זעזוע באסותא: הדירקטוריון פיטר את המנכ"ל במפתיע ללא הסבר

המנכ"ל, רו"ח פנחס צרויה, פוטר לבקשת היו"ר הדומיננטי, פרופ' שוקי שמר ■ מועמד אפשרי לתפקיד: פרופ' ארי שמיס משיבא

פנחס צרויה / צילום: יח``צ
פנחס צרויה / צילום: יח``צ

דירקטוריון אסותא אישר ביום רביעי האחרון את בקשתו של היו"ר, פרופ' שוקי שמר, לפטר את המנכ"ל של הרשת בשלוש וחצי השנים האחרונות, רו"ח פנחס (פינו) צרויה. החלטת הדירקטוריון התקבלה בהפתעה גדולה בקרב עובדים ומנהלים באסותא, וזאת מבלי שנמסרה הודעה רשמית בעניין - עובדה שרק העצימה את ההפתעה והזעזוע. צרויה אמור לעבור השבוע שימוע רשמי, אולם על פי הערכות פיטוריו סופיים. 

הערב (א'), שעות ארוכות אחרי הדיווחים על הפיטורים המפתיעים, פרסמה הנהלת אסותא את ההודעה הבאה: "מנכ"ל אסותא ומועצת המנהלים של החברה סיכמו ביניהם ברוח טובה על סיום כהונתו של מנכ"ל אסותא, רו"ח פנחס צרויה, וזאת לאור חילוקי דעות ביחס להמשך דרכה של אסותא מרכזים רפואיים.

"אסותא מבקשת להודות למר צרויה על תרומתו הרבה וארוכת-השנים להצלחת החברה וצמיחתה, הן בתפקידו כמנכ"ל והן בתפקידו הקודם כסמנכ"ל הכספים של הרשת, ומאחלת לו הצלחה מרובה בהמשך דרכו המקצועית. מר צרויה ביקש להודות לדירקטוריון ולעובדי החברה על שיתוף-הפעולה והתמיכה להם זכה והביע את ביטחונו באנשי אסותא ויכולתם להוליך את החברה לקראת האתגרים הנכונים לחברה".

צרויה נחשב באסותא למנהל מוערך ו"איש של אנשים", אולם פרופ' שמר נותר האיש החזק והדומיננטי ברשת, שמתווה את המדיניות וגם קובע את הטון. על פי הערכות, ייתכן כי שמר, ששימש בעבר מנכ"ל מכבי שירותי בריאות ומנכ"ל משרד הבריאות, כבר איתר מנכ"ל אחר לתפקיד ולכן ביקש את סיום העסקתו של צרויה. 

 

רשת אסותא נמצאת בבעלות מלאה של מכבי, מה שמעניק למכבי רוב בדירקטוריון. בין היתר חברים בדירקטוריון מנכ"ל מכבי רן סער ויו"ר הקופה משה רווח. ל"גלובס" נודע כי בתקופה האחרונה התחזקה המעורבות של הנהלת מכבי באסותא, וכי סער הפך לאיש החזק במכבי אחרי שנים שבהן שמר המשיך להיות הדומיננטי בקופה גם כשעזב אותה לטובת אסותא. גם אם שמר הוא שעומד מאחורי ההחלטה לפטר את צרויה, לא מן הנמנע כי הנהלת מכבי תבקש להוביל בעצמה את הליך המינוי של המנכ"ל החדש ולמנות לתפקיד דמות דומיננטית שלא תהיה עוד בצלו של שמר.

בתרחיש כזה, בין המועמדים האפשריים לתפקיד אפשר יהיה למצוא ודאי את פרופ' ארי שמיס, מנהל בית החולים הכללי בתל השומר, שהודיע לאחרונה על הסרת מועמדותו לתפקיד מנכ"ל המרכז הרפואי שיבא - זאת לאחר שהבין כי התפקיד שמור למעשה לפרופ' יצחק קרייס, שמקודם על ידי מנכ"ל שיבא עד לאחרונה, פרופ' זאב רוטשטיין.

אתגרי אסותא

האתגר הגדול ביותר של אסותא בשנים הקרובות הוא פתיחתו של "אסותא אשדוד" במהלך שנת 2017. מדובר בבית החולים הראשון של הרשת במתכונת ציבורית, בהתאם לתנאי המכרז שנקבעו בעשור הקודם ולאחר שעבר בכנסת החוק להקמת בית חולים ציבורי בעיר, המונה כיום מעל 250 אלף תושבים. אסותא אשדוד יכלול מחלקת יולדות, מחלקת ילדים, מחלקות פנימיות ותחומים רבים נוספים שלא קיימים היום באסותא. בימים אלה עסוקים באסותא בגיוס רופאים ומנהלי מחלקות לבית החולים, ולפי הערכות איתור מנכ"ל עם רקע רפואי ומוניטין צפוי לסייע למלאכת הגיוס, שנחשבת מורכבת למדי.

כפי שנחשף ב"גלובס", במכבי שוקלים לאחרונה ברצינות את האפשרות להיענות לבקשה של משרד האוצר ולוותר על הזכות שמופיעה בתנאי המכרז של אסותא אשדוד, ולפיה בית החולים יורשה להפעיל שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) בהיקף של עד 25% מהפעילות. באוצר מוכנים לשלם על הוויתור הזה עשרות מיליוני שקלים בשנה בין היתר באמצעות רישיונות לפתיחת יחידות רפואיות שאינן מופיעות במכרז המקורי. בסוגיה הזו נרשמו ככל הנראה חילוקי דעות בין מנכ"ל מכבי רן סער, לבין פרופ' שמר שלא ממהר לוותר על השר"פ.

אתגר נוסף שעומד בפני אסותא קשור למכרז שאמור לצאת בסוף השנה, להקמה ולהפעלה של בית חולים ציבורי נוסף בבאר שבע - זאת בהתאם להחלטת ממשלה מלפני שנתיים. גורמים באסותא אישרו בעבר כי בכוונתם להתמודד במכרז, ועל פי הערכות קיים סיכוי גבוה שאסותא גם תנצח בו.

במקביל, אסותא מתמודדת עם המגמה החדשה ברגולציה מאז המלצות ועדת גרמן, שלפיה חיזוק הרפואה הציבורית עובר בין היתר בריסון הרפואה הפרטית. כחלק מהעיקרון הזה, משרד הבריאות לא ממהר לאשר פתיחה של חדרי ניתוח פרטיים. בנוסף, בהתאם לחוק ההסדרים שעבר בסוף השנה שעברה, בעוד מספר חודשים רופאים לא יורשו לגבות מהמטופלים שלהם תשלום ישיר בגין ניתוח פרטי, ועל כן בתי החולים הפרטיים יידרשו לגבות את מלוא התשלום מהמטופלים ולשלם לרופאים את שכרם.