רשות השידור: החדשות נשארו בבית - האקטואליה במיקור חוץ

כך הוסכם היום בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת ■ ככל הנראה, תאגיד השידור הציבורי יפעל מאזור התעשייה הר חוצבים בירושלים

איתן כבל / צלם: תמר מצפי
איתן כבל / צלם: תמר מצפי

הסכמה בוועדת הכלכלה לגבי סלע המחלוקת של מיקור החוץ לחדשות בתאגיד השידור הציבורי הישראלי. לפי ההסכמה, שאותה הוביל יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל, בשנתיים הראשונות לקיומו של התאגיד אפשר יהיה להפיק חדשות במתקני הפקה מחוץ לתאגיד השידור, אולם רק באמצעות עובדי רשות השידור. עם זאת, משדרים המוגדרים "משדרי אקטואליה" אפשר יהיה להפיק עם עובדים חיצוניים.

להסכמה הגיע כבל יחד עם נציגי אגודות העיתונאים וועדי רשות השידור, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אנשי האוצר ומנכ"ל תאגיד השידור הציבורי אלדד קובלנץ.

"החלטנו לנסות לעשות סוף לסאגה הזאת ולתת לתאגיד לצאת לדרך", אמר כבל בדיון. "בסעיף מיקור החוץ הייתה אי-הבנה, כך אני רוצה לראות את הדברים. החדשות לא תהיינה במיקור חוץ, ואפשר לצאת לדרך ולסיים את הדיון כמה שיותר מהר. אותה לבנת חבלה שאיימה לפוצץ את כל ההליך הזה - זו הייתה בקשה של מנכ"ל התאגיד החדש אלדד קובלנץ, ולא לחצים פוליטיים, והוא נותן את הגיבוי שהעגלה תצא לדרך".

הגורמים שדיברו בדיון, ובהם נציגי האוצר וההסתדרות, אמרו כי הצעת החוק המדוברת היא "הרע במיעוטו" ולא האפשרות הטובה ביותר, זאת במיוחד בשל העובדה שתאגיד השידור הציבורי כפי שהוא היום לא ערוך לתחילת עבודה.

"בשביל להקים את התאגיד כמו שצריך ובאופן שיכסה את כל סך היצירה שלשמה הוא הוקם - גם חברת חדשות, גם סוגה עילית - צריך לפחות שנתיים", אמר קובלנץ. "המחיר של זה הוא מחיר כלכלי כבד בעלויות ההפעלה של רשות השידור וגם ברמת כבוד האדם כלפי עובדי רשות השידור, שאינם יודעים מה קורה איתם".

לדבריו, "ב-1 באוקטובר לא יקום השידור הציבורי האוטופי, אבל זה ייבנה בשכל ובלב. הגענו להבנה שמהדורת החדשות המרכזית לא תהיה במיקור חוץ. בעיניי עובדי החינוכית כן צריכים להיות חלק מה-51%" (כמות העובדים שתיקלט בתאגיד החדש ותהיה מקרב עובדי השידור הציבורי כיום - ל"א).

בתוך כך, מסתמן כי המקום שאליו יעבור תאגיד השידור הציבורי הוא מתחם באזור התעשייה הר חוצבים בירושלים. "זה לא הדבר המושלם, מה שמונח פה, אבל ירשתי מצב מסוים, ואני מנסה לשפר אותו, כדי להגיע בכל מחיר בזמן הכי מוקדם ליום התחילה", אמר מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר.

פילבר אמר עוד בדיון כי לא תוגש יותר ארכה נוספת להקמת תאגיד השידור הציבורי. "אוקטובר 2016 הוא התאריך האחרון בהחלט", אמר. הוא הוסיף כי אישור של המועצה המפקחת על תאגיד השידור החדש - אשר כבר קרוב לשנתיים לא מונתה - מונח לפתחה של הוועדה לאישור מינויים.

כבל הוסיף ואמר כי בכוונתו לתקן את החוק ולאפשר את כינוסה של המועצה גם בהרכב חסר.