תנועת "הצלחה" נגד ערוץ 10: תומכים בקיצור מהדורת החדשות

התנועה לביהמ"ש: "אין בקביעת משך משבצת השידור של מהדורת חדשות מרכזית משום התערבות בשיקולי עריכה ותוכן, ואין בה כדי לפגוע בחופש הביטוי או העיתונות"

עו"ד אלעד מן / צילום: יובל סובול
עו"ד אלעד מן / צילום: יובל סובול

תנועת "הצלחה" מבקשת היום (ה') להצטרף כ"ידיד בית המשפט" לעתירה שהגיש ערוץ 10 נגד החלטתה של הרשות השנייה לקצר את מהדורת החדשות המרכזית שלו למשך שעה אחת בלבד. על-פי העמדה שהגישה התנועה לבית המשפט, היא מצדדת בהחלטת הרגולטור.

"אין בקביעת משך משבצת השידור של מהדורת חדשות מרכזית משום התערבות בשיקולי עריכה ותוכן שלהם, ואין בה כדי לפגוע בחופש הביטוי או העיתונות של ערוץ 10 וחדשות 10", נכתב בעמדה שהוגשה על-ידי היועץ המשפטי של "הצלחה", עו"ד אלעד מן.

על-פי "הצלחה", "דווקא הגבלה ויצירת אבחנה ברורה בין שידורי חברת החדשות לבין שידורי בעל הרישיון או הזכיין היא הכרח הנובע מתכלית החקיקה ומעקרונות יסוד של ממשל תאגידי העומדים בבסיס החקיקה הנוגעת לחברות החדשות בערוצים המסחריים".

בעמדה מעלה התנועה את החשש כי "פריצת מסגרת הזמנים הקיימת היום תוביל להתרחבותן של תופעות שליליות המוצאות ביטוי בשידורי החדשות ומגלומות בקידום אינטרסים מסחריים של מורשה השידורים בתכני המהדורה. חשש זה מקבל אישוש מנתונים שנמסרו על-ידי הרשות השנייה, ולפיהם בשנה החולפת נפתחו 10 הליכי הפרה נגד כל אחת מזכייניות ערוץ 2 (בסך-הכול 20) בגין קידום תכנים שלהם במסגרת מהדורת החדשות ובניגוד להנחיות הרשות השנייה".

"הצלחה" מפרטת כי חוק הרשות השנייה קובע מפורשות כי "המועצה תקבע את המועדים של שידורי החדשות ואורכם", וטוענת כי "התארכות מהדורות החדשות היא דוגמה מובהקת להשתלטות של שיקולים חיצוניים ומוטים לטובת הזכיין והאינטרס המסחרי שלו - על חשבון שיקולי תוכן, הצדקה עיתונאית והקצאת משאבים של חברת החדשות".

בעמדה מפורטים מקרים בהם הצליחה חדשות 10 להוסיף למהדורה כתבות עומק והרחבות, גם במסגרת של שעה אחת בלבד.

כמו כן, נמתחת ביקורת על דירקטוריון חדשות 10, אשר "כיהן עד לאחרונה בהרכב חסר שלא כלל נציגי ציבור מטעם הרשות השנייה ולא קיים דיון והחלטות מובנות ומושכלות בעניינים נשוא עתירה זו בהיבט התקציבי שלהם... כל זאת מביא למסקנה כי הדירקטוריון לא מילא את חובתו ותפקידו כפי שהיה נכון וצריך לעשות".