14 חודשי מאסר לבעלי מחסן ערובה בפרשת הברחת אלכוהול

הסדר טיעון: יוסי מלול, בעלי מחסן הערובה "ישקול", נידון גם לקנס בסך 200 אלף שקל וחילוט נכסים ■ חיים כהן, שותפו של מלול, נידון ל-40 חודשי מאסר וקנס בסך 750 אלף שקל

אזיקים / צילום: שאטרסטוק
אזיקים / צילום: שאטרסטוק

14 חודשי מאסר בפועל, מאסר על-תנאי, קנס בסך 200 אלף שקל וחילוט נכסים נגזרו על יוסי מלול, בעליו של מחסן הערובה "ישקול", שנאשם בפרשת הברחת אלכוהול והונאת רשות המסים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים שהתבצעה במקום. 

מלול הורשע במסגרת הסדר טיעון בו תוקן כתב האישום, והוא, מצדו, הודה בעבירות.

כמו כן, בית המשפט גזר 40 חודשי מאסר בפועל, מאסר על-תנאי וקנס בסך 750 אלף שקל על חיים כהן, שותפו של מלול בבעלות על מחסן הערובה "ישקול". גם הרשעה זו התקבלה במסגרת הסדר טיעון. בית המשפט קבע דיון נוסף בעניין חילוט נכסיו של כהן.

על-פי כתבי האישום המתוקנים, מלול פנה למכס לקבלת רישיון להחזקת מחסן הערובה "ישקול", כבעלים יחיד, מבלי להצהיר על כך שכהן, בעל עבר פלילי, שותף עמו ולאור זאת מנוע מלקבל רישיון להפעלת מחסן רישוי.

השניים, יחד עם שאר הנאשמים בפרשה, ביצעו עבירות מכס בהיקף נרחב בתוך מחסן הערובה, וכמו כן ניכו חשבוניות מס פיקטיביות בחברה המוחזקת על-ידי שניהם ("חי מחסני ברזל") בהיקף של מיליוני שקלים.

השופט פבלו אקסלרד ציין לגבי מלול כי "גם אם הנאשם לא היה ראש הפירמידה, הרי היה הוא אחד מבין שני היוצקים של בסיס הפירמידה, בסיס רחב שבלעדיו אין, לצורך ביצוע עבירות המכס והלבנת ההון החמורות שבוצעו".

כמו כן ציין השופט כי "הערך החברתי שנפגע במקרה הזה הינו ברור, ועניינו החובה להציג בפני רשויות החוק, לרבות רשויות המיסוי, הצהרת אמת; החשיבות להצדיק את האמון שנותנות רשויות המכס, באדם המבקש לקבל רישיון לנהל מחסן רישוי, באשר רשויות אלה מפקידות בידיו הנאמנות של בעל הרישיון מעין סמכות פיקוח, וסומכות עליו כי מחסן הרישוי ינוהל בהתאם לחוק ובאופן שיבטיח תשלום מס אמת".

לגבי כהן ציין השופט כי "חלקו של הנאשם בעבירות שהוא הורשע בהם היה עיקרי ומשמעותי. הונאת המכס יחד עם נאשם 1 לצורך קבלת הרישיון הייתה, למעשה, בסיס רחב לפירמידה של הפעילות העבריינית אשר התבצעה במחשכי המחסן במשך תקופה ארוכה... הנאשם עשה במחסן הרישוי כבתוך שלו, כאילו אין דין ואין דיין, ואף נתן הוראות לעובדים לבצע עבורו את הפעילות העבריינית".

כזכור, לפני כשנה הוגשו כתבי אישום נגד 15 נאשמים בפרשה שעניינה הברחת משקאות חריפים של מותגי פרימיום בינלאומיים לתחומי ישראל בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. הנאשמים - ביניהם יצחק אבוחצירא, יוסי מלול, חיים כהן, אייל מרצ'י וילדיו, כולם תושבי אשדוד - מואשמים כי בין השנים 2010 ל-2013 לפחות פעלו יחד, בקנונייה חסרת תקדים בהיקפה ובתחכומה, להנמיך מחירי משקאות אלכוהול ולהבריחם מחוץ לנמל אשדוד, תוך שהם פועלים להונות את שלטונות המכס הן ביחס לסוג האלכוהול שיובא ובעיקר ביחס לגובה עלות רכישת האלכוהול בחו"ל. בכך גזלו מקופת המדינה כ-36 מיליון שקל. במסגרת הליך מינהלי ובצעד תקדימי נסגר מחסן הערובה "ישקול", ונשלל רישיון המחסן של בעליו מלול.

התיק נוהל על-ידי עו"ד ליאת ברזילי, מנהלת היחידה המשפטית הארצית לתיקי מכס, עו"ד שירן באדי מהיחידה ועורכי הדין עמיחי חביביאן וצחי יונגר מפרקליטות מחוז דרום (פלילי). את החקירה בתיק ביצע צוות חקירה משותף שכלל את חקירות מכס ומע"מ תל-אביב והמרכז, מכס אשדוד, יחידת לה"ב 433, יאל"כ וכוח משימה נמלי ים של המשטרה.