טראמפ אחרי הטבח באורלנדו: אסור לנו להיות פוליטיקלי קורקט

המיליארדר חידש קריאתו לאסור כניסת מוסלמים - והתפאר: "קיבלתי ברכות על שצדקתי לגבי האיסלאם הרדיקאלי"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הטבח באורלנדו הבעיר עוד יותר את מאבק הבחירות בין הילארי קלינטון לבין דונאלד טראמפ וחידד עוד יותר את ההבדלים בין גישות שני המועמדים לנשיאות בנוגע לסוגיות שצפויות לעמוד בראש האג'נדה בממשל הבא: מה הדרך היעילה ביותר להיאבק בטרור? האם ארה"ב צריכה להצניע ביקורת על האיסאלם הרדיקלי כדי לא לפגוע בקואליציית המדינות המוסלמיות, שמסייעות במלחמה נגד דאע"ש? האם זכויות האזרחים להחזיק בכלי נשק, לרבות רובי סער, הן בלתי מוגבלות?

טראמפ ניסה מיד לנצל את הירי באורלנדו כדי לצבור הון פוליטי. טראמפ עלה בסקרים לאחר רצח 14 אזרחים באירוע טרור בסאן ברנארדינו, קליפורניה, בדצמבר אשתקד, שבעקבותיו הוא קרא לאסור כליל כניסת מוסלמים לארה"ב. בציוץ בטוויטר אתמול (ראשון), עוד לפני שהתברר מעל לכל ספק שמדובר באירוע טרור, אמר המועמד הרפובליקאי: "מעריך את הברכות על כך שצדקתי לגבי האיסאלם הרדיקאלי. אני לא רוצה ברכות. אנו צריכים להיות קשוחים ולעמוד על המשמר. חייבים להיות חכמים".

 

הציוץ הזה חולל גל ביקורת מסיבי במדיה החברתית. כפי שכתב המגזין "טיים" באתר שלו: "(טראמפ) הצליח להרגיז רפובליקאים ודמוקרטים וכן ידוענים מסוימים שחזרו על קובלנה ישנה נגד המיליארדר: טראמפ הוא אחד שמרוכז רק בעצמו, אפילו בעת טרגדיה. תגובות אופייניות: "טראמפ הוא באמת אדם איום ונורא". או: "פעם נוספת, דונאלד, הוכחת לנו מדוע אינם ראוי להנהיג אותנו. 50 אנשים נהרגו ואתה מתבשם מאיחולים". וכן: "אתה האדם היחיד באמריקה שמסוגל 'להעריך את האיחולים' בשעה ש-50 משפחות אבלות על מתיהן".

בציוץ אחר הוא טען, שבעת הירי במועדון הלהט"ב באורלנדו, קרא המפגע, עומאר צאדיקי מאטין, "אללה אכבר". נראה שהטענה לקוחה, בשינוי קל, מדיווח של משתתף בפוקס ניוז, שלא הביא שום אסמכתא לדיווח. אתרים ועיתונים אחרים לא הביאו פיסת מידע זו.

בציוציו הבאים העלה טראמפ את המינון הלוחמני נגד קלינטון. "אמרתי שזה יקרה וזה יילך ויהיה גרוע יותר", הוא צייץ. לטענתו, נשיאות של קלינטון תגרום לכך, ש"מאות אלפי מהגרים" מהמזה"ת יציפו את ארה"ב. "לא תהיה לנו שום דרך לסנן אותם, לשאת בעלויות קליטתם או למנוע רדיקליזציה של דור חדש של מהגרים". הוא קרא שוב להיטל איסור מוחלט על כניסת מוסלמים לארה"ב.

טראמפ, שספג מטחי ביקורת על עמדותיו הג'ינגואיסטיות לא רק מדמוקרטים אלא גם מרפובליקאים רבים, ניסה להצדיק את ציוציו הלוחמניים. הוא אמר שארה"ב הידרדרה לחולשתה הנוכחית בגלל "מנהיגים חלשים" והכריז: "איננו יכולים להרשות לעצמנו תקינות פוליטית".

טראמפ קרא לקלינטון לפרוש מהמירוץ לנשיאות, אם היא לא תהיה מוכנה להכיר בכך שהטבח באורלנדו נובע מ"שתי מילים בלבד: איסאלם רדיקאלי". עוד לפני שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, הכריז אמש שהמתקפה באורלנדו היתה "מעשה טרור" ו"פשע משטמה", האשים אותו טראמפ שהוא אינו מסוגל ואינו רוצה להודות בכך שמה שאירע במועדון הלהט"ב הוא פשע של האיסלאם הרדיקאלי וקרא לו להתפטר לאלתר.

תגובת המטה של קלינטון היתה שונה לחלוטין. הדוברת הראשית, ג'ניפר פאלמיירי, פרסמה את ההודעה הבאה: "פעולת טרור זו היא הירי ההמוני הגדול ביותר בתולדות ארה"ב וטרגדיה שמחייבת תגובה רצינית. דונאלד טראמפ מעלה לאוויר התקפות פוליטיות, אמירות בנליות חלשות ואיחולים עצמיים".

בהודעה אחרת, הכריזה קלינטון עצמה ש"אנו צריכים להכפיל את מאמצינו להגן על ארה"ב מאיומים מבית ומחוץ". אך היא קראה גם להטיל הגבלות מחמירות יותר על מכירות כלי נשק לאזרחים: "אנו חייבים לדאוג לכך שרובים מהסוג שבהם נעשה שימוש בטבח לא יגיעו לידי טרוריסטים ופושעים אלימים". אמירה כזו כמוה כנפנוף בסדין אדום לפני רפובליקאים, שחירות בלתי מוגבלת לרכוש כל כלי נשק, לרבות רובי סער, היא רכיב חשוב במשנתם. המועמדת הדמוקרטית הדגישה שהיא, כמו כל האמריקאים, מתייצבת מאחורי קהיליית להט"ב בשעתה הקשה.

פרשן ב"ניו יורק טיימס" מציין היום, כי הציוצים של טראמפ הם "הוכחה מובהקת לכך עד כמה קטנה החשיבות שהוא מייחס לסטנדרטים הפוליטיים המסורתיים, בין אם מדובר בניהול קמפיין פוליטי ובין אם מדובר בעמדות שהוא מוכן לאמץ".