נ"י טיימס: בקשת ישראל להגדיל הסיוע ל-4 מיליארד ד' - לא סבירה

במאמר מערכת תחת הכותרת "ההזדמנויות האבודות של נתניהו", כותב העיתון כי רה"מ אינו מכבד את אובמה ■ קורא לממשל לחשוף את ההבנות שהושגו עד עתה בין הצדדים ולהנציח את רעיון שתי המדינות בהחלטה של מועצת הביטחון

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

במאמר מערכת, כותב היום (ב') "ניו-יורק טיימס", כי בקשת ישראל להגדיל את הסיוע הצבאי השנתי שהיא מקבלת מארה"ב ליותר מ-4 מיליארד דולר אינה סבירה. עתה מקבלת ישראל 3.1 מיליארד דולר בשנה. לא מן הנמנע שהמאמר משקף את חשיבת ממשל אובמה על בקשה זו. אם אכן כך, זו כנראה הסיבה לקשיים שבהם נתקל המו"מ בין שתי המדינות על חבילת סיוע חדשה ל-10 שנים.

תחת הכותרת "ההזדמנויות האבודות של נתניהו", מציין העיתון, כי אחת מהסיבות לכך שראש הממשלה החליט לבטל פגישה מתוכננת עם הנשיא אובמה, בשבוע הבא, הייתה שאיפה להגיע להסכם על חבילת הסיוע החדשה לפני בואו לוושינגטון, כדי שהוא, נתניהו, יוכל להכריז בגאווה על החבילה במהלך ביקורו בבית הלבן. דיווחים דומים התפרסמו בעיתונות הישראלית. כזכור, אמר נתניהו שהוא עשוי לסיים את המו"מ עם הנשיא החדש שייכנס לבית הלבן בינואר 2017. בכל אופן, נראה שנתניהו חזר בו, על רקע אי הוודאות בזירה הפוליטית האמריקאית, ושר הביטחון, משה יעלון, עומד להגיע בקרוב לוושינגטון ליישור ההדורים לפני חתימה על ההסכם עם הממשל הנוכחי.

ה"טיימס" אומר כי ביטול הביקור הוא הוכחה נוספת ליחסים הטעונים בין נתניהו לאובמה. העובדה שרה"מ החליט להודיע לעיתונות תחילה על החלטת הביטול, ולא לבית הלבן, אינה מפתיעה לנוכח העובדה שנתניהו הפגין "חוסר כבוד" כלפי נשיא ארה"ב כבר בעבר. "קשה להבין כיצד ההתנהגות הזו משרתת את האינטרסים הישראליים", אומר מאמר המערכת.

"הסיוע הצבאי לבדו לעולם לא יהיה ערובה מספקת לביטחונה של ישראל", אומר ה"טיימס". "ביטחון לישראל יושג רק בעקבות התקדמות במו"מ לעסקת שלום, ונתניהו מעולם לא הראה נכונות רצינית להתקדם בחזית זו, כפי שמתברר מהרחבת ההתנחלויות... מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, הוא מנהיג מזדקן וחלש, שוויתר על השלום. ובינתיים יש עלייה במספר ההתקפות הזדוניות של פלסטינים על ישראלים, והאלימות גובה מחיר משני הצדדים".

לדברי המאמר, למרות מאמציו של אובמה לקדם עסקת שלום כבר מימיו הראשונים בבית הלבן, נראה שעתה הוא חולש על מות פתרון של שתי מדינות. בכל זאת, במאמץ של הרגע האחרון, מחפשים פקידי ממשל דרכים להחיות את היזמה. "הדרך הטובה ביותר לעשות זאת עשויה להיות החלטה של מעצת הביטחון שתביע תמיכה בעקרונות שביסוד שתי מדינות, לרבות גבולות, עתידה של ירושלים, הפליטים הפלסטיניים, ביטחון וחילופי שטחים".

"לפני שהמו"מ קרס ב-2014, הצליחו שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, וצוותו, לקרב בין הצדדים בסוגיות מסוימות", אומר ה"טיימס". "הפרטים נותרו חסויים, אך אובמה חייב לתת פומבי להתקדמות שכבר הושגה; היא תספק בסיס שעליו יוכלו לבנות מנהיגים עתידיים בישראל וברשות הפלסטינית".