קרן הנפט של נורבגיה מגדילה את ההימור על שוקי הנדל"ן

אחרי שדיווחה על התשואה השנתית הגרועה ביותר שלה מאז 2011 בגלל ירידת מחירי הנפט, מקווה הקרן, בעלת נכסים בסך 830 מיליארד דולר, לשפר את ביצועיה באמצעות השקעה בנדל"ן גלובלי

הדרך האטלנטית- נורבגיה/ קרדיט: שאטרסטוק
הדרך האטלנטית- נורבגיה/ קרדיט: שאטרסטוק

קרן הנפט הנורבגית, קרן ההון הריבונית הגדול בעולם, בעלת נכסים בסך 830 מיליארד דולר, מתכננת להגדיל את ההימור שלה על נדל"ן כדי לשפר את ביצועיה, אחרי שהיא דיווחה על התשואה השנתית הגרועה ביותר מאז 2011.

הקרן קבעה לעצמה יעד להשקיע 41.5 מיליארד דולר בשוקי נדל"ן בינלאומיים. במילים אחרות, השנה צריכה ההשקעה בנכסים אלו לגדול בעוד 16 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד הזה, הקרן מתכננת להגדיל את מספר אנשי צוות הנדל"ן שלה מ-104 ל-200 עובדים עד השנה הבאה, לפי הדוחות השנתיים שלה.

"המטרה שלנו היא לבנות תיק נדל"ן גלובלי אך מרוכז. האסטרטגיה היא להשקיע במספר מוגבל של ערים גדולות בשוקי-מפתח, ולחפש הזדמנויות בשוק הלוגיסטיקה העולמי", מסרה הקרן בדוחות השנתיים שלה. "ההכנסה נטו מהשכרה צפויה להיות יציבה יחסית עם הזמן, והיא תניב תזרים מזומנים יציב לקרן".

הקרן הנורבגית כבר הכפילה את גודל צוות הנדל"ן שלה מ-54 עובדים בסוף 2014. ב-2011 רק 0.3% מעובדיה עסקו בנדל"ן. היעד הנוכחי הוא 5%.

מייקל מדואל, נשיא מכון קרן ההון הריבונית, אמר שהקרן הנורבגית "איחרה יחסית להגיע למשחק הנדל"ן" בהשוואה לקרנות ריבוניות כמו רשויות ההשקעות של אבו דאבי וכוויית ו-GIC בסינגפור. עם זאת, משקיעים מוסדיים גדולים אחרים צפויים לחקות את הקרן הנורבגית ולהגדיל את חשיפתם לנדל"ן, להערכת ניק הולט, מנהל המחקר באסיה-פסיפיק של חברת הנכסים הבינלאומית נייט פרנק.

להערכתו, כשני שלישים מ-50 קרנות ההון הריבוניות בעולם, שמנהלות ביחד נכסים בסך 6.5 טריליון דולר, כבר מושקעות בנדל"ן, כולל הקרנות של סין, סינגפור ואזרבייג'ן.

"באסיה, כמות אדירה של הון רודפת אחרי מלאי מוגבל של נכסים. נכסים מובחרים מציעים תשואות השכרה טובות ופוטנציאל טוב לעליית ערך. זה עונה על הרבה דרישות של הקרנות. ועם תקופה ממושכת של שערי ריבית נמוכים ואי ודאות כלכלית, נדל"ן מובחר נראה כמו גידור טוב למדי".

פול ג'יאסינגה, יו"ר יחידת המחקר של וויליס טאוארז וטסון, חברת הייעוץ הגדולה בעולם למשקיעים מוסדיים, מסכים עם הקביעה שקרנות הון ריבוני "רוצות להכניס מיליארדי דולרים לשוקי הנדל"ן הבינלאומיים". לדבריו, "נדל"ן הוא סוג נכסים אטרקטיבי מול תשואות אג"ח נמוכות מאוד. הוא מספק הכנסה יציבה ופוטנציאל השבחת ערך. מנקודת המבט של קרן ריבונית, נדל"ן הוא סוג נכס שיכול לספוג כמויות גדולות של הון".

נדל"ן היה סוג הנכס המניב ביותר של הקרן הנורבגית בשנה שעברה, עם 10% - הרבה יותר מ-3.8% שהניב תיק המניות של הקרן ומ-0.33% שהניב תיק האג"ח שלה.

התשואה הכוללת של הקרן ב-2015 הייתה 2.7% כאשר השווקים התנודתיים והביצועים החלשים של כמה שווקים מתעוררים קיזזו תשואות טובות יותר של מניות ביפן ואירופה, וכן של הנדל"ן.

קרן הנפט הנורבגית, שהקימה ב-2014 יחידה נפרדת שמתמקדת בנדל"ן, Norges Bank Real Estate Management, פתחה בשנה שעברה משרדי נדל"ן בטוקיו וסינגפור, שבהן היא מתכננת למקד את השקעותיה השנה.