"הרצחת וגם ירשת": אל תקנו את האיומים של מיכאל גולן

גולן טלקום עברה על הכללים והפרה את תנאי הרישיון שלה ברגל גסה; מיכאל גולן "עשה סיבוב" של מיליארד שקל על המדינה - ועכשיו בא ומצהיר שהוא יקרוס ■ האם גולן באמת מוכן ללכת עד הסוף? ■ פרשנות

מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב
מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב

אם יכולנו לסמוך על ראשי משרד התקשורת שיוציאו תחת ידם משהו טוב, היינו ממליצים להם להקים ועדה מקצועית, רצינית, שמורכבת ממומחים ומאנשי תעשייה, שיתוו דרך עבור הנהגה כושלת שהביאה בתוך שנה בלבד את המשרד ואת שוק התקשורת כולו אל עברי פי פחת. אבל הסיכוי שוועדה מקצועית כזו תקום, ויותר מכך - שמישהו באמת יאמץ את מסקנותיה - היא אפסית. די לראות את התנהלותה של ועדת פילבר בתחום השידורים כדי לרדת מהרעיון.

לא זכורה תקופה של כאוס כה חריף בשוק התקשורת כמו שאנו חווים עכשיו, והכול בגלל הפוליטיקה והעסקנים שהרסו כל חלקה טובה במשרד התקשורת, לצד מינויים של אנשים לא מתאימים ולא ראויים. בינתיים אנו בעיצומה של הסערה התורנית סביב המיזוג של גולן טלקום-סלקום - מיזוג שיש בכוחו להשפיע לטובה או לרעה על כל שוק התקשורת. המכתב ששלחה גולן טלקום לראש הממשלה, שבו היא התריעה כי היא עומדת לפני קריסה אם המיזוג בין שתי החברות לא יאושר - הוא בבחינת "הרצחת וגם ירשת".

מיכאל גולן עבר על הכללים, הפר את תנאי הרישיון שלו ברגל גסה, "עשה סיבוב" של מיליארד שקל על המדינה - ועכשיו בא ומצהיר שהוא יקרוס. אתם מכירים עוד הרבה אנשים שניצלו את המדינה בצורה כה צינית ועכשיו באים בקור-רוח כה עז וטוענים שייגרמו נזקים עצומים למשק אם המדינה לא תיתן להם קארד בלאנש להרוויח מיליארד שקל?

ההתקפה של גולן על שר האוצר במכתב מלמדת עד כמה הוא תולה בו את האשם. איזו בדיחה. כחלון, שאפשר לגולן להגיע לאן שהגיע, הפך עכשיו לאויב המושבע שלו; וגולן, שראה בכחלון את קרש הקפיצה למזומן של מיליארד שקל בכיס, נוטר לו טינה על טרפוד העסקה. קרקס.

ההמשך היה בהודעה של משרד התקשורת, שהכריז כי הוא נערך ומתכונן ליום שבו גולן תקרוס. יקום האיש שמאמין להצהרה הזו. הרי למשרד אין מושג ירוק איך להיערך לכך, וגם מפעילים שניהלו איתם שיחות בנושא אומרים שמדובר בבדיחה גרועה.

האם גולן באמת מוכן ללכת עד הסוף?

האם גולן יקרוס או לאו זו שאלת השאלות כעת, ורשות ההגבלים לא מוכנה לשחק את משחק האיומים הזה - ובצדק. היא לא יכולה לקבל החלטות על סמך איומי קריסה של חברות, כי זה מה שאומרות לה כולן לפני מיזוג. האם תרחיש האימה יכול להתממש? סביר להניח שכן, אבל לא בטוח שהוא יהיה אימתני כמו שגולן מתאר אותו.

אף חברת סלולר לא יכולה לקלוט מיידית מאות אלפי לקוחות, זה נכון - אבל למה קריסה צריכה לבוא על חשבון המשך השירות? האם לקוחות גולן לא רוכבים על רשת סלקום שמספקת להם את התשתיות? האם גולן באמת מוכן ללכת עד הסוף, להפיל את הרשת ולסגור שירותים למיליון לקוחותיו בבת-אחת כדי לנקום בכחלון ובממשלה מפני שמנעו ממנו את העסקה? האיום תיאורטית קיים, אבל לא בטוח שהוא מעשי. מה שכן בטוח הוא שאנחנו לא בידיים טובות - לא משנה באיזה תרחיש.

למרות הכול, המיזוג הזה צריך להיבחן בצורה מקצועית וללא שיקולים פוליטיים. לא לגמרי מובנת עמדת רשות ההגבלים שחוששת מהעלאת מחירים כתוצאה מהמיזוג. למה הכוונה בהעלאת מחירים? אם המחיר יעלה ב-10 שקלים, ובתמורה יגדלו ההשקעות, ותתפתח תחרות גם בשוק הקווי ובטלוויזיה - האם העלאת המחיר עומדת כנגד זה או לא? העלאת המחיר חשובה, אבל היא לא חזות הכול.

ראו את הנזקים כתוצאה מאיכויות הרשתות. יש רשתות שכמות הניתוקים שבהן היא קטסטרופלית כתוצאה מצמצום אתרים. האם זה לא נתון שחשוב להתייחס אליו? ומה יקרה באמת אם חזי בצלאל ייכנס לשוק? האם כניסתו לא תסייע לשמור את רמת המחירים נמוכה? ואם פרטנר תיכנס לטלוויזיה כי תוכל לעבור לרווח, האם ירידה במחירי הטלוויזיה יכולה להיות שיקול? בקיצור - החלטה לא פשוטה.