אלה הסיבות לעליות החדות באג"ח אפריקה ישראל

גורם בשוק ההון: "האג"ח של אפריקה משקפים היום אופציה חינם על הנפט במחיר של 55 דולר ■ העסקה של דניה סיבוס עם דורי לא טובה לאפריקה, זו  עסקה שמאופיינת בפרופיל סיכון גבוה מידי"

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

עליות שערים חדות נרשמות היום באגרות החוב של קבוצת אפריקה ישראל. אג"ח אפריקה סדרה כ"ו עולה בכ-2%, סדרה כ"ז עולה ב-1.5% וסדרה כ"ח עולה בשיעור חד של 2.5%.

העליות בסדרות האג"ח של אפריקה, שכבר ידעו ימים רעים מאד, מיוחסות לשני פרמטרים משמעותיים: הפרמטר הראשון הוא העלייה במחירי הנפט והפרמטר השני הוא הניסיון של רוסיה לנצל את ההתפתחויות החיוביות במישור הדיפלומטי עם המערב כדי ולחזור לגייס כסף בשווקים הפתוחים. ביום חמישי דווח בגלובס על פגישה שקיים שר האוצר הרוסי עם נציגים של 25 בנקים זרים במטרה לעניין אותם ברכישת אגרות חוב של רוסיה, אלה הביעו עניין, ע"פ הדיווח, באג"ח הרוסיות אולם לא יכלו להתחייב על רכישה כל עוד הסנקציות נגד רוסיה נשארות בעינן.

יש לציין כי הכלכלה הרוסית נמצאת היום בנקודת מפנה הודות להתחזקות במחירי הנפט והשיפור ביחסים עם המערב. תקציב 2016 של רוסיה נבנה כך שהו משקף מחירי נפט בטווח של 50 - 55 דולר לחבית ואם זה יקרה (ויש אפשרות גם שלא) הרי שכלכלת רוסיה תרים את הראש מעל לפני המים.

אפריקה ישראל שמצבה נגזר כמעט באופן ישיר ממצב הכלכלה הרוסית נהנית היום, כאמור, מהמגמה החיובית ברוסיה.

גורם מרכזי בשוק ההון המצוי היטב בעסקי אפריקה ישראל מסר היום לגלובס כי כדי שאפריקה ישראל תשלם את הערך המתואם של אגרות החוב שלה היא תלויה מאד במה שיקרה עם הכלכלה הרוסית. "היום האג"ח של אפריקה ישראל משקפות אופציה על הנפט ברמה של 55 דולר, כדי לקנות אופציה כזו לשנתיים בשוק החופשי צריך לשלם הרבה מאד כסף, וכאן מדובר על אופציה בחינם. זה בצירוף הניסיון של רוסיה לחזור לשווקים החופשיים עושה טוב לאפריקה".

"צריך לזכור", הוסיף הגורם, "עד היום אפריקה באמצעות אפי לא מכרו יותר מידי נכסים ברוסיה ופרוטפוליו הנכסים שלהם הוא טוב. הפעילות של לבייב ברוסיה מאופיינת ברכישת נכסים טובים במחירים גבוהים, אנחנו לא אהבנו את זה אבל היום בלי לממש את הנכסים האלה, אם הכלכלה הרוסית תתאושש, האג"ח של אפריקה מעניינות".

לגבי העסקה המוזרה של דניה סיבוס עם דורי בניה אמר הגורם כי המשקיעים אינם אוהבים את העסקה הזו, ככל שתצא לפועל. "זו עסקה שמאופיינת בפרופיל סיכון גבוה מידי ואם אנחנו משקללים את הסיכון של הכלכלה הרוסית עם מה שקרה באפריקה תעשיות ועכשיו העיסקה הזו - זה מגדיל את הסיכון".

הפרסומים על עיסקה של דניה סיבוס עם דורי יוצרים למעשה מצב בו דניה סיבוס תסיים פרוייקטים שלא היא התחילה אותם ולא ברור אם היא יודעת מה מצב הפרוייקטים לאשורם ופרוייקט בנייה שחברה אחת מתחילה וחברה אחרת מסיימת תמיד גורם, להערכת גורם, להגדלת הסיכון ולא מפחית אותו מה שאפריקה צריכה עכשיו.