רשות ההגבלים בודקת: אסם עברה על חוק המזון?

בכמה רשתות הוצבו סטנדים של אסם ובהם מוצרי החברה בלבד, והרשות בודקת אם אסם התערבה בהקצאת שטחי המדף ואם קיבלה בלעדיות במדפי המכירה הרגילים ■ אסם: "מקפידים בעקביות על יישום החוק"

מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי
מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי

רשות ההגבלים העסקיים בודקת האם קבוצת אסם עברה על חוק המזון בכך שהתערבה לכאורה בהקצאת שטחי מדף למותגיה ברשתות השיווק - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי הרשות פנתה לאחרונה לאסם וביקשה את התייחסותה לסוגיה, אולם טרם נענתה.

קבוצת אסם, שמחזור מכירותיה השנתי עומד על 4.171 מיליארד שקל, היא "ספק גדול" לפי החוק. במסגרת החוק נקבעה שורה ארוכה של איסורים החלים על ספקים גדולים, וזאת כדי להבטיח כי לא יופלו לטובה על חשבון ספקים קטנים.

כחלק מכך קובע החוק כי "ספק גדול לא יכתיב או ימליץ לקמעונאי ולא יתערב בדרך אחרת אצל קמעונאי" בכמה סוגיות, ובראשן איסור התערבות בהקצאת שטח מדף. עוד קובע החוק איסור על סידור המוצרים ברשתות, איסור על התערבות במחיר לצרכן ובהיקף הרכישות של מצרכיו של הספק.

רשות ההגבלים בודקת האם אסם בחרה בדרך עקיפה להשתלט על שטחי מדף. בידי הרשות תמונות המתעדות סטנדים שהוצבו ברשתות השיווק שממותגים תחת אסם, ובהם נמכרים מותגי אסם בלבד. כך לדוגמה, בסניף של רשת יוחננוף במודיעין הוצבו לא פחות מ-4 סטנדים שבכל אחד מהם נמכרים מוצרים אחרים של אסם, כולם ממותגים, ובאף אחד מהם אין מותגים מתחרים. הסטנדים הוצבו במקומות בולטים בתוך הסופרמרקט, באופן שמעניק לאסם יתרון ברור על פני המתחרים.

 

סטנד אחד הוקדש לחטיפים מלוחים עם מיתוג של אסם תחת הסלוגן "חטיפים שכולנו אוהבים", סטנד נוסף הוקדש לקרקרים של אסם, סטנד שלם הוקדש ל"מנה חמה" של אסם וכן הלאה.

מדובר בהקצאה עדיפה של שטחי מדף שהייתה נפוצה טרם חוק המזון, כאשר הספקים הגדולים נהגו לשלם לרשתות השיווק עבור הצבת הסטנדים ובכך יצרו לעצמם יתרון ברור במדפי המכירה - מה שסייע להם לדחוק מתחרים מהשוק.

תופעה אחרת שהייתה נפוצה ערב החוק, וגם אותה בודקת רושת ההגבלים בנוגע לאסם, היא השתלטות לכאורה על מדפי המכירה הרגילים. בידי רשות ההגבלים תמונות המתעדות סוג של בלעדיות שקיבלה אסם במדפי המכירה של החטיפים המלוחים. כך למשל, בסניף של "שפע ברכת השם" בבני-ברק, כל מדפי החטיפים מוקדשים לאסם וממותגים תחת אסם.

"זה לא חדש. אסם משתלטת על המדפים", מגיב אחד המתחרים של אסם בשוק. לדבריו, "שוק החטיפים נשלט על-ידי אסם ועלית. אתה יכול לבוא עם מוצרים טובים, עם יתרון במחיר, ועדיין - הסיכוי שהצרכן ייפגש איתך הוא קטן מאוד. תסתכלי למשל על הסטנדים שאסם הציבה בחנות החדשה של שוק פייסל בנהריה".

מאסם נמסר בתגובה: "אסם מקפידה בעקביות על יישום חוק המזון על כל היבטיו. אסם תעביר לרשות תשובות מלאות על כל שאלותיה, ואנו מאמינים שהתנהלותנו תימצא תקינה".