הראל רוכשת כ-9% מחברת הדיור המוגן בית הזהב

ליונל כהן, לשעבר מנכ"ל מגדל, עסקים נרחבים עם קבוצת הביטוח גם כיו"ר איילון ביטוח ■ בית הזהב עלתה היום ב-4%, ובסך הכל ב-30% בשנה האחרונה

יונל כהן / צילום: איל יצהר
יונל כהן / צילום: איל יצהר

קבוצת הביטוח הראל, שבשליטת יאיר המבורגר, עושה עסקים בכל עניין עם יונל כהן, יו"ר איילון ביטוח - שהמטה שלה שוכן ממש ממול למטה הראל. חברת בית הזהב, שמנהלת ומתפעלת בתי דיור מוגן ועוסקת בנדל"ן, ושבה שותף כהן (כיו"ר החברה) יחד עם משפחת רובינשטין ואודי רובינשטיין, עדכנה הבוקר כי תקצה לקבוצת הראל שבשליטת המבורגר 1.2 מיליון ממניותיה, המהוות קרוב ל-9% מהון המניות הרשומות למסחר של בית הזהב, תמורת יותר מ-15 מיליון שקל.

ההשקעה של הראל בבית הזהב תתבצע באמצעות הקצאת מניות בהנפקה פרטית, לפי מחיר מניה של 13 שקלים - נמוך בכ-3% משוויה הבוקר. מניית בית הזהב הגיבה להודעה בעלייה של כ-4%, השלימה קפיצה שנתית של כ-30% ומשקפת לחברה שווי של 190 מיליון שקל.

בית הזהב מחזיקה ב-370 יחידות דיור מוגן בישראל, בבית הדיור המוגן שבעה כוכבים בהרצליה פיתוח ובבית גיל הזהב ת"א, וב-355 יחידות דיור מוגן באנגליה, באמצעות שותפות עם חברת רבד הבורסאית ברשת בתי האבות הסיעודיים St. Cloud Care, ובית אבות סיעודי נוסף בעיר הנלי (Henley).

בית הזהב מתרחבת באנגליה

עד סוף החודש עשויות בית הזהב ורבד להרחיב את שיתוף הפעולה שלהן באנגליה, ולחתום על הסכם לרכישת שמונה בתי אבות סיעודיים באזור צפון וצפון מערב לונדון בהשקעה משותפת של כ-62 מיליון פאונד (330 מיליון שקל), וזאת אחרי שבין הצדדים נחתם הסכם בלעדיות ומזכר עקרונות. בימים האחרונים קיבלה בית הזהב דירוג BBB פלוס מחברת S&P מעלות לקראת גיוס אג"ח בהיקף של 60 מיליון שקל שהחברה מקדמת.

מעלות העניקה לדירוג תחזית יציבה, המשקפת את ההערכה כי "בית הזהב צפויה להגדיל את הפורטפוליו שלה בשנתיים הקרובות, על ידי רכישת בתים נוספים בישראל או באנגליה". בעלי עניין נוספים בבית הזהב הם חברת ישרס של שלמה אייזנברג עם כ-10% מההון ופסגות המחזיק בשיעור דומה, במסגרת השקעה של כספי עמיתי הגמל בבית ההשקעות. יונל כהן, המכהן גם כיו"ר בית הזהב, מחזיק בנוסף במניות בבית ההשקעות תמיר פישמן. בעבר הוא כיהן, בין היתר, כמנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל וכיו"ר התאחדות חברות לביטוח חיים.

את 2015 סיכמה בית הזהב עם צמיחה של כ-3% בהכנסותיה, שעמדו על 55 מיליון שקל, אולם הרווח התפעולי נשחק ביותר מ-14% והסתכם בפחות מ-20 מיליון שקל. בשורה התחתונה רווחיה השנתיים נחלשו ב-20% והתקרבו ל-12 מיליון שקל. במקביל לדוחות הודיעה בית הזהב על חלוקת דיבידנד של 1.5 מיליון שקל לבעלי המניות.

מבחינת הראל מדובר בהשקעה לא מהותית, שנעשית כחלק ממערך ניהול ההשקעות הגדול שמנהלת החברה, ושרובו הגדול בכספי העמיתים והמבוטחים. גם במקרה זה מדובר בהשקעה שנעשית במסגרת ניהול כספי העמיתים והמבוטחים, ואין מדובר בהשקעה אסטרטגית של קבוצת הראל.

הדיור המוגן הינו תחום שמשיק בכמה אופנים לענף הביטוח וזאת בעיקר בהיבטים של ניהול נכסים מניבים שנהנים מהתארכות תוחלת החיים הממוצעת של הציבור. לא מדובר בהשקעה ראשונה של קבוצת ביטוח בתחומי הדיור המוגן. כך, לקבוצת הביטוח הפניקס החזקה, שונה באופייה מזו של הראל, ב"עד 120".