הדלפת המידע הגדלה בהיסטוריה: אז מה היה במסמכי פנמה?

מדריך למה שמסמכי פנמה חשפו עד כה על עולם מקלטי האוף-שור הפיננסיים והאנשים שמשתמשים בהם

נשיא אוקראינה פורושנקו, אתמול (ד'). טוען שלא עשה כל רע / צילום: רויטרס
נשיא אוקראינה פורושנקו, אתמול (ד'). טוען שלא עשה כל רע / צילום: רויטרס

1 הבוס החדש של פיפ"א

ג'יאני אינפטינו, שנבחר לנשיא פדרציית הכדורגל העולמית במקומו של ספ בלאטר, נחשף לביקורת אחרי שהתברר שחתם על חוזה עם שני אנשי עסקים שהואשמו בינתיים בשחיתות. אינפנטינו האיטלקי חתם על חוזה זכויות טלוויזיה למשחקי ליגת האלופות האירופית עם האב והבן הוגו ומריאנו ג'ינקיס בשנת 2006, בתפקידו כנציג אופ"א (הפדרציה האירופית). ארה"ב מבקשת להסגיר אליה את שני הארגנטינאים כדי שיישפטו על עבירות שוחד, במסגרת חקירת FBI את השחיתות בכדורגל.

2 מקורביו של פוטין

המוזיקאי (נגן צ'לו) סרגיי רולדוגין, חבר קרוב של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, קשור לרשת של חברות אוף-שור. פוטין הוא השם הבכיר ביותר שעולה ממסמכי פנמה, למרות שהוא כלל לא מוזכר בהם בשמו. רולדוגין, הצ'לן ששידך את פוטין לאשתו לשעבר, עמד במרכז סבך של חברות שקשורות לאנשי החוג הפנימי של הנשיא הרוסי. לפי המסמכים, בין החברות הללו הועברו לפחות 2 מיליארד דולר. מדובר בבנקים ברוסיה ובאנשי עסקים מקורבים לנשיא, וחברות שרשומות בפנמה ובאיי הבתולה הבריטיים.

 

3 ראש ממשלת איסלנד שהתפטר

מסמכי פוסאק פונסקה (משרד עורכי הדין בפנמה שמתמחה בשירות חברות אוף-שור) גילו שראש ממשלת איסלנד דייויד גונלגסון ואשתו (הוא התפטר בלחץ הציבור השבוע, ראו תיבה נפרדת) החזיקו בחברה באיי הבתולה הבריטיים, שהחזיקה אג"ח בשווי מיליוני דולר. האג"ח הם של הבנקים באיסלנד שקרסו במשבר הפיננסי של 2008. ממשלתו של גונלגסון ניהלה את המו"מ עם נושי הבנקים, שעמם נמנה, מתברר, ראש הממשלה עצמו שהצהיר: "הנושים הם עופות טרף". כאשר העיתונאים שאלו אותו על כך, הוא הפסיק את הראיון. נשיא איסלנד סירב לגבות אותו, והוא הודיע על התפטרותו.

4 אוקראינה וסין

לפני שזכה בבחירות לנשיאות אוקראינה ב-2014, פטרו פורושנקו היה ידוע כ"מלך השוקולד", והבטיח למכור את רוב נכסיו אם ייבחר. באוגוסט אותה שנה, כאשר כלכלת ארצו חוותה צניחה חופשית, פורושנקו העביר את מפעל הממתקים שלו לחברת אחזקות חדשה באיי הבתולה הבריטיים. הוא טוען שלא עשה כל רע. התובע הכללי האוקראיני הסכים לטענה, ואמר כי בדיקה ראשונית העלתה שאין בכך עבירה על החוק. בסין נחשפו שמונה קרובי משפחה של הוועדה המתמדת בפוליטבירו של המפלגה (הגוף החזק ביותר במדינה) שהקימו חברות אוף-שור באמצעות מוסאק פונסקה, ביניהם - גיסו של הנשיא שי ג'ינפנג, שמנהל מסע נרחב נגד שחיתות בביורוקרטיה הסינית.

5 הספקים של אסד

המסמכים מראים שמוסאק פונסקה עזר לרישום שלוש חברות באיי סיישל, שלטענת ארה"ב היו מעורבות באספקת דלק לצבא של נשיא סוריה בשאר אל-אסד. לטענת וושינגטון, ללא המשלוחים הללו, מטוסיו של אסד לא יכלו להפציץ את ריכוזי האוכלוסייה בסוריה. לפי המסמכים, משרד עורכי הדין הזה עבד עם לפחות 33 אנשים או חברות שנתונים לעיצומים של הממשל האמריקאי. עם זאת, המשרד הפסיק לעבוד עם כמה מהלקוחות הללו לפני שהאוצר האמריקאי הוסיף אותם לרשימת העיצומים שלו.

6 הבנקים הבלתי-נמנעים

המסמכים קושרים שישה בנקים בינלאומיים לעסקאות פיננסיות מפוקפקות, בהם UBS, קרדיט סוויס ושתי יחידות של HSBC. כולם ביקשו ממוסאק פונסקה ליצור חברות בעבור לקוחות שלהם. כבר בשנה שעברה התברר שמנכ"ל HSBC, סטיוארט גוליבר, פתח בעצמו חשבון אוף-שור באמצעות המשרד. גוליבר הסביר אז שהמניע שלו היה "אך ורק פרטיות" והוא לא נהנה מכל יתרון מס או הטבה פיננסית. ממסמכי פנמה לא ברור אם הנכסים של אותן חברות אוף-שור שנפתחו לבקשת הבנקים הוצהרו כחוק. אין טענה לעבירה של הבנקים.

7 נכסים בלונדון

מסמכי פנמה חושפים עוד יותר, עד כמה פוליטיקאים ועשירים זרים מחזיקים נדל"ן מהמשובחים בלונדון באמצעות חברות אוף-שור אנונימיות. קוראי המגזין Private Eye, שעוקב אחרי עניין זה כבר שנים, לא יופתעו במיוחד. בין השמות החדשים שנחשפים כעת - ראש ממשלת פקיסטן, ראש ממשלת עיראק הזמני לשעבר ונשיא הסנאט בניגריה. לפי הגרדיאן, אחד העיתונים שליוו את הדלפת המסמכים, אינטרסים זרים מחזיקים נדל"ן בריטי ב-170 מיליארד ליש"ט בקירוב.

8 פנים מפורסמות

לא צריך להיות נשיא או ברון סמים כדי להקים חברת אוף-שור. פדרו אלמודובר, במאי הקולנוע הספרדי המהולל, כוכב האקשן ג'קי צ'אן מהונג קונג ומיס עולם לשעבר אייווריה ראי - כל אלה היו לקוחות של מוסאק פונסקה. ליונל מסי, שנחשב בעיני רבים לכדורגלן הטוב בעולם, החזיק עם אביו חברה פנמית שנקראה מגה סטאר אנטרפרייזז. יש גם מתים שמחזיקים חשבונות אוף-שור. איאן קמרון, אביו המנוח של ראש הממשלה הבריטי, היה דירקטור בקרן אוף-שור שקיבלה ייעוץ ממוסאק פונסקה. דאונינג סטריט מסר בתגובה שהכספים של קמרון הבן הם "עניין פרטי".

איסלנד: שר החקלאות והדיג מונה לרה"מ - עד לבחירות מוקדמות שיתקיימו בסתיו

הקואליציה השלטת באיסלנד מינתה היום (ה') את שר החקלאות והדיג סיגורדור אינגי יוהנסון לראש הממשלה החדש, וקבעה מועד לבחירות מוקדמות שייערכו בסתיו. יוהנסון, 53, הוא סגן מנהיג המפלגה הפרוגרסיבית. המהלך בא בעקבות התפטרות ראש הממשלה גונלגסון שהסתבך בפרשת מסמכי פנמה.

המסמכים שהודלפו ממשרד עורכי הדין מוסאק פונסקה מראים שגונלגסון החזיק בחברת אוף-שור עם אשתו. הוא טוען שמכר את מניותיו לרעייתו, ומכחיש שעבר על החוק.

עם מפגינים ששומרים על נוכחות קבועה מחוץ לפרלמנט ומתופפים על סירים ומחבתות זה יום השלישי ברציפות, נציגי סיעות הקואליציה ניהלו דיון מרתוני במצב בתוך הבניין. המפגינים, שחששו שבפרלמנט נרקם תרגיל פוליטי מלוכלך, המטירו ביצים ופירות על הבניין, ואמרו שלא יסתפקו בפחות מהתפטרות הממשלה כולה. לבסוף הגיעה הידיעה ששתי המפלגות הגדולות, הפרוגרסיבים והעצמאים, הגיעו להסכם.

מפלגות האופוזיציה הודיעו בתגובה שיגישו הצעת אי-אמון בממשלה, אבל לקואליציה יש רוב מוצק, ונראה שהמשבר הפוליטי חלף לפי שעה. עם זאת, הסקרים מראים שהפרוגרסיבים איבדו תמיכה רבה לטובת "מפלגת הפיראטים" הקטנה שנוסדה לפני שלוש שנים, בתגובה למשבר הפיננסי במדינה. מפלגה זו עשויה להפוך למפלגת השלטון בעוד כמה חודשים.

הלחץ על גונלגסון לפרוש נבנה מאז פרסום המסמכים שהודלפו מפנמה ביום א', עם אלפי המפגינים מחוץ לבניין הפרלמנט ברייקיאוויק מאז יום ב'. מנהיגת מפלגת הפיראטים, בירגיטה יונסדוטיר, אמרה לכתבים בפרלמנט שהבחירות המוקדמות ייערכו בסתיו הקרוב. גונלגסון פרסם הודעה שלפיה הוא לא התפטר למעשה, ויוהנסון, שר החקלאות והדיג, יכהן כראש ממשלה "לפרק זמן בלתי-מוגבל".

המסמכים שהודלפו ממשרד עורכי הדין הפנמי מוסאק פונסקה מראים שגונלגסון ואשתו קנו את חברת האוף-שור ווינטריס ב-2007. הוא לא דיווח על בעלותו כאשר נכנס לפרלמנט ב-2009. כעבור שמונה חודשים הוא מכר 50% מווינטריס לאשתו, אנה סיגולאוג פלסדוטיר, בדולר אחד. לטענת גונלגסון, הוא לא עבר על החוק ואשתו לא הפיקה רווח כספי מהעסקה.