רוצים פתרון להזדקנות האוכלוסייה: ביפן מחפשים ביוטק ישראלי

בשבוע הבא צפויה לקיים שגרירות ישראל בטוקיו אירוע ראשון מסוגו, שיפגיש בין חברות ביוטק ישראליות לחברות הפארמה הגדולות ביפן, במטרה לייצר שיתופי פעולה

השוק היפני קורץ לחברות הביומד הישראליות. יפן נחשבת לכלכלה השלישית בגודלה בעולם (אחרי ארה"ב וסין), עם תמ״ג של 4.73 טריליון דולר. על אף האתגרים שעמם התמודדה הכלכלה היפנית בעשור האחרון, היא עודנה יעד אטרקטיבי לחברות זרות שמחפשות שווקים חדשים להתפתח אליהם. התחרות הגוברות של חברות מכל העולם על השווקים האירופי והאמריקאי, יחד עם המשבר הגדול של 2008, הביאו יותר ויותר חברות בינלאומיות לפזול לנקודות חדשות על הגלובוס, בהן אמריקה הלטינית, הגוש הסובייטי לשעבר וכמובן - יפן.

בשנה האחרונה חלה גם התחממות משמעותית ביחסים הכלכליים בין ישראל ויפן. לפני כשנה חתמה ישראל לראשונה על הסכם מו"פ משותף עם היפנים, המציע לחברות ישראליות ויפניות לקיים שיתוף פעולה בתחום המחקר והפיתוח. לא לחינם הגיע ראש ממשלת יפן בחודש יוני האחרון לביקורו הראשון בישראל מאז 2006, כשהוא מלווה בכמה עשרות אנשי עסקים בכירים, רבים מהם מנכ"לים של חברות טכנולוגיה המעוניינות לקשור את גורלן במיטב שיש לסטארט-אפ ניישן להציע. בין הצילומים המחויכים ולחיצת הידיים של ראשי הממשלה, ביקרו אותם אנשי עסקים בכמה מהחברות החדשניות ביותר במשק.

מפגש בין חברות ביוטק מישראל לענקיות פארמה יפניות

בשבוע הבא צפויה לקיים שגרירות ישראל בטוקיו אירוע ראשון מסוגו, שיפגיש בין חברות ביוטק ישראליות לבין חברות הפארמה הגדולות ביפן, במטרה לייצר שיתופי פעולה. החברות שנבחרו לקחת חלק באירוע הן פלוריסטם, בריינסטורם וערבה ביו. הבחירה בחברות אלה אינה מקרית. הכנס ייערך בשיתוף ארגון FIRM, שמרכז את המאמצים המקומיים לקידום הרפואה המשקמת, אחד התחומים הפורחים במדינה, שמתמקד בין היתר בטיפול התאי.

יריית הפתיחה לעידוד חדשנות רפואית וטיפול באמצעות תאי גזע, התרחשה בשנה שעברה, אז ניתן אישור רגולטורי מואץ לרפואה משקמת בארץ השמש העולה. על פי החוק, מוצרים רפואיים המיועדים לתחום הרפואה המשקמת יכולים לקבל אישור מותנה ומוגבל בזמן לשיווק, ולהיות זכאים להחזר שיפוי כבר לאחר הוכחת בטיחות ויעילות ראשוני. על החברות לקבל אישור בטיחות ויעילות סופי בתוך שבע שנים מרגע קבלת האישור המותנה.

חברות ביוטק מהעולם ומישראל זיהו את ההזדמנות וכבר החלו לנצל את מסלול האישור המהיר. כך למשל, בשנה האחרונה קיבלה חברת תאי הגזע האוסטרלית מזובלסט, שבה מושקעת גם חברת טבע הישראלית, קוד שיפוי לטיפול, שאותו פיתחה לטיפול במחלת השתל נגד המאחסן (GvHD) במדינה. גם פלוריסטם הישראלית מצפה להגיע לשוק זה עם מוצר מובסס תאי גזע לאינדיקציה הנקראת CLI - טרשת עורקים חמורה בגפיים התחתונות.

במהלך 2015 עדכנה פלוריסטם על התקדמות במסגרת התהליך הרגולטורי המואץ ביפן אשר צפוי לחסוך לחברה הרבה זמן וכסף. תאי ה-PLX שפיתחה החברה יעמדו למבחן קליני בניסוי, ובחברה מצפים לקבל אישור שיווק ביפן בתחילת 2018. נוסף על כך, לאחרונה חתמה החברה על הסכם שיתוף פעולה עם מרכז אוניברסיטאי גדול בפוקושימה ביפן לפיתוח ומחקר משותף של מוצר נגד מחלת הקרינה האקוטית.

גם בריינסטורם הישראלית, שמפתחת טיפולים אוטולוגיים בתאי גזע בוגרים למחלות ניוון במערכת העצבים המרכזית, קורצת לשוק היפני, בשל היותה חברה קלאסית בתחום הרפואה המשקמת. במסגרת הטיפול של בריינסטורם, מבודדים תאי גזע ממח העצם של החולים עצמם. לאחר שהתאים גדלים ועוברים תהליכי התמיינות במעבדה, הם מושתלים בחזרה בגוף החולה - באמצעות הזרקה ישירה לשרירים ולנוזל חוט השדרה - כתאי תמיכה לתאי עצב.

במהלך 2015 פרסמה החברה את התוצאות המלאות של הניסויים הקליניים הקודמים שערכה בהדסה ב-26 חולי ALS, וחשפה הוכחה סטטיסטית לשיפור במצבם של החולים, בזכות השתלת תאי הגזע. בחודשים הקרובים תפרסם בריינסטורם תוצאות של ניסוי שלב 2 רחב היקף, כולל קבוצת ביקורת (פלצבו), שביצעה ב-48 חולי ALS בשלושה מרכזים רפואיים מובילים בארה"ב.

מובילה עולמית ברפואה משקמת

זה לא מקרה שדווקא יפן הולכת וממצבת את עצמה כמובילה עולמית בתחום הרפואה המשקמת. הזדקנות האוכלוסייה בעולם המערבי, על השלכותיה הכלכליות האדירות, מדירה שינה מעיניהם של מחוקקים וכלכלנים מסביב לגלובוס, ובפרט ביפן. לצד כוח העבודה החסר ותשלומי הפנסיה שאין מי שיממן, מעיקות על תקציבי הממשלות גם ההוצאות הרפואיות הגדולות, שמחייבות אותן למצוא פתרונות מהירים להוזלת עלויות הטיפול באוכלוסייה המזדקנת.

יפן, שבה הזדקנות האוכלוסייה של אנשים מעל גיל 65 צפויה להכפיל את עצמה בעשורים הקרובים, עומדת בפני אתגר גדול. ייסוד חוק הרפואה המשקמת ביפן יאפשר לחברות פארמה להביא מוצר לשיווק לאחר ניסויים ראשוניים בלבד של בטיחות ונתונים ראשונים להוכחת יעילות של התרופה. החקיקה הזו צפויה לבסס את יפן כמובילה בתחום הרפואה התאית, ולעודד ריצה של חברות פארמה מכל העולם לארץ השמש העולה. לכן, אך טבעי, שישראל, שהולכת ומבססת את מעמדה כמובילה עולמית בתחום מדעי החיים, תרכז עניין בקרב החברות והממשלה היפנית.