לקוחות של עו"ד איה לביא טוענים: "היא חייבת לנו מיליונים"

עוקצי הנדל"ן לא נגמרים - לקוחות של עו"ד לביא: "הפקדנו אצלה מיליונים לרכישת דירה - והיא נעלמה" ■ לקוח: "צ'קים שנתתי לה נפדו בשוק האפור"

לב לבונטין/ צילום:תמר מצפי
לב לבונטין/ צילום:תמר מצפי

לפחות ארבע תלונות הגישו עד כה למשטרה לקוחות של איה לביא - עורכת-דין בעלת משרד פרטי ברמת-גן המתמחה בנדל"ן ובתכנון ובנייה.

לפי החשד, עורכת-הדין חייבת ללקוחותיה מיליונים שהפקידו אצלה בחשבונות נאמנות, לצורך ביצוע עסקאות נדל"ן בייצוגה. שני לקוחות נוספים של לביא מעלים טענות דומות, אך טרם הגישו תלונה למשטרה.

אחת מהלקוחות היא תמר מאיירס, המיוצגת בידי עו"ד עמית שגב, שאף הגישה לביהמ"ש המחוזי בת"א תביעה אזרחית בסך 1.8 מיליון שקל נגד לביא; לקוחות נוספים של לביא שנעקצו על-ידי לביא, לפי החשד, הם: ח"נ, לה חייבת לביא, לפי הנטען, יותר מחצי מיליון שקל; מ"י, לו חייבת לביא, לפי הנטען, סכום דומה; וכן ר', עורכת-דין חיפאית שהייתה בקשרים עם לביא, ולפי החשד האחרונה חייבת לה ולמשפחתה יותר ממיליון שקל שהופקדו אצלה בנאמנות.

לקוחה נוספת שנעקצה על-ידי לביא, לפי החשד, היא פ"ש, פנסיונרית מתל-אביב שלביא חייבת לה, לטענתה, 300 אלף שקל. "את לביא הכרתי לפני כשלוש שנים, כשהיא שימשה עו"ד של תושב חו"ל שרכשתי ממנו דירה בתל-אביב", סיפרה היום (ג') פ"ש ל"גלובס". "העסקה הזו עברה בסדר גמור, ולביא עשתה עליי רושם מצוין. היא הייתה מאוד מקצוענית, יעילה, הכל 'תיקתק' אצלה 'צ'יק-צ'ק'. לפני כשנה, החלטתי לעזור לבתי לרכוש דירה שהיא גרה בה בשכירות בלב תל-אביב.

"לצורך מימון הרכישה, הייתי צריכה למכור דירה ששייכת לבעלי עוד מתקופת רווקותו ברמת-השרון - כלומר, עסקת 'בק-טו-בק'. לאור היכרות העבר שלנו עם לביא, ומכיוון שהתרשמנו ממנה מאוד לטובה כשייצגה את המוכר של הדירה שאנחנו קנינו - היה טבעי שנפנה אליה ונבקש שתייצג אותנו בעסקה החדשה. גם הבת שלי מאוד התרשמה ממנה לטובה".

"'ברוך' לא נורמלי"

אלא שדי מהר, מספרת פ"ש, התברר לה ולמשפחתה כי משהו אינו תקין בהתנהלותה של לביא. "לפי החוזה שערכנו - וזה הדבר הכי סטנדרטי שיש - ניהלנו חשבון נאמנות אצל לביא לצורך תשלומים שונים עבור המכירה של הדירה ברמת-השרון והקנייה של הדירה בת"א.

"בחשבון הזה שניהלה לביא בסניף של בנק מזרחי טפחות בת"א, נשארו 300 אלף שקל שהעביר לנו הרוכש של הדירה ברמת-השרון. ואולם, לביא סירבה להעביר אותם אלינו בתירוצים שונים, עד שפשוט נעלמה".

- מתי לראשונה חשתם שיש בעיה?

"את סכום המכירה קיבלנו ישר מהרוכש, והוא העביר ללביא צ'ק בנקאי על-סך 300 אלף שקל לנאמנות על-שמנו, כחלק מהתשלום על דירתנו ברמת-השרון. בתחילה, הכול נראה היה על פניו לגמרי חוקי, אבל בשלב מסוים היינו צריכים לשלם מס רכישה בסך 60 אלף שקל על הדירה שקנינו.

"פניתי ללביא וביקשתי ממנה שתעביר לי את הסכום הזה מתוך 300 אלף השקל שבחשבון הנאמנות. לביא ענתה לי שהיא לא יכולה כרגע להעביר את הכסף ושאקח הלוואה לצורך התשלום. נאלצתי לקחת הלוואה של 60 אלף שקל עם ריבית לצורך תשלום מס הרכישה".

- למה הסכמת לזה?

"היא התחילה לטרטר אותי בתירוצים שונים ומשונים: 'אני לא יכולה להעביר כרגע את הכסף', 'עוד מעט', 'לא עונים לי בבנק', 'הבנק לא מסכים לי', 'המחשב נופל' וכד'.

"היא דיברה איתי בצורה רגועה, שכנעה אותי שהיא לא יכולה להעביר את הכסף, ואני הייתי לחוצה. הבת שלי רכשה דירה יד שנייה במצב לא טוב וגרה בקומה שלישית ועמדה ללדת. רצינו להשתמש ב-300 אלף שקל כדי לשפץ את הדירה ולעזור לה.

"אמרתי ללביא: 'תעבירי כבר את הכסף, אני צריכה לשפץ את הדירה'. היא השרתה עליי ביטחון שהכול אמיתי - שהיא לא יכולה להעביר את הכסף.

"בעלי בשלב מסוים התעצבן ואיים עליה שהוא יפנה למשטרה ולעורכי-דין. בתגובה היא צלצלה אליי ובאה בטענות, ואמרה שהיא מתרוצצת ומטפלת בי. אבל שום דבר לא התקדם, והכסף לא חזר אלינו עד היום.

"בשבועות האחרונים היא לא עונה לי - לא לטלפונים, לא למיילים, לא להודעות. כלום. את המייל האחרון שלה היא כתבה לי לפני שבועיים - שהיא הייתה בבנק וביקשה מהבנק לשחרר לי את הכסף. זה לא קרה. יש כאן 'ברוך' לא נורמלי. אני לא יודעת מה קרה לכסף, האם החשבון רוקן. כל מיני שמועות מתרוצצות על עו"ד לביא".

"הפסדתי המון כסף"

פ"ש, בדומה ללקוחות אחרים של לביא, נותרה לפחות בינתיים ללא הכסף וגם ללא הסברים. לביא, לדבריה, נראתה לה כאדם האחרון בעולם שימעל באמונה. "לביא היא בחורה מאוד אינטליגנטית, עו"ד מצוינת, היא מאוד מדויקת. היא נראתה לי כבחורה צנועה, חכמה וישרה", אומרת פ"ש. "זה ממש סיפור של ד"ר ג'קייל ומיסטר הייד. אני פשוט לא מאמינה עליה. היא כנראה הסתבכה ואין לה את הכסף. הגשתי נגדה תלונה במשטרה וגם תלונה ללשכת עוה"ד, אבל אני לא יודעת מה לעשות. זה פשוט לא להאמין מה שקרה פה".

- מה אמרו לך בבנק מזרחי-טפחות?

"אמרו לי - 'תביאי צו בית משפט ונראה לך מה קרה בחשבון. בלי צו בית משפט אנחנו לא יודעים כלום'. הפסדתי המון כסף שם".

"סמכתי עליה בעיניים עצומות"

את גיא דובר (43), אדריכל תל-אביבי נכה צה"ל, שפגש את עו"ד לביא בקבוצת לימודי פילוסופיה (ראו מסגרת), ייצגה לביא בעסקה למכירת בית פרטי ביישוב נורדיה וכן בעסקאות של השכרת נדל"ן. "לביא טיפלה לי בדירות בכל הארץ. סמכתי עליה בעיניים עצומות. העסקאות שהיא עשתה היו בסדר גמור", מספר גיא ל"גלובס".

"בשבועות האחרונים גיליתי שהכול ממש לא בסדר - צ'קים שנתתי לה 'מסתובבים חופשי' בשוק האפור. מדי פעם פשוט ירדו לי מהחשבון צ'קים בכל פעם על סכום אחר - 11 אלף שקל, 13 אלף שקל - כנראה עם חתימות מזויפות. בסך-הכול ירדו לי 70 אלף שקל מהחשבון".

- לא פנית ללביא ושאלת איפה הכסף?

"בהחלט. היא אמרה לי שזו טעות שתתוקן בקרוב. אני עובד איתה שנים וסמכתי עליה. היא הייתה מנומסת ונעימה. לא הייתה לי סיבה לפקפק בה.

"עכשיו היא לא עונה לי כבר שבועות, ואני עומד להגיש היום תלונה למשטרה, כי אחרת הבנק לא מוכן להחזיר לי את הצ'קים. לצערי, הפניתי ללביא לאורך השנים חברים שלי כדי שתייצג אותם, ועכשיו אני מרגיש מאוד נבוך מולם, כי אני חושש שגם אותם היא רימתה".

התיק של עו"ד לביא נחקר כעת על-ידי מחלקת חקירות הונאה במחוז ת"א של המשטרה. רשם בית משפט השלום בת"א, אריה דורני-דורון, הוציא צו עיכוב יציאה מן הארץ נגד לביא והטיל עיקולים זמניים על חשבונותיה. ואולם, ככול הידוע, לביא עדיין לא נחקרה במשטרה. ניסיונות חוזרים ונשנים שערך "גלובס" בימים האחרונים כדי ליצור קשר עם עו"ד לביא לצורך הבאת גרסתה לדברים - נכשלו.

התביעה האזרחית נגד לביא

לבית משפט השלום בת"א הוגשה בשבוע שעבר תביעה בסך כ-1.8 מיליון שקל של שתי רוכשות דירות בת"א נגד עו"ד איה לביא, בטענה כי היא מעלה בכספים שהעבירו לה לצורך רכישת שתי דירות מגורים. באמצעות עו"ד עמית שגב, טוענות התובעות - תמר מאיירס ואמה, תושבת הולנד - כי לקראת סוף 2012, הן יצרו קשר עם עו"ד לביא לצורך ייצוגן בעסקה לרכישת שתי דירות בפרויקט "לב לבונטין" בת"א, ובמקביל במכירת דירת מגוריה של הבת.

לפי התביעה, במסגרת העסקה העבירו התובעות לעו"ד לביא 2.2 מיליון שקל, שאותם היא החזיקה בחשבון נאמנות. ואולם לטענתן, בשלב מסוים התברר להן כי מתוך סכום זה שלשלה לביא לכיסה כ-1.7 מיליון שקל. בתביעה נטען כי לפני כשלושה שבועות, (ב-27 במאי) אישרה לביא עצמה לתובעות כי היא הסתבכה כלכלית ושלשלה לכיסה את כל הכספים שבחשבונות הנאמנות.

מאיירס ואמה גם צירפו כנתבעים את בנק מזרחי-טפחות ובנק מרכנתיל דיסקונט. לטענתן, "מעילת הענק של לביא התאפשרה גם נוכח התנהגות הבנקים, שהפרו את חובותיהם לנקוט ברמת זהירות המתחייבת בחשבונות הנאמנות, נוכח הישנות מקרי מעילה מצד עורכי-דין בחשבונות הנאמנות". עם היוודע דבר המעילה, הגישה תמר מאיירס תלונה למשטרה.

"הכת המסתורית" של לביא: תלונות-שווא נגד עו"ד אורי דניאל על אונס

בשנים האחרונות נחשף הציבור הישראלי לפרשיות מרמה רבות בתחום הנדל"ן ולטיפוסים מסוגים שונים ומשונים שהיו מעורבים בהן.

בחודשים האחרונים "כיכב" שמם של יזמי הנדל"ן ענבל אור ואורן קובי כחשודים בפעילות מפוקפקת בתחום הנדל"ן. ואולם, סיפורה של עו"ד איה לביא מרמת-גן הוא חריג אפילו בנוף ההולך ומתגוון של פרשיות נדל"ן מפוקפקות.

לביא עבדה בעבר במשרד מיקי ברנע ונחשבה לעו"ד מצוינת. בהמשך יצאה לדרך עצמאית. לפי הטענה, עו"ד לביא השתייכה במשך שנים לקבוצת סגורה ללימודי פילוסופיה שפועלת באזור המרכז בהנהגתה של ש'. שמה של אותה קבוצה עלה בתקשורת בהקשר לפסק-הדין של בית המשפט העליון בעניינו של עו"ד אורי דניאל.

במארס האחרון פסק העליון כי כמה נשים מאותה קבוצה שאליה השתייכה לכאורה לביא, העלילו עלילת שווא על עו"ד דניאל בטענה כי אנס אותן והטרידן מינית. העליון פסק לדניאל פיצוי בסך 550 אלף שקל, לאחר שהגיע למסקנה כי הנשים הגישו תלונות שווא במשטרה ותביעות אזרחיות שקריות בטענה כי נאנסו על-ידי דניאל. "כמעט כל פרט בפרשה מלמד על 'תפירה' של תלונות יש מאין", כתב השופט יצחק עמית.

על מהותה של אותה קבוצה בהנהגת ש' והשפעתה על עו"ד לביא, ניתן ללמוד גם מהליך משפטי נוסף שהתנהל אשתקד בבית המשפט המחוזי בת"א. באוקטובר אשתקד קיבל השופט אליהו בכר תביעה בסך כ-1.2 מיליון שקל שהוגשה נגד מנהיגת הקבוצה, ש', על-ידי אחת מחברות הקבוצה בשם פ'. האחרונה טענה בתביעתה כי על מנהיגת הקבוצה, ש', בעלה, ואחותו של בעלה - ד' - להחזיר לה יותר מ-2 מיליון שקל, אותם העבירה, לטענתה, בכסף ובשווה-כסף לידיהם. זאת, לדבריה, כחלק מהדרישות שהפנו השלושה אליה בהיותה חברה בכת בראשה עמדה ש'.

מנגד, הגישו שלושת הנתבעים תביעה שכנגד על סך מיליון שקל נגד פ'. זאת, בטענה לפגיעה בשמם הטוב ובמוניטין שלהם ושל גני הילדים המצויים בבעלות ד', כמו גם בגין הפגיעה הקשה ממנה הינם סבלו, לטענתם, בשל ההשפעה ההרסנית שיש לתביעת הסרק של פ' והטענות שעלו ממנה.

כהן דת ומאמיניו

השופט בכר קיבל את תביעתה של פ' בחלקה ודחה את התביעה הנגדית של שלושת הנתבעים. בפסק-הדין נקבע כי "מערכת היחסים בין פ' ל-ש' הינה דומה לזו הקיימת בין כהן דת למקבלי סמכותו הרוחנית, באשר ש' ראתה בעצמה מורה רוחנית לחברי הקבוצה.

המקרה של עו"ד לביא עלה במשפט שניהלה פ' נגד ש', כשאחותה של לביא העידה על השפעת החברות בקבוצה על אחותה, עורכת-הדין. "לכשנודע לאיה כי ערכתי בירורים וגיליתי שהיא משתייכת ל'קבוצה' של ש', ומאז שאחותי הנוספת ואני מבקשות לברר פרטים בנוגע לכת ולדרכי הפעולה האפשרויות, במטרה לסייע לאחותנו להיחלץ מהשפעתה הרעה - ניתקה איה כל קשר אתנו", העידה האחות. עוד ציינה כי בחודשים שקדמו לעדותה, "חלה הקצנה והסלמה בצורת הביטוי של איה כלפינו, עד כדי אלימות מילולית של ממש. איה העלתה כלפי אחותי וכלפיי האשמות קשות, חסרות בסיס, שהדעת לא סובלת ושאיני מעזה להעלותן על הכתב".

האחות השנייה העידה אף היא במשפט ואמרה: "מאז שאיה הצטרפה לכת, באופן הדרגתי התנהגותה ומעשיה הלכו והקצינו.

" בהתחלה האמנתי שעוד אפשר לשכנע את איה ולחלץ אותה מהכת, אבל היום אני מבינה שהשליטה הטוטלית עליה לא מאפשרת להתקרב אליה ולא ניתן ליצור שום תקשורת ישירה וטבעית, כפי שהיה בעבר. יותר מהכול אני חרדה למצבה הנפשי של איה ולהשפעה של הכת על בנותיה. אני מרגישה שאיבדתי את אחותי, מאז שחברה ל'קבוצת הלימוד' של ש'".

"התהפך לה משהו בראש" 

האדם היחידי המקורב לעו"ד איה לביא, עמו הצליח "גלובס" לדבר, הוא י', ידידה של לביא החברה כמוה בקבוצת הלימוד של ש', שיש מי שכינו אותה כת. מטבע הדברים, בדומה למעורבים אחרים בפרשה, גם י' מבקשת להישאר בעילום שם. "רציתי לעזור לאיה", מספרת י' ל"גלובס". "ידעתי שמדובר בלקוח אחד או שניים שהיא חייבת להם כספים, וחשבתי שהיא תוכל לפרוש את החובות שלה, אבל אני בעצמי בשוק ממה שהולך ומתברר. לדעתי. 'התהפך לה' משהו בראש. לבי, לבי עם בני המשפחה שלה שסובלים".

- האם יש קשר בין הטענות נגד לביא לבין חברותה בקבוצת הלימוד שבה גם את משתתפת?

"ממש לא. אין קשר לקבוצה הזאת. אני מכירה את האנשים האלה, והם כולם אנשים מדהימים וטובים, שאף אחד מהם לא היה מבקש ממנה כסף. הכי קל זה להוציא סיפורים צהובים. אני שייכת לקבוצה הזאת, וזו לא כת כמו שטוענים. אנחנו קבוצת לימוד. אני בן-אדם טוב, בלי חובות, וכמוני - כל חברי הקבוצה. אנחנו תורמים לציבור ולקהילה. כנראה לביא נקלעה לכל מיני בעיות".