כמעט כמו אראלה: הזוכים במחיר מטרה בראש העין מדברים

יותר מ-6,000 נרשמו להגרלה לקנות דירה במחיר מטרה בראש העין, 196 מהם זכו ■ "אנחנו עדיין מעכלים את הזכייה, אבל אם נרכוש דירה בפרויקט, כנראה שזו תהיה דירה שנגור בה" ■ הזוכים מדברים

כנס הזוכים, בראש העין / צילום: אורי חודי
כנס הזוכים, בראש העין / צילום: אורי חודי

"זו האלטרנטיבה היחידה שיש לנו לרכוש דירה היום. אנחנו נשואים כבר 7 שנים, ולא הצלחנו לקנות דירה עד היום. בלי זה אני חושבת שלא היה לנו סיכוי", כך סיפרה אתמול (ג') ל"גלובס" לירן עשור, שהיא ובעלה יניב הם בין המאושרים ששמם עלה בהגרלה הראשונה שנסגרה במסגרת תוכנית מחיר מטרה בעיר ראש העין.

בני הזוג מתגוררים בירושלים, אך אינם שוללים את האפשרות לעבור לראש העין בעקבות ההזדמנות הזו: "עוד לא החלטנו אם אכן נעבור לגור בראש העין, במקרה שאכן נרכוש את הדירה. יכול להיות שנשכיר אותה", כך יניב. "זו הרגשה טובה לזכות בהגרלה כזו, אני בכלל לא האמנתי שיש סיכוי אבל אשתי שכנעה אותי להירשם. אני שמח שאחרי כל הדיבורים של הממשלה סוף סוף באמת משהו יצא מכל זה".

זוכה נוסף בהגרלה, יגאל שניידר מנתניה, אומר גם הוא שתוכנית מחיר מטרה תוכל לאפשר לו ככל הנראה לרכוש דירה שלא יכל לרכוש בלי התוכנית: "לא היתה לנו אלטרנטיבה אחרת לרכוש דירה בלי התוכנית. אנחנו עדיין מעכלים את הזכייה, אבל אם נרכוש דירה בפרויקט, כנראה שזו תהיה דירה שנגור בה".

בין הזוגות אחרים שזכו בהגרלה, כולם מחוסרי דירה, היה מי שסיפר ל"גלובס" כי גם לאחר ההנחה שמספקת התוכנית עדיין לא תהיה לו אפשרות לגייס את ההון העצמי כדי לרכוש את הדירה בפועל. מצד שני, היו גם כאלה שיש להם אמצעים לרכוש דירה בשוק החופשי וניגשו להגרלה, וחלקם אף זכו, פשוט משום שמדובר לדבריהם "בעסקה טובה והנחה משמעותית שחבל לפספס".

"הראשון יבחר את הדירה"

חלק מהזוגות שעלו בהגרלה הגיעו אתמול למשרדי חברת גיא ודורון לוי, החברה היזמית שזכתה במכרז מחיר מטרה והראשונה לשווק את הדירות לאחר סיום ההגרלה לרכישת 196 דירות מוזלות. נזכיר שלהגרלה הזו ניגשו למעלה מ-6,000 משקי בית כך שלצד 196 המאושרים שהגיעו לראש העין לשמוע הסבר על התוכנית ישנם גם לפחות 5,800 משקי בית מאוכזבים שייאלצו להמתין להגרלות הנוספות. הזוכים בהגרלה הגיעו למשרדי החברה כדי לשמוע על הפרויקט, על הליך בחירת הדירות, חתימת החוזה וגם לוחות הזמנים.

אושרי זפרני, סמנכ"ל השיווק והמכירות של החברה הסביר במפגש עם הזוכים כי "הזוכים בהגרלה ממוספרים על ידי משרד הבינוי והשיכון כך שמספר אחד יקבל את ההזדמנות הראשונה לבחור דירה וכך הלאה. מי שיוותר על הזכות, המספר הבא בהגרלה ייכנס במקומו".

עוד הדגיש זפרני כי בנוסף למחיר הדירה צריכים הרוכשים להביא בחשבון כי הם יידרשו לסכום נוסף של הצמדת המחיר למדד, סכום שנאמד בכ-20 אלף שקל וגם תשלום לעו"ד ותשלום חיבור הדירה לחשמל, מים וגז לקראת האכלוס, תשלום שעומד על כמה אלפי שקלים בודדים. "ההליך הוכתב לנו על ידי משרד השיכון", הוסיף זפרני, "החל מה-16 לחודש יתחיל הליך בחירת הדירות ועד אז כל רוכש צריך לעשות שיעורי בית ולעבור על כל המסמכים. חמישה ימים מאוחר יותר ייחתם החוזה".

"החוזה אינו פתוח למשא ומתן"

עו"ד ניצן רגב ממשרד הרמן מקוב, שמלווה את הפרויקט, הסבירה לזוכים בהגרלה כי משרד הבינוי והשיכון הגדיר מה צריך להופיע בחוזה הרכישה וזה החוזה שעליו יצטרכו הזוכים לחתום במקרה שהחליטו לרכוש, והדגישה כי "החוזה אינו פתוח למשא ומתן". עוד נקודה חשובה שהדגישה עו"ד רגב היא שהאיסור על מכירת הדירה למשך חמש שנים נכנס לתוקפו מרגע קבלת המפתח לדירה ולא מרגע הזכייה או הרכישה, והקנס במקרה של הפרה עומד על כ-31% מערך הדירה, קנס שיעבור למשרד הבינוי והשיכון ולא לחברה.

במקביל, הודיעו במשרד הבינוי והשיכון כי לאחר פתיחת ההגרלה הראשונה של תוכנית מחיר למשתכן בעיר עפולה, עוד יומיים צפוייה להיפתח ההרשמה להגרלה בפרויקט נוסף, הפעם בעיר לוד. ההרשמה תיפתח ב-10 למארס ובמסגרתה יוכלו זכאי משרד הבינוי והשיכון להגיש מועמדות להשתתפות בהגרלה לרכישת 376 דירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן בשכונת אחיסמך בעיר לוד.