האוצר הציע פיצוי של כ-7,000 ש' לחודש לכל מגדל ביצים

סכום זה עלה בדיונים בין צוות המשרד לראשי החקלאים על התוכנית לביטול מכסות הייצור בביצים ובחלב ■  יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "לא נסכים בשום אופן; מה שהאוצר מציע זה דמי אבטלה"

תבנית ביצים / צלם: איל יצהר
תבנית ביצים / צלם: איל יצהר

משרד האוצר הציע לחקלאים פיצוי של 5,000-7,000 שקל לחודש לכל בעל מכסה לגידול ביצים - כך נודע ל"גלובס". סכום זה עלה בדיונים בין צוות המשרד לראשי החקלאים אודות התוכנית של משרדי האוצר והחקלאות לבטל את מכסות הייצור בביצים ובחלב. לדברי גורם שהשתתף בדיונים, פקידי האוצר אף אמרו כי "נהפוך את בעלי המכסות לגידול ביצים לפנסיונרים של המדינה".

בישראל, וכבר שנים ספורות לאחר הקמת המדינה, מתנהל משק מתוכנן שנועד להבטיח אספקה סדירה של תוצרת חקלאית לצרכנים מחד, ולמנוע הצפה של השוק מאידך. כחלק מכך יש מכסות ייצור על ביצים וחלב, והשוק אינו פתוח. שווקים סגורים אלה הפכו לאחד הגורמים ליוקר המחיה בישראל.

התוכנית המהפכנית של משרדי החקלאות והאוצר היא, כאמור, לבטל את מכסות הייצור ולפתוח את השוק כליל, כך שכלמי שחפץ בכך יוכל לגדל עופות להטלה, פרות לחליבה ואף לייבא את המוצרים מחו"ל. למעשה, מדובר בפתיחה כוללת של השוק והסרת כלל החסמים, במטרה להגביר את התחרות ולהוריד את יוקר המחיה.

במשרדי האוצר והחקלאות מתכוונים להציע לחקלאים פיצוי כספי ועל-ידי כך להגיע איתם להסכמה. הפיצוי יינתן לכל החיים, אך לא יעבור בירושה כפי שמכסת הייצור עוברת בירושה. בכל מקרה, מדובר בסכום נמוך ביחס להכנסה שלה זוכים היום אותם חקלאים משיווק הביצים.

לדברי מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, הרעיון של הממשלה היא להעניק הפיצוי לכל מי שיפסיק לגדל עופות להטלה. 

לדבריו, "אנחנו בשום אופן לא מסכימים לזה. השליחות הלאומית שלנו היא לייצר חקלאות ומזון לעם ישראל ולעולם. נשמור על הגבול. הלולים בגבול הצפון, בגליל ובכל הארץ הם מקור פרנסה, אבל לא רק. הם גם תעסוקה, ערך, ואנחנו בשום אופן לא נסכים להפוך לחקלאים של רנטה, ובמקום להתפרנס מהעבודה, להתחיל להתפרנס מרנטות. אנחנו לא רוצים לא רנטות ולא דמי אבטלה. מה שהאוצר מציע זה דמי אבטלה. לא על זה חינכנו את הנוער שלנו, ולא ניתן להגיע לשם".

עוד אומר צור כי "אנחנו מבקשים מהמדינה ללכת יחד איתנו להסדרת הענף עם לולים חדשים ומודרניים, כך שעל-ידי זה נוכל לייצר גם ביצים במחיר יותר אטרקטיבי וגם לשמור על בריאות הציבור, בריאות העוף ורווחת העוף. כל זה יכול להתבצע רק עם המדינה תירתם לכך באופן מוחלט".