מרוויחים מצוין בבורסה: לא המשקיעים - העובדים

(עדכון) - מדוחות הבורסה בת"א ל-2015 עולה כי היא ממשיכה לדשדש, כשההכנסות מפעילות הליבה נותרו דומות לאלה שהציגה ב-2014 ■ מהדוחות עולה כי המנכ"ל יוסי ביינארט זכה אשתקד לשכר בעלות של כ-1.5 מיליון שקל, בעוד שהיו"ר, אמנון נויבך, קיבל שכר בעלות של כ-1.3 מיליון שקל 

יוסי ביינארט / צילום: איל יצהר
יוסי ביינארט / צילום: איל יצהר

 כשנתיים לאחר שרשות ני"ע ודירקטוריון הבורסה הובילו מהלך דרמטי להחלפת מנהליה הבכירים - ועל רקע ירידה בהיקפי המסחר ומאבקים בין ההנהלה לעובדים ובין היו"ר והמנכ"ל - הדוחות הכספיים לשנת 2015 של הבורסה לניירות ערך בת"א אינם מלמדים כי היא עלתה על דרך חדשה. אמנם, בשורה התחתונה רווחי הבורסה יותר מהוכפלו ביחס ל-2014, והגיעו לכ-20 מיליון שקל, אולם הדבר לא קרה הודות לשיפור דרמטי בהכנסות מפעילות הליבה שלה.

יו"ר הבורסה, אמנון נויבך, והמנכ"ל, יוסי ביינארט, ציינו בהודעתם לעיתונות כי "הבורסה פועלת באופן אקטיבי לגיוון והרחבת מקורות ההכנסה שלה, משקיעה בפיתוח התשתיות באופן שיאפשר לה להרחיב את סל המוצרים למשקיעים, וממשיכה בהתייעלות התפעולית. אנו מתכוונים להמשיך במגמה זו על מנת שנוכל להפנות יותר משאבים לפיתוחה של הבורסה וליישום התוכנית האסטרטגית".

הכנסות מעמלות מסחר וסליקה, עיקר פעילות הבורסה, נותרו ללא שינוי משמעותי ב-2015 ועמדו על כ-141.4 מיליון שקל, בדומה לנתון שנרשם ב-2014. ירידה נרשמה בעיקר בעמלות מקרנות נאמנות אך גם ממסחר באג"ח. ההכנסות מדמי הרישום והאגרות השנתיות הציגו ב-2015 ירידה קלה של כ-4% ביחס לשנה שקדמה, ועמדו על 41.1 מיליון שקל. בשורה המסכמת רשמה הבורסה הכנסות כוללות בהיקף של כ-263 מיליון שקל - גידול של כ-7%.

 

בבורסה הסבירו כי "הגידול בהכנסות מיוחס ברובו לגידול בהכנסות ממכירת מידע ולגידול בהכנסות מסלקת הבורסה מפעילות שוטפת. בהכנסות מעמלות מסחר וסליקה נרשמה יציבות, המיוחסת לגידול במחזורי המסחר במניות שקוזז בחלקו על-ידי ירידה במחזורי המסחר באג"ח ובפעילות קרנות הנאמנות". בכל אופן, נתוני ההכנסות מצביעים על כך שהבורסה עדיין מגמגמת, כשנתוני החברות הנסחרות ומחזורי המסחר הנמצאים בירידה מלמדים על כך שטרם נמצא המזור לחוליים שלה.

בצד ההוצאות הצידה הבורסה שיפור, מלבד בתחום ההוצאות בגין הטבות לעובדים שדווקא צמחו ב-5% לכ-130 מיליון שקל. בבורסה ציינו עוד כי "עיקר הגידול בהוצאות מיוחס למיון חשבונאי בין סעיפי ההוצאות וההכנסות". הרווח של הבורסה מפעילות שוטפת הסתכם בשנה שעברה בכ-28 מיליון שקל - לעומת כ-20 מיליון שקל ב-2014, אך עדיין פחות מכ-30.6 מיליון שקל - הנתון שהושג ב-2013.

בסופו של יום הבורסה הציגה רווח נקי של כ-20.2 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-9.5 מיליון שקל ב-2014 והפסד של כ-45.5 מיליון שקל ב-2013, אז מחקה הבורסה כ-92.5 מיליון שקל בגין בניין המשרדים המפואר אותו בנתה ברחוב אחוזת בית בתל אביב - פרויקט שהבורסה יזמה ותקצבה בעצמה.

בניית הבניין החדש, שהחליף את המשכן הוותיק של הבורסה ברחוב אחד העם, החלה לפני כתשע שנים בהובלת הנהלת הבורסה הקודמת: המנכ"לית דאז, אסתר לבנון, והיו"ר לשעבר, סם ברונפלד. הקרקע לבניית המבנה נרכשה תמורת 58 מיליון שקל ובנייתו החלה ב-2009, כאשר על רקע עיכובים רבים תפחו הוצאות ההקמה שלו לכ-300 מיליון שקל.

מדוחות הבורסה עולה כי ביום האחרון של 2015, "התקשרה הבורסה עם תאגיד בנקאי לקבלת מסגרת אשראי עד לסך של 50 מיליון שקל לתקופה של שנה, הניתנת לחידוש לתקופות נוספות של שנה אחת בכל פעם. כנגד קבלת האשראי משכנה ו/או שיעבדה הבורסה לטובת התאגיד הבנקאי בתור בטוחה לסילוק כל החובות המובטחים על פי הסכם האשראי ללא הגבלה בסכום את כל זכויותיה במקרקעין המשמשים למשרדי הבורסה".

כלומר, הבורסה העמידה את הזכויות על בניין המשרדים המפואר כבטוחה להלוואה. המהלך הזה בוצע על מנת לעמוד בדרישות ההון והנזילות הרגולטוריות שחלות עליה, לצד דיבידנד שחילקה מסלקת המעו"ף. הודות לקו האשראי הזה, שזמין לבורסה עתה בכל עת ובינתיים לא מומש, לבורסה עודף הון ביחס לדרישות בהיקף של כ-216 מיליון שקל, ועודף של כ-20 מיליון שקל בסעיף של דרישות הנזילות. ההון העצמי החשבונאי של הבורסה גדל ב-4% לכ-508 מיליון שקל.

הוצאות השכר תופחות

בצל המאבק שהסלים לאחרונה בין עובדי הבורסה להנהלה - מאבק שנוגע לחלקם של הראשונים במניות הבורסה לאחר שתהפוך לחברה למטרות רווח, ולחתימת הסכם עבודה קיבוצי חדש - הדוחות הכספיים של הבורסה מלמדים כי העובדים ממשיכים ליהנות ממנגנון ה"טייס אוטומטי" בשכרם. מדובר בגידול קבוע של 5% (נומינלי) בשנה, בעוד שהמנהלים זוכים לגידול ריאלי שמוערך בדוחות החברה בכ-2% לשנה (פחות מ-4% לשנה נומינלית).

מצבת עובדי הבורסה, שנמנים על העובדים המתוגמלים ביותר במשק, גדלה ב-2015 בכ-18 איש ל-240 איש (כולל מנהלים). סך הוצאות השכר של הבורסה הסתכמו ב-2015 בכ-145 מיליון שקל (8% יותר מב-2014). מדובר בעלות עובד ממוצעת של כ-50.4 אלף שקל לחודש, ירידה זניחה ביחס ל-2014, שנובעת מגיוס עובדים חדשים.

לא רק עובדי הבורסה מתוגמלים בעין יפה: מהדוחות עולה כי המנכ"ל יוסי ביינארט זכה אשתקד לשכר בעלות של כ-1.5 מיליון שקל, בעוד שהיו"ר, אמנון נויבך, קיבל שכר בעלות של כ-1.3 מיליון שקל. כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", השניים לא קיבלו מענק עבור שנת 2015. עם זאת, לא מן הנמנע כי בהמשך השנה דירקטוריון הבורסה ידון בנושא הענקת בונוס לשניים.

מבחינת ביינארט ונויבך מדובר בירידה בשכר בהשוואה ל-2014. עלות שכרו של ביינארט ב-2014 עמדה על 1.96 מיליון שקל, וזו של נויבך הגיעה ל-1.22 מיליון שקל עבור תשעה חודשי עבודה (הוא החל לכהן בתפקידו באפריל באותה שנה). התגמולים לשניים כללו אז בונוסים שמשקפים 3.8 משכורות.

לאחרונה נחשף כי בין ביינארט ונויבך שוררים חילוקי דעות קשים, ולפני כשבועיים נדרשה הבורסה לפרסם הודעה רשמית לפיה "יושרו ההדורים בין היו"ר והמנכ"ל והשניים ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה מלא לקידום הבורסה ומטרותיה". לפני אותה הודעת הרגעה רשמית פורסם כי במסגרת העימות החריף שפרץ בין השניים, ביקש נויבך להדיח את ביינארט. עוד לפני שהסכסוך פרץ לתודעה הציבורית, ערכו השניים ניסיון, שלא עלה יפה, לפתור את אי ההבנות ביניהם, ולקבוע דרך ניהול מוסכמת. במסגרת המהלך שכרה הבורסה את שירותיו של איקה אברבנאל, שכיהן בעבר גם כסמנכ"ל בכיר בטבע, לצורך שיפור הליכי הניהול ויחסי העבודה בצמרת הארגון, והוא גם שימש כמעין מגשר בין השניים.

תוצאות הבורסה
 תוצאות הבורסה