הרכבת הקלה תכפיל את הקיבולת - המדינה לא תלאים אותה

פער של עשרות מיליוני דולרים בין המדינה לזכיינית עיכב במשך שנתיים את הארכת הקווים ■ השבוע הגיעו להבנות ■ שווי העבודות: 3 מיליארד שקל

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: איל יצהר
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: איל יצהר

הרכבת הקלה בירושלים תכפיל את הקיבולת שלה. לאחר כמעט שנתיים של דיונים בין משרדי האוצר והתחבורה לזכיינית הרכבת הקלה סיטיפס ולקבלנית העבודות אלסטום, הגיעו הצדדים להבנות בנוגע להארכת הקווים. שווי העבודות כ-3 מיליארד שקל. מתוכם, תבצע סיטיפס עבודות בעלות של כ- 1.5 מיליארד. ההארכות צפויות להסתיים לכל המאוחר בתחילת שנת 2020.

המחלוקת נגעה להארכת הקו האדום הקיים, שאורכו היום 14 ק"מ. על פי התכנון, הקו אמור להימשך דרומה מהר הרצל להדסה עין כרם וצפונה מפסגת זאב לנווה יעקב. מהקו אמורות לצאת עוד שתי שלוחות שמכונות "קו הקמפוסים", האחת לקמפוס הר הצופים והשנייה לגבעת רם. בסופו של דבר אמורים להיסלל עוד 8 ק"מ כך שהקו יכלול 22 ק"מ של מסילות.

קרוב לשנתיים מקיימות סיטיפס ואלסטום מגעים עם אגף התקציבים ואגף החשב הכללי בנוגע לעלות העבודות. זאת בהתאם לחוזה בין הצדדים שמחייב את המדינה לנהל מו"מ קודם עם הזכיינית הקיימת. העבודות כוללות סלילת מסילות, הכפלת מספר הקרונות מ-46 ל-90 ואספקת מערכות לפרויקט.

בעוד שהמדינה הייתה מוכנה לשלם 310 מיליון אירו עבור העבודות, אלסטום דרשה עבורם 380 מיליון. לאחר משא ומתן ממושך, שבמהלכו הגיע לישראל מספר פעמים סגן נשיא אלסטום העולמית, התפשרו כאמור הצדדים על תשלום של 350 מיליון אירו, או כ-1.5 מיליארד שקל.

הפרויקט לא יולאם

לאור המחלוקות שקלה המדינה להוציא את הארכות הקו והשלוחות שלו למכרז חדש, יחד עם העבודות על הקו הבא, הקו הירוק. מכיוון ששני מפעילי קווים, אחד לאדום ואחד לירוק, יסבכו את הפרויקט (בעיקר משום שקיימת חפיפה גדולה בין הקווים), במדינה שקלו לצרף לאותו מכרז גם את תפעול הקו האדום הקיים. במילים אחרות, אם המדינה ואלסטום לא היו מגיעות לפשרה, המדינה הייתה מוציאה את הפרויקט מסיטיפס ומעבירה אותו למפעיל אחר.

באוצר האריכו כי הוצאת הפרויקט למכרז חדש תעכב את הפרויקט בשלוש שנים לפחות. על פי לוחות הזמנים שנקבעו כעת, המקטע הראשון במסילה יהיה מוכן עוד שנתיים, והמקטעים האחרים לכל המאוחר עד תחילת 2020. מעבר לתשלום של 350 מיליון אירו שתשלם המדינה לסיטיפס, הוציאה המדינה עוד כ-350 מיליון אירו על עבודות אזרחיות שמבצעות קבלנים אחרים.

ירון רביד, מנכ"ל סיטיפס הרכבת הקלה: ״יום ירושלים נמצא בפתח, ואין בשורה טובה מזו לעיר הבירה ולתושביה. כבר עתה, נוסעים ברכבת כ-140 אלף איש מדי יום ובעתיד הקרוב יצטרפו רבים נוספים שיוכלו גם הם ליהנות מחוויית נסיעה נוחה, נעימה ומהירה. להצלחה זו שותפים רבים וטובים - שר התחבורה והנהלת משרדו, שר האוצר, הממונה על התקציבים, החשבת הכללית ונציגיהם, ראש עיריית ירושלים ומנכ"ל העירייה, אנשי תכנית "אב לתחבורה", הנהלת אלסטום בארץ ובחו"ל ובמיוחד יו"ר דירקטוריון 'סיטיפס' הרכבת הקלה, אברהם (בייגה) שוחט - ואני מבקש להודות לכל אחד מהם על תרומתו למהלך".