האג"ח של אקסטל צנחו עקב פרסומים על הלבנת כספים

אקסטל היא המגייסת האמריקאית הגדולה ביותר בת"א ■ בסוף השבוע פורסם ב"ניו יורק פוסט" אודות מעורבות של חברות ששמן נקשר בחקירה להלבנת כספים עולמית במימון אחד הפרויקטים של אקסטל ■ תשואות האג"ח של אקסטל זינקו עד ל-10%

מגדל One57 / הדמיה: מצגת החברה
מגדל One57 / הדמיה: מצגת החברה

שתי סדרות האג"ח של חברת הנדל"ן אקסטל (Extell), שבבעלות היזם האמריקאי גארי ברנט, רשמו היום (א') ירידות שערים חדות, שעמדו בשעות הצהריים על 4%-6%, מה שהוביל לנסיקת התשואות בהן ל-9%-10%. זאת בעקבות פרסומים מסוף השבוע ב"ניו יורק פוסט" אודות מעורבות של חברות ששמן נקשר בחקירה להלבנת כספים עולמית במימון אחד הפרויקטים שלה. לפי הדיווחים, מדובר בסיוע במימון הקמת מגדל One57 של החברה, שניתן לאקסטל בזמן המשבר הכלכלי האחרון, אז התמעטו מקורות ההון.

אקסטל הצטרפה לזירת המסחר המקומית במאי 2014, אז גייסה 1.05 מיליארד שקל באג"ח ובשנה האחרונה גייסה עוד 600 מיליון שקל, בריבית של 4.9% בלבד. מדובר במגייסת האמריקאית הגדולה ביותר. באג"ח מחזיקים מוסדיים רבים, בהם מנורה מבטחים, ילין לפידות, מיטב דש, פסגות, אקסלנס, מגדל והראל (ראו טבלה).

אקסטל עוסקת בייזום ופיתוח נדל"ן למגורים, למסחר ולמלונאות, אך גם בנדל"ן להשקעה. החברה נחשבת לאחת מיזמיות הנדל"ן הגדולות בניו יורק. את הגיוס בת"א ביצעה באמצעות חברה בת, אקסטל לימיטד, המחזיקה ב-10 נכסים.

החברות סביבן התעוררו החשדות, הן Aabar של תאגיד האנרגיה המלזי IPIC וחברת הנדל"ן Tasameem המוחזקת על ידי משקיעים מאבו דאבי. כיום מתנהלת חקירה בנוגע לאחת מקרנות של IPIC בשם 1MDB לגבי העברת כספים לחשבונות שנקשרו לראש ממשלת מלזיה, נאג'יב ראזאק. לפי החשד, הקרן שימשה להלבנת כספים של בכירים בממשל המלזי וכך הושקע הון בנכסים בניו יורק.

לפי הדיווחים בתקשורת הזרה, למימון הקמת המגדל, אקסטל התקשרה עם שתי החברות ובספטמבר 2010 Aabar העניקה לאקסטל הלוואה של כ-141 מיליון דולר. גם החברה מאבו-דאבי סייעה לאקסטל במימון.

One57 נחשב למגדל המגורים הגבוה בניו יורק. מדובר בפרויקט שלהקמתו נדרשה השקעת ענק של 1.6 מיליארד דולר, ואקסטל מחזיקה רק בחלק קטן ממנו (12% מההון). לפי אקסטל, הקמת הפרויקט כבר הושלמה ובית המלון בנכס נמכר לרשת הייאט.

האג"ח של אקסטל סובלות באחרונה מסנטימנט שלילי על רקע חששות להרעה בשוק דירות היוקרה בניו יורק שמתעוררות במקביל להגברת פעילות אכיפה שמבצעות הרשויות האמריקאיות לבחינת עסקאות בשוק דירות היוקרה האמריקאי לצורך הלבנת כספיים. בשבועות האחרונים דיווחה התקשורת האמריקאי כי הרשויות האמריקאיות יבצעו מעקבים אחרי משקיעים בשוק הנדל"ן היוקרתי בארה"ב.

על רקע התפתחויות אלה, ברנט הגיע לאחרונה לישראל ונפגש עם מוסדיים בניסיון להרגיע את החששות בדבר יכולת פירעון החוב של החברה. בדצמבר דיווחה אקסטל על עסקת ענק של רבע מיליארד דולר לרכישת 39% מהזכויות בנכס במרכז מנהטן, ובתחילת החודש דיווחה כי חתמה על הסכם ההלוואה מותנה של 463 מיליון דולר.

 

המחזיקים הגדולים באגח של אקסטל מבין הגופים המוסדיים
 המחזיקים הגדולים באגח של אקסטל מבין הגופים המוסדיים