אפקט דרגי: תשואות האג"ח הממשלתי האירופי מזנקות

דרגי מבקש להימנע מביקורת על תכניתו לרכוש אג"ח רעילות כדי לא לפגוע בה ■ בגרמניה נשמעת ביקורת קשה על המהלכים להזרים כסף זול לשווקים ■ המשקיעים זורקים אג"ח ממשלתי יציב ורצים לאג"ח המסוכנות

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

מריו דרגי, יו"ר ה-ECB, קיים היום מסיבת עיתונאים בה דחה את הביקורת בעיקר מכיוונה של ממשלת גרמניה על תוכניתו להזרים לשוק 90 מיליארד דולר מידי חודש כדי לקנות אג"ח ממשלתיות וקונצרניות.

דרגי שעל הדרך הותיר את ריבית הבסיס על אפס ואת הריבית על פיקדונות ברמה שלילית, ביקש להימנע מביקורת על המהלכים שלו כדי שלא לפגוע בהצלחתה.

בתגובה המשקיעים החלו לזרוק את האג"ח הממשלתיות הטובות, כלומר אלה של גרמניה ואנגליה ורצים לקנות אג"ח ממשלתי של יוון בתקווה שדרגי יוציא אותם בהמשך מההשקעה הלא מושכלת הזו.

התשואות על האג"ח ל-10 שנים של ממשלת גרמניה עולות ב-2 נקודות לתשואה של 0.18%, התשואות על האג"ח של ממשלת בריטניה מזנקות ל-1.58%. והנה מגיעה לה ממשלת ספרד שהאג"ח שלה נסחר בתשואות 1.54%, נמוך ב-4 נקודות מהמקבילות הבריטיות והבוננזה נמצאת בממשלת יוון שהתשואות על האג"ח הממשלתיות שלה ל-10 שנים יורדות ב-16 נקודות (שש עשרה נקודות) ל-8.9%.

בימים האחרונים נשמעה ביקורת באירופה, בעיקר מכיוונו של שר האוצר הגרמני, כנגד המהלך של דרגי שרק בחודש שעבר העלה את היקפי ההזרמה שלו לשווקים ל-90 מיליארד דולר לחודש. בגרמניה שנוקטת בקו שמרני (ורציונלי) המהלך הזה התקבל ברוח לא טובה, שם היו מעדיפים לטפל בבעיות הכלכליות במישור הפיסקלי - כלומר לגרום לממשלות לנקוט במדיניות הגיונית יותר.

דרגי למעשה מאמץ את הקו של הפדרל ריזרב שמשמעותו רכישה של אג"ח ממשלתיות ואג"ח קונצרני, כלומר אג"ח שברור שלפי התנאים המקוריים ישולמו ישולמו, וכך הוא מפנה כסף לשווקים הפיננסים ולמערכת הבנקאית להזרים הלוואות נוספות וכך הוא מקווה שהמערכת הפיננסית תתנקה ותחזור לפעילות תקינה. 

כלכלנים מציינים את המהלכים הזהים שנקט עד לא מכבר הפדרל ריזרב כמוצלחים בכך שהצליחו להחזיר את הכלכלה האמריקאית לפסים של צמיחה, גם אם מתונה, אבל כיצד יוצאים מהמלך הזה, זה כבר לא ברור וניתן לראות שג'נט ילן מתקשה להחליט על העלאות ריבית, שיעורן ותדירותן מחשש שתהליך הגמילה מהכסף הזול יהיה כואב במיוחד.