גרושתו של היורה מאורלנדו: "הוא רצה להיות שוטר"

אשתו לשעבר של עומר מאטין, שביצע את הטבח במועדון ה"פולס", סיפרה כיצד הכה אותה ובודד אותה ממשפחתה ■ במקביל, מתגלה כי חברת האבטחה בה עבד ביצעה למאטין שתי בדיקות רקע, שהסתיימו "ללא ממצאים חריגים"

פיגוע ירי באורלנדו פלורידה, טרור, עומר מטין, דאע"ש / צילום: וידאו
פיגוע ירי באורלנדו פלורידה, טרור, עומר מטין, דאע"ש / צילום: וידאו

סיטורה יוסופי, גרושתו של עומר מאטין שרצח 50 בני אדם במועדון ה"פולס" באורלנדו - במה שמוגדר כפיגוע הקשה ביותר בארה"ב מאז 11/9 - סיפרה כי הוא היה מעורער בנפשו, וכי נהג כלפיה באלימות פעמים רבות: "חששתי לביטחוני". היא גילתה כי הוא שאף להפוך לשוטר והחזיק ברישיון לשאת כלי נשק מטעם מדינת פלורידה.

בשיחה עם כלי התקשורת הלילה  אמרה יוסופי כי בהתחלת הקשר ביניהם מאטין "אהב להתבדח וליהנות, אבל כמה חודשים אחרי שהתחתנו ראיתי את חוסר היציבות שלו, הוא היה משתגע מכל דבר, במפתיע".

היא סיפרה כי מאטין סבל מדו קוטביות ולאחר מספר חודשי נישואים החל להכות אותה פעמים רבות ומנע ממנה להיות בקשר עם משפחתה.

יוסופי תיארה כיצד בני משפחתה הצילו אותה מידיו של מאטין: "הם היו מאד רגישים למה שעברתי בלילה שבו הם הגיעו לבקר אותי פשוט השארתי את חפציי ועזבתי".

"הוא רצה להיות שוטר", הוסיפה יוסופי. "הוא התאמן עם חבריו השוטרים, והיה לו רישיון לשאת כלי נשק בפלורידה".

בתוך כך, מתגלה כעת כי חברת האבטחה בה הועסק מאטין ביצעה בעבר פעמיים בדיקות רקע עליו, שהסתיימו ללא ממצאים.

בפעם הראשונה זה קרה כשהוא התקבל לעבודה בחברה בשנת 2007, ובפעם השנייה בשנת 2013. "בבדיקה לא התגלה שום דבר מדאיג", אמרו בחברת האבטחה. זאת, למרות שבבדיקה השנייה התגלה כי מאטין נחקר בעבר על-ידי ה-FBI.

בארצות-הברית הורדו הדגלים לחצי התורן בהוראת הנשיא ברק אובמה, וברחבי המדינה התכנסו המונים כדי להתאבל על הירצחם של 50 בני אדם בטבח במועדון של הקהילה הגאה באורלנדו שבפלורידה - במה שהפך למתקפת הטרור החמורה ביותר על אדמת ארצות-הברית מאז אירועי ה-11 בספטמבר 2001.

 

הלם וזעזוע פקדו את באי המרכז הגאה באורלנדו. "זה ייאוש מוחלט", אמר רוב דומיניקו, חבר הנהלה במקום. "עכשיו, יותר מתמיד, כולנו צריכים להתאחד ולהפגין אהבה וחמלה כלפי אלה שנפגעו במתקפה". הוא קרא לציבור לבוא ולהתנדב: "אם אף פעם לא עשיתם זאת - זה הזמן".

"אני הרוס", אמר צ'אד גריפין, נשיא "קמפיין זכויות האדם" - הארגון הגדול ביותר לזכויות הקהילה הלהט"בית. "הטרגדיה הזו מתרחשת בדיוק כשהקהילה שלנו חוגגת את חודש הגאווה - ועכשיו יותר מתמיד אנחנו צריכים להתייצב כאומה ולהוכיח שהאהבה תנצח את השנאה".

לא רק באורלנדו הכה האבל את האזרחים: במנהטן הגיעו מאות לבר "סטונוול אין" - שהפך לסמל של זכויות הקהילה הגאה ב-1969 לאחר שפשיטה משטרתית הובילה למהומות אלימות ברחובות ניו-יורק. "אני מזועזע ועצוב מהמתקפה חסרת ההיגיון שהכתה מוקדם יותר היום באורלנדו", אמר מושל ניו-יורק אנדרו קומו. "בשם כל תושבי ניו-יורק, תפילותינו ומחשבותינו עם הקורבנות ומשפחותיהם".

אובמה: "זו מתקפה נגד כולנו"

הנשיא אובמה נשא דברים שעות אחרי הפיגוע: "היום אנחנו מתאבלים, כאמריקאים, על אובדן החיים באורלנדו ועומדים עם האנשים שסבלו ממתקפה נוראית - מתקפה של שנאה. אנחנו עדיין לא יודעים מה המניע מאחורי הפיגוע, אבל מה שאנחנו כן יודעים זה שזהו אדם שפעל מתוך שנאה".

"זה יום עצוב לקהילה הלהט"בית", המשיך הנשיא. "היורה כיוון על מועדון בו אנשים באו ליהנות ולחיות. הם הותקפו במקום שהוא יותר ממועדון - הוא מקום בו אנשים מביעים את עצמם ואת העדפותיהם עם חבריהם. זו מתקפה נגד כולנו", הדגיש.