עוד סערה של טראמפ: קרא להעניש נשים שעברו הפלה

האם הגבר שאחראי להריון צריך להיענש אף הוא? טראמפ: "אני חושב שלא" ■ בעקבות הסערה שחוללה האמירה, פרסם המטה שלו הבהרה שטראמפ התכוון בעצם להעניש רופאים מבצעי הפלות, אך הוא נמנע מלומר זאת אישית

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

עיתונאי חכם ותוקפני הצליח אמש (ד') להוציא מדונלד טראמפ אחת מהאמירות הסנסציוניות ביותר במסע הבחירות לנשיאות של 2016. המתמודד המוביל במירוץ הרפובליקאי לבית הלבן הכריז בראיון טלוויזיוני טעון בערוץ החדשות הליברלי MSNBC, שצריך להעניש נשים שעברו הפלה. בית-סוהר? קנס? - "עוד לא החלטתי", אמר המתמודד. האמירה הזו חוללה סערה גדולה, המגמדת התלקחויות שנבעו מהתבטאויות פולמוסיות קודמות של הטייקון מניו-יורק, כמו, למשל, התחייבותו לאסור כניסת מוסלמים - כל המוסלמים - לארה"ב אם הוא ייבחר.

הקריאה להעניש נשים שבגופן בוצעה הפלה נראית כבר עתה כאחד מהמשגים הגדולים ביותר שעשה טראמפ במהלך הקמפיין הקדחתני והסוער שלו. אין ספק שהיא תעמיק עוד יותר את הקרע בינו לבין לנשים, לרבות בוחרות רפובליקאיות. הסקר העדכני ביותר של "ניו יורק טיימס" ו-CBS מצביע על חולשה בסיסית של טראמפ מול נשים: בהתמודדות פוטנציאלית מול הילארי קלינטון בנובמבר, יצביעו 55% מהבוחרות בעדה, ורק 35% בעדו. בסקר של "וול סטריט ג'רנל" ו-NBC, 47% מהבוחרות הרפובליקאיות אמרו שהן אינן יכולות לראות עצמן מצביעות בעדו.

בראיון, במהלך דיון על ההתנגדות המוצהרת של טראמפ להפלות, שאל המראיין, כריס מתיוס, אחד מהעיתונאים האגרסיביים ביותר בטלוויזיה האמריקאית, האם יהיה צריך להעניש נשים שעברו הפלות אם אכן ייחקק חוק נגד הפלות. (כיום חקיקה כזו בלתי אפשרית בגלל פסיקת בית-המשפט העליון בתיק הידוע Roe v Wade משנת 1973). טראמפ התפתל וניסה לחמוק מהשאלה כמה פעמים בהצהירו שהוא בעד חיים (לפני כמה שנים הוא תמך בהפלות). הוא התאמץ להגדיר מהן ההשלכות החוקיות של עמדה כזו, וכשל פעם אחר פעם. המראיין לא ויתר והדגיש, כי אם הוא, טראמפ, תומך באיסור על הפלות, עליו להגדיר אלו סנקציות יוטלו על מי שמפר את האיסור.

"אם אתה אומר שהפלה היא פשע, שהפלה היא רצח, אתה צריך להתמודד עם זה במסגרת של חוק", אמר מתיוס. בסופו של דבר, אחרי חילופי דברים אינטנסיביים, אמר טראמפ: "התשובה היא, שצריכה להיות צורת ענישה מסוימת, כן". גם לנשים? - שאל מתיוס. "כן", השיב טראמפ. "לעבירה על החוק צריכות להיות תוצאות".

האם גבר שאחראי להריון שהסתיים בהפלה יצטרך אף הוא לעמוד לדין? - שאל מתיוס. "לא, אינני חושב כך", אמר טראמפ. בתשובה על שאלה מה יעלה בגורלן של נשים שירצו להפיל, השיב המיליארדר: "נחזור למצב שהיה בעבר, שבו נשים הלכו, אולי, למקומות בלתי חוקיים... אבל צריך להטיל את האיסור הזה". בתגובה על אמירה מזלזלת של המראיין, אמר טראמפ, כפי שאמר פעמים רבות: "אין מי שמכבד נשים יותר ממני". המשפט הזה חילץ אותו ממצבים מביכים בעבר, אך לא הפעם.

ההתבטאויות החדשות של טראמפ דלפו למדיה עוד לפני שהראיון עמו שודר והגינויים מכל צד - מימין ומשמאל, מרפובליקאים ומדמוקרטים, מתומכים בהפלות וממתנגדים להן - היו כה קשים עד שמטה טראמפ נאלץ לפרסם הבהרה בזו הלשון: "אם הקונגרס יאשר חוק שיהפוך הפלות לבלתי חוקיות... הרופא, או כל אדם אחר, שיבצע פעולה בלתי חוקית כזו בגוף של אשה יהיה מוחזק אחראי למעשה מבחינה משפטית, לא האשה עצמה. האשה היא קרבן במקרה זה, כמו העובר ברחמה". אבל בניגוד לנטייתו הטבעית להופיע לפני מצלמות, נמנע טראמפ לפרסם את ההבהרה הזו במו פיו, והסתפק בהצהרה בכתב שפרסמו דובריו.

קלינטון: דברי טראמפ "שערורייתיים"

אפילו ארגונים לוחמניים נגד הפלות יצאו נגד דברי טראמפ. ג'ין מאניסיני, נשיאת ארגון כזה, March for Life Education and Defense Fund, אמרה ל"ניו יורק טיימס", כי מי שמציע להעניש נשים מנותק לגמרי מהתנועה נגד הפלות. "שום תומך בהפלות לא ירצה להעניש אשה שבחרה בהפלה", היא אמרה. "אנו מזמינים נשים שבחרו בדרך הזו לבחון מסלולים של ריפוי והחלמה, לא ענישה".

והילארי קלינטון, המתמודדת הדמוקרטית המובילה, אמרה אמש שדברי טראמפ "שערורייתיים". לדבריה, זו לא היתה זו עוד אמירה מטומטמת של טראמפ אלא חלק ממאמץ מכוון שלו ושל המפלגה הרפובליקאית כולה להחזיר את השעון אחורה לנשות ארה"ב.

ב-5 באפריל מתוכנן להיערך במדינת וויסקונסין סבב נוסף של בחירות מקדימות של המפלגה הרפובליקאית. סבב זה נחשב כמכריע. אם טראמפ לא ינצח שם הוא ייתקשה מאוד ללקט בסבבים הבאים את מספר הצירים המינימלי - 1237 - שדרוש כדי להתמנות למועמד הרפובליקאי לנשיאות בוועידת המפלגה ביולי. אם הוא קיווה שאמירתו על הצורך להעניש נשים תצייר אותו כמתנגד הבוטה ביותר להפלות, וכך תסייע לו לכבוש את ליבם של גברים רפובליקאים ארכי-שמרנים בוויסקונסין - התקווה הזו התפוגגה כמעט מיידית. הסנטור טד קרוז - יריבו הקשה ביותר במירוץ הרפובליקאי ומתנגד נחרץ להפלות - העמיד את טראמפ על מקומו: "פעם נוספת הראה דונאלד טראמפ שהוא לא חושב ברצינות ועד הסוף על סוגיות שעל הפרק. הוא יאמר כל דבר רק כדי לזכות בתשומת לב. כמובן שאיננו צריכים לדבר על הענשת נשים; אנו צריכים לשמור על כבודן ועל יכולתו המופלאה להביא חיים חדשים לעולם". על פי סקר חדש, זוכה קרוז בתמיכת 40% מהבוחרים הרפובליקאים בוויסקונסין, וטראמפ - ב-30%.

אנליסטים מציינים, שהכרזת טראמפ על הצורך להעניש נשים שעברו הפלות מחזירה את המפלגה הרפובליקאית לנקודת השפל שלה בקמפיין של מיט רומני לנשיאות ב-2012. אותו קמפיין נקלע למצוקה קשה בגלל התבטאויות מטופשות של פוליטיקאים רפובליקאים על נשים, לרבות הצהרתו הנואלת המפורסמת של פוליטיקאי שניסה להיבחר לסנט והכריז שקרבנות של "אונס לגיטימי" יכולות איכשהו למנוע את כניסתן להריון.

זו אינה הפעם הראשונה שטראמפ מסבך את עצמו - ואת מפלגתו - עם נשים. בשבוע שעבר הוא איים ש"יחשוף הכל" על אשתו טראמפ כגמול על פרסום מודעת בחירות מקוונת במדינת יוטה, שבה מופיעה בעירום מלא אשתו של טראמפ, תחת הכיתוב: "תכירו את הגברת הראשונה של ארה"ב - או הצביעו בעד קרוז". ארגון שתומך בקרוז, אך אינו מקבל הוראות ממנו, פרסם את התצלום, אך קרוז טען שאינו יודע על כך דבר. טראמפ לא השתכע, ופרסם תצלום לא מחמיא של אשתו של קרוז, בצד תצלום קלסתרה היפהפה של גב' טראמפ, תחת הכותרת: תצלום אחד שווה 1000 מילים.

משטרת העיר ג'ופיטר, בפלורידה, מאשימה את מנהל הקמפיין של טראמפ, קורי לוואנדוסקי, בתקיפת עיתונאית, לאחר שסרטון של מצלמת אבטחה הראה, שהוא תפס בחזקה בידה של עיתונאית כדי להרחיקה מטראמפ בשבוע שעבר. העיתונאית התלוננה במשטרה והציגה כראיה חבורה על ידה. הסרטון ועדויות של עיתונאים אחרים איששו את קובלנתה, אך, בראיון ב-MSMBC, סרב טראמפ להתנצל והאשים את העיתואית שהיא יוצאת להרוס את חייו של איש משפחה נהדר.