סנטור אמריקאי: לחקור את הפרת זכויות האדם בישראל

הסנטור הדמוקרטי פטריק ליהי ו-10 צירים בבית הנבחרים טוענים כי צה"ל וכוחות הביטחון במצרים אשמים ב"הפרות חמורות של זכויות האדם" ■ תוצאות החקירה עלולות להשפיע על הסיוע האמריקאי ■ עיתוי נפיץ: מכתב המחוקקים נשלח לממשל לפני שחייל צה"ל ירה למוות במחבל פצוע, אך פורסם אחרי החיסול

פיגוע בחברון / צילום: מחלקת בטחון הר חברון
פיגוע בחברון / צילום: מחלקת בטחון הר חברון

הסנטור האמריקאי פטריק ליהי, הדמוקרט הבכיר בוועדת המשפט של הסנאט, ו-10 צירים בבית-הנבחרים טוענים שכוחות הביטחון בישראל ובמצרים אשמים ב"הפרות חמורות של זכויות האדם" וקוראים לממשל אובמה לחקור טענות אלה. אם החקירה תעלה שיש אמת בטענות, עלולה להיות לכך השפעה על הסיוע הצבאי האמריקאי לשתי המדינות - כך מוסר אתר החדשות האמריקאי "פוליטיקו".

בתגובה אמר הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "צה"ל וכוחות הביטחון אינם רוצחים. חיילי צה"ל ושוטרי משטרת ישראל מגינים בגופם על עצמם ועל אזרחים חפים מפשע באופן מוסרי מפני מחבלים צמאי דם, שבאים להורגם. היכן הדאגה לפגיעה בזכויות האדם של הישראלים הרבים, שנרצחו או נפצעו ע"י מרצחים נפשעים? המכתב הזה אמור להיות מופנה למי שמסיתים ילדים למעשי טרור אכזריים".

במכתב לשר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, מ-17 בפברואר, מביאים המחוקקים כמה דוגמאות להפרות כביכול של זכויות האדם בשתי המדינות, לרבות דיווחים על הוצאות להורג ללא הליך משפטי בשתיהן, וכן "העלמויות" מאולצות של אזרחים במצרים. המכתב מציין את הטבח שאירע בכיכר רבעה בקהיר בפברואר 2013, שבו נהרגו כ-1000 בני-אדם במהלך מאמצים לרסן מפגינים.

לעובדה שסנטור ליהי הסכים לחתום על המכתב יש משמעות מיוחדת מפני שהוא היה אחד מיוזמי החוק שמתנה מתן סיוע צבאי אמריקאי למדינות זרות בהעדר הפרות של זכויות האדם במדינות אלה. החוק נושא את שמו. אך, לדברי "פוליטיקו", השפעתו העיקרית של מכתב המחוקקים עלולה להיות פוליטית. ככל הידוע זו תופעה נדירה, ואולי אפילו חסרת תקדים, שפוליטיקאים אמריקאים מזווגים את ישראל ומצרים יחדיו בדרישה לחקור הפרות כביכול של זכויות אדם. הזיווג הזה צפוי לעורר זעמם של ידידי ישראל בוושינגטון, שאינם מוכנים לקבל שבעלת הברית הדמוקרטית היחידה של ארה"ב במזה"ת תיכרך יחדיו עם מדינה כמצרים ששמה יצא לשמצה כמפרה קבועה של זכויות האדם.

עיתוי הפרשה נפיץ: מכתב המחוקקים נשלח זמן רב לפני חשיפת המקרה של החייל מחטיבת כפיר שירה למוות במחבל פצוע בחברון, בשבוע שעבר, אך ניתן לו פומבי כמה ימים לאחר החשיפה, שהובילה כידוע למעצר החייל ועוררה זעם בעולם הערבי.

 

דובר של הסנטור ליהי אמר ל"פוליטיקו", כי לזיווג ישראל עם מצרים במכתב המחוקקים אין חשיבות מיוחדת. הוא ציין שהסנטור "אמר מאז ומתמיד", כי החוק שנושא את שמו "צריך להיות מיושם באופן שיוויוני".

"לאור הדיווחים (על הפרות זכויות האדם בישראל במצרים) אנו מבקשים ממך שתפעל ללא דיחוי כדי לקבוע את מידת האמינות של הדיווחים האלה והאם הם מצדיקים את יישום חוק ליהי", נאמר במכתב המחוקקים אל קרי. "אם אכן כן, אנו מבקשים שתנקוט את הפעולה המתבקשת על פי החוק". "פוליטיקו" מציין, שקשה לאמוד את ההשפעה המעשית של החוק. ייתכן שיופסק הסיוע ליחידה כלשהי בצבא המדינה הזרה שמקבלת סיוע, אך הסיוע בכללותו לאותה מדינה אינו חייב להיפסק.

­­­­­­­­­­­­­­המכתב מטיל ספק ביעילות המנגנונים שמקיימת ארה"ב כדי לנטר את הסיוע הצבאי שלה לישראל ולמצרים ומבקש מקרי להבהיר כיצד המחלקות השונות בסטייט דיפרטמנט "מתעדות ובודקות את אמינות הטענות על הפרות חמורות של זכויות האדם ע"י כוחות הביטחון במדינות זרות".

"על פי מידע שהגיע לידינו, האופן שבו ניתן הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל ולמצרים, מאז החתימה על הסכמי קמפ דייוויד, לרבת מתן הסיוע ברמה (של יחידות) הצבא, יצר מצב ייחודי שמכשיל את יישום המנגנונים הנורמליים לניטור הדרכים שבהן נעשה שימוש באותו סיוע", נאמר במכתב המחוקקים.

ארגונים שמאלניים בארה"ב, לרבות "הקול היהודי למען שלום", סיפקו למחוקקים מידע ששימש בסיס לכתיבת המכתב, מציין "פוליטיקו". "ישראל ומצרים מקבלות מיליארדי דולרים כסיוע צבאי מארה"ב, וכוחות הביטחון בשתי המדינות פותחים באש על מפגינים בלי לתת את הדין על כך", אמר סאנג'יב ברי, מאמנסטי אינטרנשנל. "מכתב המחוקקים הוא צעד חשוב ראשון בכיוון הנכון".