פרשת מעונות רה"מ: נתניהו מסרב להעביר פירוט חשבוניות

ראש הממשלה טוען כי "עם כלות מלאכת איסוף החשבוניות" התגלה חשש לפגיעה בפרטיות משפחתו ■ התנועה לחופש המידע: "התנהלות נתניהו צריכה להדאיג כל אזרח"

בנימין ושרה נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ
בנימין ושרה נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ

יממה לאחר שהמשטרה העבירה את תיק החקירה בנוגע להוצאות מעונות ראש הממשלה לפרקליטות בצירוף המלצה להעמיד לדין את שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה, טוענת התנועה לחופש המידע כי הזוג נתניהו ממשיך לנסות ולהסתיר את הוצאותיו במעונות ראש הממשלה, בכך שאינו מעביר את חשבוניות הוצאות המעונות לתנועה. זאת - בניגוד לפסק דין של בית המשפט המחוזי בירושלים מינואר 2016.

נתניהו טוען מנגד כי העברת החשבוניות בנוגע להוצאות הזוג נתניהו במעונות ראש הממשלה לתנועה לחופש המידע תפגע בפרטיותו. לדברי משרד ראש הממשלה, "עם כלות מלאכת איסוף החשבוניות, התחוור לנתניהו כי הן כוללות בין היתר מידע הכולל פרטים על אודות ראש הממשלה ובני ביתו, אשר מסירתם עלולה לפגוע בו".

מזה שנים מנהלת התנועה לחופש המידע מאבק כדי לחשוף את הוצאות מעונות ראש הממשלה. בעקבות עתירה התנועה, החל מ-2013 מתפרסמות ההוצאות אך רק באופן כללי. ביולי 2015 עתרה התנועה בבקשה כי בנוסף לטבלת ההוצאות שנשלחת ממשרד ראש הממשלה, היא תקבל מידע יותר מפורט ואותנטי אודות הוצאות מעונות ראש הממשלה, ובכללו את החשבוניות של המעונות בנוגע להוצאות שמממן הציבור.

ב-27 בינואר 2016 פסק השופט המחוזי בירושלים, יגאל מרזל, בעקבות הסכמה בין הצדדים, כי "משרד ראש הממשלה התחייב באופן מפורש להעביר לתנועה לחופש המידע את המידע שהיא ביקשה, כלומר, העתק החשבוניות המקוריות (של הוצאות המעונות - ח.מ), תוך השמטות בהתאם להגבלות שהעותרת הסכימה להן".

השופט ציין כי דין העתירה להימחק, שכן לאור התחייבות משרד ראש הממשלה, היא מיצתה את עצמה. "העתירה נמחקת כפוף להתחייבות משרד ראש הממשלה למסירת המידע תוך 90 יום מהיום, תוך ההשמטות שהוסכם עליהן בדיון", כתב.

90 הימים חלפו, ומשרד ראש הממשלה לא העביר את החשבוניות שהתחייב להעבירן. במקום זאת, ב-20 באפריל הגיש המשרד בקשה לצירוף בנימין נתניהו כמשיב לעתירה.

נתניהו מציין כי הוא פנה ללשכת היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה לעכב את מסירת המידע, תוך שהעלה את הטענה כי המידע הכלול בחשבוניות באשר להוצאות השימוש הפרטי מהווה בין היתר פגיעה בפרטיות ראש הממשלה ובני ביתו, ולכן אין למוסרו לידי התנועה לחופש המידע.

בנסיבות אלה, משרד ראש הממשלה הגיש בקשת ארכה שעניינה דחיית המועד ליישום פסק הדין, תוך שביקש כאמור כי נתניהו יצטרף כמשיב רלוונטי לבקשה.

 

בתגובה שהגישה לאחרונה התנועה לחופש המידע, באמצעות עו"ד רחלי אדרי, טוענת התנועה כי בקשת משרד ראש הממשלה היא "תמוהה, חסרת תקדים וחסרת עוגן בדין".

לדברי התנועה, "חברי העותרת שפשפו את עיניהם חזור ושפשף בכדי לוודא שהם מבינים היטב את הכתוב בבקשת ראש הממשלה נתניהו". לדבריהם, "לאחר שהשתכנעו שהם קוראים נכונה, ניסו להיזכר בלימודי המשפטים שלהם, שמא שם יימצא מקור סמכות כלשהו לבקשה המופרכת של משרד ראש הממשלה ושל נתניהו. לשווא".

לטענת התנועה, "לא ברור לעותר מאין שואב משרד ראש הממשלה עזות-מצח לפנות בשלב זה אל בית המשפט, שהרי המשרד עצמו מודע להיעדר בסיס חוקי לבקשתו. למשרד או לנתניהו הייתה פתוחה הדרך לערער על פסיקת בית המשפט (שחייבה את העברת החשבוניות - ח. מ), והוא בחר שלא לעשות כן. משכך, הפך פסק הדין לחלוט בתוך 45 ימים".

לפי הנטען, "נתניהו מבקש כעת 'הזדמנות שנייה' להעלות טענות שהיה יכול להעלות משך 14 חודשים מאז הוגשה לו בקשה המידע נשוא העתירה. בקשתו מבוססת על תקווה שגחמה משפטית יכולה למצוא מענה בבית המשפט".

לגבי פנייתו של נתניהו להצטרף כמשיב לעתירה בשלב זה, כתבה התנועה בתגובתה, בין היתר, כי "היעלה על הדעת כי שבועות לאחר שפסק הדין הפך חלוט ירוץ נתניהו לבית המשפט בקריאות 'אאורקה' ויבקש לפתוח תיק סגור, כדי שבית המשפט ישמע גילוי חדש שתקפו באופן מפתיע ושחמק מעיניו תקופה של למעלה משנה?". 

עו"ד רחלי אדרי, המייצגת בתיק את התנועה לחופש המידע, אמרה היום (ב'): "הבקשה החריגה של ראש הממשלה צריכה להדאיג כל אזרח. בית המשפט הורה, בהסכמת משרד ראש הממשלה, למסור את החשבוניות לידי התנועה כבר לפני 5 חודשים. ראש הממשלה נוקט תרגילים משפטיים מופרכים במאמץ להתחמק מביצוע פסק דינו של בית המשפט".

השופט מרזל קבע דיון בבקשת נתניהו, שיתקיים ב-15 ביוני. 

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "בסוגיה הזו הוגשה בקשה לבית המשפט, וההליך תלוי ועומד. המדינה תמסור את התייחסותה במסגרת ההליך, כמקובל".