ההצעה החדשה של המדינה לוועד עובדי חברת החשמל

ישיבה סוערת בין מנכ"לי האוצר ומשרד התשתיות לבין יו"ר ההסתדרות ניסנקורן ויו"ר ועד עובדי חברת החשמל מיקו צרפתי ■ המדינה: פיצויים תמורת פיטורים המוניים, מכירת תחנות כוח ותחרות באספקה

מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי
מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי

המדינה דורשת מוועד עובדי חברת החשמל להסכים למכירת תחנות הכוח של החברה ואתרי הייצור, לפתיחה לתחרות של מקטע האספקה ולפרישה המונית של עובדים מהחברה כך הודיעו מנכ"לי האוצר ומשרד התשתיות שי באב"ד ושאול מרידור ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וליו"ר הוועד מיקו צרפתי בפגישת המו"מ הראשונה שנערכה היום (ד') באוצר. הפגישה התנהלה באווירה סוערת ובמהלכה תקף צרפתי את המדינה. פגישת המשך נקבעה למחר.

בפגישה הציגה המדינה את הצעתה המחודשת לרפורמה בחברת החשמל. מדובר בהצעה מקיפה ואגרסיבית בהרבה מהסיכומים שאליהם התקרבו הצדדים במסגרת וועדת יוגב, משום שהיא מחייבת את החברה למכור את כל 17 האתרים שבהם פועלות תחנות כוח ולוותר לחלוטין על מקטע הייצור, שהוא מקור ההכנסות העיקרי כיום של החברה. כ-80% מיכולת ייצור החשמל במשק נשלטת עדיין על-ידי חברת החשמל.

על-פי ההצעה שהוצגה היום, תחנות הכוח המופעלות בגז טבעי יימכרו לגורמים פרטיים

בעוד שהתחנות המופעלות בפחם - ונחשבות לפחות יעילות יועברו לחברת אחות ממשלתית. חברת החשמל תמשיך להיות מונופול בתחומי ניהול מערכת החשמל ההולכה והחלוקה אך מקטע אספקת החשמל ייפתח בהדרגה לתחרות מלאה. במקביל מציעה המדינה תכנית הבראה לחברה שתכלול פרישה המונית של עובדים ופיצוי לעובדים הנשארים ואולם ההצעה קובעת כי התשלומים ישולמו לפי אבני דרך, בכפוף לביצוע דרישות המדינה.

נזכיר, כי הצעתה הקודמת של המדינה במסגרת וועדת יוגב הייתה להוציא מחברת חשמל את יחידת ניהול המערכת ולהפעילה כחברה ממשלתית נפרדת בעוד שלפי ההצעה הנוכחית יחידת ניהול המערכת תישאר בחברה ותהיה כפופה ישירות למנכ"ל. בנושא תחנות הכוח הציעה וועדת יוגב להעביר את תחנות הכוח המופעלות בגז לחברת בת בבעלות חברת החשמל למכור חלק מהתחנות הפעילות של חברת החשמל ברמת חובב, וכן קרקעות להקמת תחנות כוח חדשות באלון תבור, ובאשכול שבאשדוד. בנוסף דרשה וועדת יוגב להנפיק 15% מהחברה - אפשרות שאיננה מונחת על השולחן הפעם.

מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך התריע בפגישה היום מפני הוצאת תחנות הכוח. "הוצאת מערך הייצור מחברת החשמל תקרע את החברה לגזרים" טען המנכ"ל. "תזכרו שיש פה אלפי בעלי חוב שלא ממש מעניין אותם הרפורמה במשק החשמל. מה שמעניין אותם זה החזר הקרן". עוד טען כי הוצאת התחנות עלולה לגרום לסכנה בדירוג החוב של החברה. "יש פה 18 מיליארד שקל שחייבים להחזיר לבעלי האג"ח ולמלווים כבר ב-3 השנים הקרובות".

המנכ"ל ציין כי החברה תהיה מוכנה לשקול הוצאה הדרגתית של תחנות הכוח, והציע שבשלב ראשון תעבורנה תחנות הכוח לחברות בנות של חח"י ובתאום מלא עם כל בעלי האג"ח. עוד הביע המנכ"ל חשש מהסדר חוב בחברה.