני הבנתי שזה נוגע להתנהלות האישית - הלחץ שאני אשתתף באופן אישי בישיבה. מעבר לזה לא שוחחנו על זה".

בהמשך סיפר קווינט כיצד באוגוסט 2013 אגב בדיקה אחרת בקלסר ניגוד העניינים, עליו חתם ליברמן עם כניסתו לתפקיד, הוא נחשף להתחייבות של מנהל רמ"י בהסדר להימנע מטפול בענייניו של לנגנטל. "לא העליתי על דעתי שקיימת הפרה בוטה כזאת", העיד קווינט. "לא העליתי על דעתי שהפרה כזו של ההסדר תתבצע, והרגשתי ששיטו בי. פניתי למשרד המשפטים, לארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש, ועדכנתי אותו... ראיתי שלליברמן ולנגנטל היו קשרים עסקיים, כולל אפילו חלוקת שותפות במשרד עורכי דין". לדברי קווינט, לאחר מכן התברר לו שבין ליברמן ללנגטל נערכו ישיבות ברשות מקרקעי ישראל, שהוא לא זומן אליהן, בין היתר בעניינים הקשורים בחברה קדישא, אליה היה קשור לנגנטל.

בהמשך נחקר קווינט בחקירה נגדית על-ידי עוה"ד יעקב וינרוט ועמית חדד, פרקליטיו של ליברמן. עוה"ד עימתו את קווינט עם טענתם, כי בניגוד למה שאמר במשטרה ובביה"ד המשמעתי, הוא ידע היטב על החברות האמיצה בין ליברמן ולנגנטל והשותפות ביניהם. "מה שאתה אומר הרבה יותר דל מהאמירה שאתה שם בפי ליברמן, שהוא ציין באוזניך מספר פעמים על החברות האדוקה עם לנגנטל ואיך הוא מבקר בביתו מדי פעם", שאל וינרוט. קווינט השיב: "אני שמעתי את השיח הזה. חלק מהדברים ידעתי".

בשלב זה הטיח וינרוט בקווינט: "אתה מספר לנו שאתה גילית את ה'עוקץ' בשלב יותר מאוחר, אחרי הפגישה (בנוגע לפרויקט רמת אלישיב בלוד - ח'מ'). אתה רוצה להגיד לנו שהאיש הזה (ליברמן - ח'מ') טיפש כל-כך שהוא בא אליך אחרי הפגישה ומספר לך שלנגנטל חבר קרוב שלו ושהוא מבקר בביתו מדי פעם בפעם. אתה רוצה שביה"ד יאמין לגרסה הזאת?"; קווינט השיב: "אני לא מיד הבנתי את ההתנהלות פה".

גם בהמשך החקירה הנגדית, פרקליטו של ליברמן דחק את קווינט אל הפינה. "בחקירה זרקת על ליברמן תיק שוחד, עבדת כמו מודיע משטרתי, מסרת מזכרים למי שהמשטרה עשתה עליהם תרשומות. אין להם אפילו זכר היום. אתה הלכת למשטרה מתוך רצון של אזרח טוב ולא כמי שבא לגמור חשבון עם ליברמן?", שאל וינרוט.

"לא הלכתי למשטרה ביוזמתי", ענה קווינט. "פניתי למשרד המשפטים. עשיתי את חובתי כיועץ משפטי ברשות מקרקעי ישראל... כמו שעדכנתי ביחס להלוואה משנה קודם, כך עדכנתי גם עתה". בתשובתו התייחס קווינט לדיווח שלו על הלוואה פרטית שלקח ליברמן משותפיו לשעבר למשרד עוה"ד במהלך כהונתו ברמ"י. לדברי עורכי דינו של ליברמן, ההלוואה דווחה בזמן אמת לקווינט.