תרשיחא: לא רק יעד טיול מרתק, גם מיני-מעצמה קולינרית

הכפר הפסטורלי תרשיחא הוא לא רק יעד לטיול גלילי מרתק. בשנים האחרונות הפך גם למיני-מעצמה קולינרית

מראה כללי של הכפר / צילום: יותם יעקבסון

ממרומי הגבעה שבראשה נמצא קבר השיח' שיחא ג'מאל א-דין אל-איובי נשקף הנוף לכל עבר. רואים מכאן את הים, מהכרמל ועד ראש הנקרה בואך סולם צור, את קו הגבול עם לבנון ומעבר לו, את החרמון ואת פסגות הגליל העליון: מירון, אדיר, חירם והלאה עד בקעת פקיעין והר חרשים. מקור שמו של הכפר לא לחלוטין ברור. יש הסבורים ששמו נגזר מהמילים "טור" (הר בערבית) ו"שיחא" (לענה שיחנית בערבית, המוכרת כיום כשיבא).

גרסה אחרת מתייחסת לשיח' הקבור כאן, שנחפז להילחם באבירים הצלבנים משאטו דה רואה, כיום מעיליא. כה מיהר לקרב, עד שכמעט עף.

בשנים האחרונות התפרסם הכפר תרשיחא כמיני-מעצמה קולינרית גלילית. מסעדת כמון, שהחלה את דרכה כחומוסייה, צמחה לפיצרייה והפכה לפאב (רחוב מעלה המסגד 32, טל' 04-9976537). המחפשים לחזור אל המקור ולהתענג על חומוס ושאר מאכלים מזרחיים ימצאו את מבוקשם בחומוס עאטף (רחוב מעל השוק, טל' 04-9971713) או בחומוס אל-חיאט (מעל רחבת השוק, טל' 077-9100141). מאפיית שאהין (The Good Bread Bakery) היא מקום קטן וקסום המתמחה בלחמי מחמצת (רחוב האומנים 1, טל' 052-3707068). אפילו בר יש: על גג בניין הסארייה שחולש על הכיכר המרכזית של הכפר, הוקם לאחרונה הבר Meaky's Top View Bar (טל' 054-5202332)

בממתקי אבו ג'ימי הוותיקה יש מיני תופינים לבנוניים; בקלאוות, קדאיף פיסטוק, כנאפה ועוד. יש אפילו כנאפה טבעונית ובקלאוות ללא גלוטן (רחוב השוק 8, טל' 04-9974552). ויש גם קונדיטוריה חדשה ומתוקה בשם סוויט קאפ (רחוב הכנסיות 12, טל' 04-6215648).

גם הסניף הראשון של גלידת בוזה - פשוט גלידה (בוזה = גלידה בערבית) המפורסמת נמצא בתרשיחא (רחוב השוק 1, טל' 04-8738984). הרשת הגדלה היא פרי שיתוף פעולה פורה בין תושב הכפר תרשיחא - עלאא סויטאת לתושב סאסא - אדם זיו.

בכפר יש גם כמה מסעדות: אלומה - ביסטרו גלילי של עלאא סויטאת (רחוב האלון 17, טל' 04-9574477) ומסעדת אל אמיר (רחוב השוק 3, טלפון: 04-9979059) ואפילו סושייה (מעלה המסגד 2, טל' 072-3713217). צריך להביא בחשבון שרוב המקומות סגורים ביום א'.

תולדותיו של הכפר תרשיחא סבוכים ומורכבים. במאה ה-18 ערך שליט הגליל הדרוזי, דאהר אל-עומאר, חילופי אוכלוסין. במקום תושבי תרשיחא המוסלמים יישב נוצרים מלבנון. בהדרגה צמח היישוב כעיירה אזורית וכיישוב על אם הדרך בין עכו לצפת. לא בכדי הקים כאן השיח' הסופי אל-ישרוטי מטוניס, מייסד המסדר השזאלי בעכו, בית מידות למגורים כאן ולא בכדי בסמוך אליו הקים עבדאללה פחה, שליט עכו בראשית המאה ה-19, מסגד נאה כהקדש למען אמו.

הכפר נודע בתעשיית הטבק המשגשגת שלו והיה בו רובע שלם של חרשי ברזל ויצרני סכינים איכותיות שנמכרו בכל האזור. על-פי תוכנית החלוקה, נועד הכפר להימצא בשטח המדינה המוסלמית, אבל לאחר קרבות קשים במסגרת "מבצע חירם" נכבש במלחמת העצמאות. בשנת 1963 אוחד עם מעלות תחת מועצה מקומית אחת.

אפשר, כמובן, לטייל בכפר באופן עצמאי ואפשר לטייל בו גם בסיורים מאורגנים שאליהם יכול הציבור הרחב להירשם.

נורית פורן (www.nuritporan.co.il) החלה לאחרונה לערוך בכפר סיורים בדגש קולינרי. בסיור איתה מכירים את הדמויות ואת הסיפורים שמאחורי המאכלים וכמובן שלא מוותרים על טעימות. עוד מדריך שזה שנים עורך סיורים בגליל המערבי בכלל ובכפר הזה בפרט (לקבוצות סגורות ולבודדים, בהרשמה מראש) הוא מורה הדרך, שדרן הרדיו ומחבר ספרי הטיולים אמנון גופר (לקבוצות סגורות ולבודדים, בהרשמה מראש, www.gofer.co.il). גופר הוא מוותיקי המדריכים בגליל המערבי; מכיר את האזור כאת כף ידו ומקורב לרבים מתושבי האזור.

גופר שולט בפרטים ההיסטוריים ובהשתלשלות האירועים ומלהטט בהם באופן ששב ושובר את המציאות המוכרת לכאורה אצל המאזין. התוצאה היא חוויה עתירה בידע ובועטת, כזו שלוקחים איתה עוד זמן רב הלאה. בסיור שומעים על ג'ריס ג'ריס, מי שהיה ראש מועצת פסוטה בשנים 2001-2003, על ניוד אוכלוסיות בין ישראל ללבנון ובכלל, על התרחשויות פחות מדוברות משני עברי הגבול.

מבקרים באנדרטה פרטית, מטופחת להפליא, שהקים בדואי תושב הכפר בחצר ביתו לזכרו של יצחק רבין, מבינים מעט את הבעיות הניצבות בפני השלטון המקומי בכפרים הערביים, שומעים על מעמד האישה בכפרים ומזילים דמעה לשמע סיפורה של פאטמה הווארי.

הווארי הייתה בת הכפר, שבעקבות הפגזה קשה על ביתה במבצע חירם (1948) נהרגה כל משפחתה והיא עצמה נותרה משותקת בפלג גופה התחתון. פאטמה נודעה ביופייה הרב, אך בעקבות האסון אירוסיה בוטלו. לימים הפכה להיות סמל לערביי הגליל: שלמים למראית עין, אך מרוסקים מבפנים. יתומים מאב ומאם וחסרי בית אמיתי. לימים, מצא אותה טייס צה"ל שהטיל את הפצצה כדי להתנצל בפניה. מי היה הטייס ומה ענתה לו פאטמה - תשמעו בסיור.

דרך הפריזמה הזו הופכת תרשיחא הקטנה והפסטורלית למיקרוקוסמוס של מדינת ישראל או אפילו של המזרח התיכון כולו.

פיקאסו בביקיני

בדרך לים עוצרים לראות אמנות: "מוזיאון על חוף הים", תערוכת חוצות לכל המשפחה, במסלול המשלב אמנות, נופש וים, בלוויית הסברים קצרים ופעילות לילדים. הפרויקט הייחודי מנגיש לציבור הרחב מיצירותיהם של אמנים מפורסמים כמו פיקאסו, רנואר, מאטיס, גוטמן, רובין ועוד. את הפרויקט ייזמה עיריית תל-אביב-יפו בשיתוף מוזיאון תל-אביב לאמנות. על טיילת חוף טרומפלדור (דרומית לחוף בוגררשוב), עד 26.6