כלי חדש באתר גט פנסיה: ניתוח מהיר של הדוח הפנסיוני השנתי

לפני חודשיים עלה לאוויר אתר גט פנסיה, עם הבטחה להוזיל את דמי הניהול של קופות הפנסיה ל-2% לכל היותר מההפקדה החודשית ו-0.2% מהצבירה השנתית ■ עכשיו משיק האתר כלי חדש, לקראת הפצת דוחות הפנסיה השנתיים ■ מדריכים בתחום

גט פנסיה/ צילום: התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל
גט פנסיה/ צילום: התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל

לפני חודשיים עלה לאוויר אתר גט פנסיה, עם הבטחה להוזיל את דמי הניהול של קופות הפנסיה ל-2% לכל היותר מההפקדה החודשית ו-0.2% מהצבירה השנתית.

האתר והאפליקציה פועלים על בסיס של כוח קנייה קבוצתי, באמצעותו קבוצת צרכנים יכולה לקבל תנאים מועדפים בקופות הפנסיה. ההליך הוא פשוט ומתבצע כולו אינטרנטית: רישום, קבלתם הצעות מכמה גופים - ובמקרה שההצעות רלוונטיות, מתבצעת העברת החסכונות.

17,000 חברים רשומים באתר, כמה מאות מתוכם כבר העבירו את החסכונות, וכמה אלפים מצויים בעיצומו של תהליך.

בעת השקת המיזם אמר ערן חג'ג', מיזמי גט פנסיה המשמש כיו"ר דירקטוריון, כי "החיסכון הממוצע שלנו מגיע ל-100 אלף שקל לחבר". החישוב המתבסס על אדם בן 30 שמרוויח 10,000 שקל והמשלם דמי ניהול ממוצעים וחוסך כבר 5 שנים.

החברה עדיין פועלת כחברת אימפקט, כלומר היא תייצר רווחים אחרי שתגיע ליעד, כאשר המודל הוא שחברה שהצרכנים יעברו לשורותיה תשלם פרמיה לגט פנסיה.

על-פי נתוני גט פנסיה, כ-22% מהחוסכים לפנסיה משלמים דמי ניהול מרביים, כך שרוב החוסכים מממנים דמי ניהול בעבור מיעוט חזק: ממוצע דמי הניהול בפנסיה עומדים כיום על 3.17% מההפקדה ו-0.28% מהצבירה, כאשר בחברות הגדולות והאיגודים במשק, הממוצע עומד על 2.38% ו-0.2%.

עוד הם מציינים כי יותר מ-80% מהחוסכים לא יודעים כמה הם משלמים במדויק, וכי כצפוי מי שנפגע הן האוכלוסיות המוחלשות המשלמות דמי ניהול מרביים. 1,800,000 קופות פנסיה, כמחצית מקופות הפנסיה בישראל, אינן פעילות - כך שבקופות אלה דמי הניהול מזנקים למקסימום.

היום (ג') משיקה גט פנסיה מוצר חדש ויעיל לא פחות: ניתוח מהיר של הדוח הפנסיוני השנתי. התזמון אינו מקרי - בימים אלה מופצים הדוחות השנתיים של הפנסיה, ורבים, כידוע, מוותרים מראש על עיון מעמיק בדוח והבנתו, לרבות הכסף שהם משלמים כדמי ניהול.

באמצעות סריקת הדוח והעברתו לגט פנסיה, הוא נבחן בדגש על הפרמטרים המרכזיים שבו, ולפיכך דמי הניהול מקבלים דירוג: "מעולה", "בסדר" או "גרוע" - מה שאמור לעורר את האמביציה אצל כל אחד ואחת מאיתנו לנקוט בצעד לשיפור התנאים ולשלם פחות.

לדברי גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל שעומדת גם הוא מאחורי המיזם, "לקחנו על עצמנו להצליח וליצור שוק פנסיה עם תפיסות חדשות, בדגש על היכולת של האזרחים לקבל שירות פשוט, ברור וזול. הפיצ'ר החדש הוא עוד דרך להמשיך ולהנגיש את הפנסיה ולהוזיל את דמי הניהול לאזרחים הלא מאוגדים".

"אנחנו לא משמשים כמנוע להשוואת מחירים", מדגיש ארדיטי, "אלא מציעים תנאים משופרים המתבססים על נתוני השוק - התנאים הללו אף ירדו ככל שיגדל כוח הקנייה דרך הקבוצה, כשאנחנו מתחייבים לתת שירות גם בהמשך וליצור קהילה שעוסקת בכל העולם הפיננסי, ועל הבסיס הזה לשפר את התנאים לחבריה".

לדבריו, הנתונים מלמדים כי התשלום הממוצע היום עומד על 3.44%. "אנחנו יודעים להציע ריבית מרבית של 2.02% - מה שעבור מרבית האנשים משקף שיפור משמעותי מהתנאים שלהם כיום", הוא אומר. 

הקורא בפנסיה
 הקורא בפנסיה