משה טרי ושולם לפידות מתגוששים סביב מכירת כלל ביטוח

חלפו 45 הימים שהוקצבו לפתרון בהסכמה, אבל הסכמה אין וטרי מקדם מכירת 5% ממניות החברה ■ הנהלת אי.די.בי תפנה לביהמ"ש כדי לעצור אותו

שולם לפידות, מנכ"ל אי.די.בי. פועל במספר חזיתות / צילום: רוני שיצר
שולם לפידות, מנכ"ל אי.די.בי. פועל במספר חזיתות / צילום: רוני שיצר

חלוף חלפו להם 45 הימים שהעניקה השופטת רות רונן לצדדים במטרה למצוא פתרון בהסכמה למחלוקות סביב מכירת גרעין השליטה בכלל ביטוח, אולם לפי שעה הסכמות אין. בעוד קבוצת אי.די.בי, שמחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח, מבקשת שהות נוספת למציאת קונה למניות שבידה, ממשיך הנאמן לגרעין השליטה, רו"ח משה טרי, לפעול למכירת המניות במנות קטנות על פי המתווה שהציגה הממונה על הביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר.

ביום חמישי האחרון שלח טרי למנכ"ל אי.די.בי, שולם לפידות, מכתב ובו ציין כי לאור הנחיית סלינגר מהחודש שעבר, לפיה עליו למכור 5% ממניות כלל ביטוח  בתוך ארבעה חודשים (כל עוד אי.די.בי אינה עושה זאת בעצמה), הוא ביצע הכנות לקראת המכירה וכבר קיבל הצעות רכישה בכתב.

במכתב ציין עוד טרי כי ההצעות שקיבל, כוללות רכישה של 5% ממניות כלל ביטוח בטכניקות שונות, ואי לכך הוא מבקש מהנהלת אי.די.בי להעביר לו עד ליום ראשון הבא את התייחסותה באשר לטכניקת המכירה המועדפת עליה, אחרת יכריע בעצמו כיצד לבצע את המכירה.

בתגובה, ציינה הנהלת אי.די.בי כי בכוונתה להשיב למכתב האמור, ולציין כי בהתחשב בטיב ההצעות שלכאורה הובאו בפני הנאמן טרי, הרי שכל אחת מהטכניקות המנויות במכתבו, תגרום לה לנזק מהותי, כבד ובלתי הפיך. עוד סבורה ההנהלה בראשות לפידות, כי פעולה של מכירת המניות על ידי טרי כפי שמוצע במכתבו, מהווה חריגה מסמכות והרשאה, וכן הפרת חובותיו כנאמן.

אי.די.בי מזכירה לטרי כי בחודש שעבר קיבלה מאיש העסקים בן אשכנזי הצעה לרכישת מניות השליטה בכלל ביטוח לפי שווי חברה של 2.85 מיליארד שקל - 26% יותר משוויה בבורסה. השווי בהצעה מהווה מכפיל של 0.66 על ההון העצמי של כלל ביטוח, לעומת מכפיל של 0.53 בלבד לפיו נסחרת החברה בבורסה.

בעקבות קבלת ההצעה, החליט דירקטוריון אי.די.בי בראשות היו"ר ובעל השליטה, אדוארדו אלשטיין, לקיים הליך תחרותי למכירת השליטה בכלל עסקי ביטוח. בנסיבות הקיימות, ובהתחשב בהליך התחרותי, בהצעה הקונקרטית והמוחשית העומדת בפני החברה, וכן בהגדרות סמכויותיו של הנאמן לפיהן הערך המינימאלי למכירת המניות הוא מחיר השוק, הרי שמכירת המניות כבר כעת תהווה לדעת אי.די.בי חריגה מסמכות.

באי.די.בי מתכוונים לעדכן בנושא גם את שופטת ביהמ"ש המחוזי בת"א, רות רונן, בתקווה לעצור את מכירת המניות בידי טרי. באמצעות עורכי הדין פיני רובין וכפיר ידגר ממשרד גורניצקי ושות', מדגישה אי.די.בי כי היא עושה מאמצים להשלים את הליך המכירה בהקדם ומקווה כי יש בידה לעשות כן בפרק זמן של חודשים ספורים. לדברי החברה, כבר נערכו בנושא פגישות בין אלשטיין לבין אשכנזי, בין עו"ד רובין לבין ד"ר יורם טורבוביץ', המייצג את הרוכש, כאשר האחרון נפגש בנושא גם עם סלינגר עצמה.

בתחילת חודש מאי, דנה רונן בבקשה לתביעה ייצוגית נגד דירקטוריון כלל ביטוח בקשר עם הנזק שגורמת מכירת מניות השליטה למחזיקי מניות המיעוט בחברה. בתום הדיון העניקה השופטת למגיש הבקשה ארכה של 45 יום כדי לבחון האם ברצונו למשוך את התביעה או להמשיך ולנהלה כאשר בפניו עומדת האפשרות שבקשתו תידחה ושהוא יספוג בשל כך קנס בצורה של תשלום הוצאות המשפט.

אלא שהתקופה הארוכה שקיבל התובע, המיוצג בידי עו"ד בני קרייתי, נועדה גם לאפשר לאי.די.בי ולממונה על הביטוח לבחון דרכים נוספות למכירת המניות.

בינתיים, כאמור הסתיימה אתמול התקופה שהקציבה השופטת והסכמה בין הצדדים אינה נראית באופק. למרות מכתב שקיבל לאחרונה טרי מהנהלת אי.די.בי, ולפיו היא תראה בו אחראי באופן אישי לנזק שייגרם לה ממכירת המניות, ממשיך הנאמן להוציא אל הפועל את הנחיות סלינגר. כך, שלפי שעה נראה כי מכירת החבילה הראשונה של מניות השליטה תיעצר, רק אם תחליט על כך השופטת רונן.