האוצר: "לא צריך לפצות את חברות הגז, שיגלו אחריות"

הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי חלק על דעתו של שר האנרגיה שטייניץ: "חברות הגז צריכות כעת לגלות בגרות, לקחת אחריות ולפתח את לווייתן"

אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור
אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור

הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי, חלק על טענתו של שטייניץ כי המדינה צריכה כעת לפצות את חברות הגז. "בג"ץ אישר 90% מהמתווה. הוא אישר את שאלת הבעלות, את עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים ואת המחירים. חברות הגז צריכות כעת לגלות בגרות, לקחת אחריות ולפתח את לווייתן". לוי אמר את הדברים בוועידה הלאומית לאנרגיה של מכון האנרגיה.

לטענתו, למרות שהמתווה לא יכלול את סעיף היציבות, החברות יכולות להיות רגועות ולדעת שהמדינה תגן על הזכויות שלהן. "אנחנו חיים במדינת חוק. שטר הזיכיון שנחתם בין החברות לממשלה הוא מחויבות הדדית". עוד הוסיף, כי "מלכתחילה הדרישה של חברות הגז ליציבות הייתה דרישה לא טריוויאלית, אבל הלכנו איתן ועשינו כל מה שאנחנו יכולים. כעת הגיעו זמנן לעשות מה שהן יכולות".

חברות הגז הגיבו לדבריו של לוי. לטענת יוסי אבו מנכ"ל חברת דלק קידוחים, "אנחנו לא מחפשים הטבות כלכליות או לשפר את מצבנו. אנחנו בסך הכל מחפשים להיכנס למשחק עם כללים ידועים". עוד טען, כי למרות הכרעת בג"ץ, החברות עדיין מחויבות להזרמת גז מלווייתן ב-2019. "עד היום השקענו 4 מיליארד שקל בלווייתן, או 10 מיליון דולר בכל חודש מאז חתמנו על שטר הזיכיון של לווייתן. איך מישהו יכול לומר לנו שאנחנו לא מתקדמים? חאלס פשוט חאלס".

מנהל נובל אנרג'י בישראל ביני זומר, הוסיף לדבריו של אבו, וטען כי החברות מאז ומעולם היו מחויבות לפתח את המאגר. "הינו מחויבים לפיתוח תמר ואנחנו מחויבים גם כעת". עוד הוסיף, כי מאז תחילת הדיונים על המתווה התעקשה נובל על הכנסת סעיף יציבות למתווה, והחברה לא מוכנה לוותר על יציבות גם כעת. יחד עם זאת טען, כי "אני בטוח שימצאו פתרון. יש כמה דרכים להבטיח יציבות".