כך גרם יריד פרחים בסין לזינוק במחיריהן של עפרות הברזל

יצרניות פלדה מיהרו לרכוש את הסחורה השבוע בטרם יצטרכו לשבות עד אוקטובר כדי לשמור על שמיים בהירים לטובת 10 מיליון המבקרים הצפויים ביריד

יריד פרחים בהונג קונג / צילום: רויטרס
יריד פרחים בהונג קונג / צילום: רויטרס

יריד פרחים בעיר התעשייתית הסינית טנגשאן התברר כגורם העיקרי לקפיצה במחירי עפרות הברזל השבוע, מפני שיצרניות פלדה מיהרו לרכוש אותן לפני שהם יצטרכו לשבות זמנית כדי שהשמיים יהיו בהירים עבור 10 מיליון המבקרים הצפויים ביריד.

מפעלי הפלדה בעיר ששוכנת מצפון-מזרח לבייג'ין במחוז Hebei קיבלו הוראה להיסגר זמנית מסוף אפריל עד אוקטובר כדי להפחית את זיהום האוויר במהלך ירידה הפרחים הבינלאומי. רשויות העיר קראו בסוף השבוע שעבר למפעלים להגדיל את תפוקתם לקראת ההשבתה הזמנית, והציתו בכך התנפלות שלהם על שוק עפרות הברזל, שהן מרכיב בסיסי בפלדה.

ההגבלות על ייצור הפלדה באזור העיר לרגל ירידה הפרחים יפחיתו במחצית את ההפקה עד ספטמבר, מסר מזכיר המפלגה הקומוניסטית בטנגשאן, ג'יאו ינלונג.

העיר הזו אחראית לכעשירית מסך ייצור הפלדה בסין, בזכות מרבצי הפחם ועפרות הברזל העשירים שלה. בשנה רגילה היא מייצרת פלדה בכמות כמעט זהה לכל הייצור בארה"ב, שהיא יצרנית הפלדה הרביעית בגודלה בעולם.

טנגשאן מצויה בחזית המשבר שפוקד את תעשיית הפלדה הסינית, כאשר יכולת הייצור עולה בהרבה על הביקוש. מפעלים רבים כבר נסגרו וקבוצות של עובדים מובטלים מפגינות במחאה על אי תשלום שכר.

מחיר עפרות ברזל עלה שלשום (ב') בכמעט 20%, הזינוק היומי הגדול בהיסטוריה, אחרי חודשים של דשדוש במקום. המפעלים קונים בדרך כלל עפרות ברזל בתחילת השנה כדי להגדיל את תפוקת הפלדה לקראת עונת הבנייה שמתחילה באביב.

השנה התחילה בציפיות לביקוש חלש לפלדה, שהפכו לפתע להתנפלות על שוק עפרות הברזל כדי להבטיח חומרי גלם לייצור של חצי שנה בתוך כמה שבועות.

מחיר עפרות הברזל, שהיה צפוי להמשיך לרדת על רקע היצע היתר והחולשה בביקוש בסין, עלה מתחילת השנה ב-46% והעלייה מרמת השפל שנרשמה בדצמבר היא 70%.

העלייה הזו העלתה את מדד סנטימנט הפלדה Platts China לרמתו הגבוהה ביותר משנת 2013.

אנליסטים אומרים, עם זאת, שהגאות במחירי עפרות הברזל עלולה להיות חולפת, בהתחשב בכך שההאטה בביקוש הסיני לפלדה לא השתנתה מהותית.

גולדמן זאקס, הבנק הנחשב ביותר בשוקי הסחורות, נשאר פסימי וצופה שהגאות במחירים לא תימשך ללא עלייה מהותית בביקוש בסין, צרכנית עפרות הברזל והפלדה הגדולה בעולם.

יריד הפרחים, היריד ההורטי-קולטורלי בשמו הרשמי, מתקיים ברוטציה בין ערים בעולם. העיר הסינית האחרונה שאירחה אותו הייתה עיר הנמל הצפונית קינגדאו ב-2014.

לפני 40 שנה התרחשה בטנגשאן רעידת אדמה שהייתה הקטלנית ביותר במאה ה-20.