מומחים: "דאעש לא הולך להיעלם"

האם המפלה בעיר תדמור והפיגועים באירופה מצביעים על חולשתו של דאעש? המומחים חלוקים, אבל מסכימים שגם אם ישוחררו כל השטחים שמחזיק הארגון, הוא לא ייעלם ■ "טרור תמיד היה, וצריך לחיות עם זה", אומר פרופ' יורם מיטל

"דאעש לא הולך להיעלם" / צילום: רויטרס
"דאעש לא הולך להיעלם" / צילום: רויטרס

את מי שחווה על בשרו את הפיגועים הרצחניים של דאעש באיסטנבול ובבריסל קשה יהיה לנחם בניתוחי מקרו מרוחקים שעשויים להעיד על מעט אופטימיות לגבי התדרדרותו של הארגון הקיצוני. אחרי הכול, הארגון הוכיח שוב כי הוא פועל בקלילות הרחק מעבר לאזורי השליטה שלו, שהוא יודע לגייס ולצייד ביעילות מקומיים קיצוניים, וכי הוא יכול לתת מענה מהיר לאירועים שמחייבים תגובה מבחינתו.

אבל אם מצליחים לנתק מעט את הרגש, להתרומם קצת מעל הזירות המדממות ומעלות העשן של הרציחות ההמוניות האחרונות, בהחלט ניתן להבחין בשינוי באופן הפעולה של דאעש, וייתכן שהשינוי הזה נובע ממצוקה. הארגון, שמכנה את עצמו "המדינה האסלאמית", בידל את עצמו מארגוני ג'יהאד אחרים בכך שהכיר בערכה של טריטוריה. מסעות הכיבוש המהירים שלו לפני כשנתיים יצרו יש מאין "מדינה" שהשתרעה על שטחים עצומים בעיראק ובסוריה, העמידה תחת חסותו מיליוני "אזרחים" וגרמה למפקדיו לקחת על עצמם את תפקיד הריבון. תהליך ההשתלטות הראשוני על השטח, ההתרחבות שלו, כמו גם השלטת מרות ה"מדינה" בחיי היומיום, לוו באלימות רחבת היקף ובאכזריות יוצאת דופן שתועדו היטב.

אולם בשנה האחרונה, כתוצאה מפעילות משולבת נגדו - קואליציה מערבית מצד אחד, וקואליציה סורית-רוסית-איראנית מצד שני - נראה שהארגון סופג לא מעט מפלות בעיראק ובסוריה. ההפצצות המסיביות על אנשיו, שמקורן במטוסים מערביים ורוסיים, אפשרו לכוחות קרקעיים - עיראקיים וסוריים - להתקדם ולכבוש בהדרגה שטחים שבהם דאעש שלט ללא מצרים עד לא מזמן. כך לדוגמה נפלה לאחרונה העיר רמאדי בעיראק, כך כותרה חאלב בסוריה, וכך התהדק בשבועות האחרונים המצור על העיר ההיסטורית תדמור, גם היא בסוריה, עד לדיווחים בתחילת השבוע על נפילתה לידי כוחות אסד. במקביל, כך אנו מדווחים השכם והערב, מדללים הכוחות שנלחמים בארגון את שורות הנהגתו באמצעות פשיטות קומנדו או חיסולים מהאוויר.

 

אלא שנראה כי הפגיעה בדאעש בשטחו שלו אינה פוגעת כהוא זה ביכולתם של אנשי הארגון לרצוח אזרחים הרחק משם, באירופה. הפיגועים המשולבים בפריז, ואלה שהתרחשו בבריסל רק בשבוע שעבר, הראו שמוקדם מדי להכריז על ירידה ביכולתו של דאעש להפעיל אלימות רצחנית. האם מה שנראה על-פני השטח כהעברת המיקוד של הארגון להוצאה לפועל של פיגועים באירופה מעיד על היחלשותו? המומחים חלוקים.