איפה הכסף של לקוחות "אדמה"? קובי מנסה להסביר ומתפתל

אורן קובי: "ההוצאה להורג שלי הייתה מהיום הראשון. מנסים לעשות לי מה שעשו לענבל אור" ■ אורנשטיין: "אתה מתחכם אתי. אנשים הפקידו עשרות מיליונים בנאמנות - איפה הכסף?"

אורן קובי / צילום: שלומי יוסף
אורן קובי / צילום: שלומי יוסף

רבות נאמר ונכתב בחודשים האחרונים על היזם אורן קובי, הבעלים של חברת "אדמה", שלפי החשד מעל ב-35 מיליון שקל מכספי לקוחות ששיווק להם קרקעות חקלאיות, באמתלה כי ניתן יהיה לבנות עליהן דירות. "קובי רימה לקוחות, קובי ביזה את החלטות בית המשפט, קובי קנה ג'יפ לנדרובר מפואר מכספי הרוכשים שהונה, קובי השתמש בכספים לצורך תשלומים לדירתו במגדלי אקירוב", ועוד ועוד.

היום (ב') הגיע תורו של קובי לעלות לדוכן העדים באולמו של נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, בניסיון לספק הסברים למעשיו. הניסיון הזה לא עלה ממש יפה - בלשון המעטה. 

במסגרת הדיון בתיק פשיטת-הרגל של קובי ובבקשות עובדי חברות קבוצת "אדמה" לפירוק זמני של החברות-האחיות של "אדמה", נראה היה שקובי עצבני, בוטה לעתים ומתפתל בחלק מתשובותיו. הוא התלונן על יחס התקשורת והמפרק אליו, הרים את קולו מדי פעם, העיר לחלק מהנוכחים, כינה אחד מהם "חוצפן" והתעמת אפילו עם השופט אורנשטיין.

 

"ההוצאה להורג שלי הייתה מהיום הראשון. זה ידוע לכולם. זה גמור מראש... מנסים לעשות לי מה שעשו לענבל אור", הצהיר קובי באחת ההזדמנויות. "אתה מתחכם איתי", נזף השופט בקובי, והתרה בו פעם אחר פעם להשיב לשאלות ולא לשאת נאומים.

פורמלית עסק הדיון היום בבקשות פירוק ופשיטת-רגל, אבל הדבר המהותי שעניין את אורנשטיין - והוא אמר זאת מפורשות יותר מפעם אחת - היה לברר עם קובי לאן נעלמו מיליוני השקלים של הלקוחות.

השופט שאל את קובי: "לפי החוזים שערכת, הכסף אמור היה להיות מופקד בחשבון הנאמנות. מסתבר שהוא איננו שם. אני נותן לך להסביר, אם יש לך הסבר. מכרת ללקוחות זכויות בנכסים שלא נרכשו אפילו מבעלי הקרקע. אסור היה למשוך את הכסף, גם לבנק אסור היה, וגם לא לך. מדוע הכספים לא מצויים בחשבונות הנאמנות?".

קובי השיב: "אנחנו רכשנו חלק מהנכסים בשם הרוכשים. קנינו בנאמנות עבור הרוכשים. גם כשלקוח לא שילם, הוא קיבל את הנכס. הדוח של מפרק ('אדמה') חגי אולמן לא נכון. הוא מכפיש ומגדף אותי. מבנה העבודה שלנו היה של 4 שנים, בהיקף של 350 מיליון שקל. 250 מיליון שקל מתוך הסכום הזה הם של אנשים שקיבלו את כל הקרקעות שלהם, בין אם מעבר לים ובין אם בתוך תוכנית או בסוף תוכנית".

השופט: "כספי לקוחות שאמורים להיות בנאמנות, אינם שם - היכן הכספים?". 

לפני כ-3 חודשים, בחודש מארס, התברר לרואי החשבון של קובי ממשרד שטיינמץ-עמינח, לתדהמתם, כי הכסף שסווג כהכנסות בדוחות החברה הוא בכלל כספי פיקדונות של הרוכשים. השופט אורנשטיין שאל את קובי היום האם הוא לא ראה שבדוח יש סעיף לא נכון של הכנסות של מיליוני שקלים.

קובי: "הם (רואי החשבון. ח' מ') לא הבינו שבקונסטלציה שאני קונה, אני מתחיל בתשלום ראשון, ואין אחריות ללקוח על תשלום העסקה. אנחנו מימנו לקוחות וקנינו בשמם. זה לא חוזה אופציה רגיל. ככה סיפקנו עסקאות ב-250 מיליון שקל. אם היינו רוצים לרמות, היינו מרמים ב-250 מיליון שקל. היינו החברה הכי גדולה בישראל בתחום הזה. לא עבדנו סתם כך. היו לנו יועצים בשכר ברמה הכי גבוהה במדינה".

קובי הוסיף והעיד כי עד סוף 2014 כל המשיכות מחברת "אדמה" אליו נרשמו על שמו הפרטי, ולדבריו, היה לו אישור למשוך דיבידנדים. "בגלל שרציתי להקים חברות-בנות בתחומים שונים, אמרו לי להקים חברת החזקות שתשמש צינור כסף לתמוך בחברות ולמשוך מהן במקרה שהן מרוויחות (חברת א.ב.צ. ח' מ'). בינואר 2015 פתחנו לי כרטיס בחברת ההחזקות, ומאז הייתי מושך או מכניס כסף דרך החברה אליי, אבל נרשם חוזית מול חברת ההחזקות בלבד. היו מקרים שגם החזרתי כסף".

אורנשטיין הקשה: "רואי החשבון בדוח המתקן התייחסו לכך שכספים של הלקוחות שאמורים היו להיות בחשבונות נאמנות, לא מצויים שם. ואני מדבר על הרבה מאוד כסף. היכן הכספים?".

קובי ענה: "בשביל להבין למה מדובר בהרבה כסף, מכרנו כל חודש בין 7 ל-15 מיליון שקל מגרשים. מבנה העסקה היה מיוחד - שאנחנו קונים בנאמנות בתשלומים. אני מימנתי עסקאות תמיד. זו הייתה השיטה, שאני משלם על העסקאות ולא הרוכשים".

אורנשטיין המשיך: "מטריד אותי שמהיום הראשון של התיק יש הסכם שאומר שהתמורה תופקד בנאמנות. אתה בא ואומר שהמציאות היא שונה. למה לא התאמתם את החוזה למציאות? ברור שהכספים לא שולמו בהתאם לחוזה". 

קובי השיב: "אם לא הייתה תמורה, והושלמה העסקה, ואני מחליט לפרוס לו עד 2018 - זו בעיה שלי. היה רשום הסכום ובנאמנות, אבל בעצם לא היה שם כסף. אני מימנתי לקוחות. היו לקוחות שפרסו לי צ'קים עד 2018, אז איזו נאמנות יש פה?".

אורנשטיין לא ויתר ושאל את קובי, אם כן, למה הכספים הוגדרו כשמורים בנאמנות בחוזים. השופט אמר כי מה שקובי אומר למעשה זה שהוא לא פעל לפי החוזים.

בהמשך שאל השופט את קובי מדוע הוא משך כספים מהחברה ב-2015 וב-2016, כשכבר ברור היה שהיא נמצאת בקשיים משמעותיים, ויש לה הערת "עסק חי".

קובי ניסה להסביר כי מבנה חברות הקבוצה הוא שאיפשר את העברת הכספים, וטען כי "היו גם משיכות וגם הכנסות. הכנסנו מיליוני שקלים".

קובי: "מכרתי שעונים בחו"ל. הייתי צריך כסף" 

עו"ד חגי אולמן, מפרק חברת "אדמה", חקר אף הוא את קובי על דוכן העדים, ובמטרה להוכיח כי קובי הוא פושט-רגל, עימת אותו עם הצהרתו בחקירה בפניו, ששווי נכסיו של קובי נטו הוא 20 מיליון שקל.

"זה יותר מזה", אמר קובי. "אני לא יכול לדעת מה שווי הנכסים, שכן צריך למכור אותם כדי לדעת כמה הם שווים". בהמשך הוא טען כי יש לו חוב של 22 מיליון שקל לחברה. "יש לי גם ערבויות אישיות לחובות של החברה".

בשלב זה התפתח "פינג-פונג" של שאלות ותשובות בין קובי לאולמן, שניסה להוכיח כי החובות של קובי, אך גם הנכסים שברשותו, גבוהים בהרבה מאלה שהוא מצהיר עליהם.

אולמן אמר: "אתה בפיגור בתשלומי משכנתאות בכל הדירות שלך. זה נכון?".

וקובי ענה: "אני מדבר עם בנק לאומי בנוגע למשכנתאות. יש לי החזר חודשי של 45 אלף שקל, ואני בפיגור בתשלום של חודש אחד. דיברתי על זה עם מנכ"ל בנק לאומי".

אולמן: "האם היו ברשותך שעונים בשווי משמעותי של מאות-אלפי שקלים?".

קובי: "זה נכון".

אולמן: "אבל אמרת לי בחקירה שאין לך כבר שעונים, ושהבאת אותם למשפחה ולצורך החזר הלוואות. מה עשית איתם?". 

קובי: "מכרתי אותם לפני בין חצי שנה לשנה. מכרתי אותם בחו"ל. הייתי צריך כסף".

בהמשך אמר אולמן לקובי כי בשנתיים האחרונות קובי העביר 2 מיליון שקל לחברה שטען שכבר אינה בבעלותו, בשם "א.ס לוגיסטיק לייזר". "זה לא נכון", אמר קובי. "אז למה ב-2015 חתמת על מסמכים כבעל החברה הזו?", הפתיע אולמן. כאן ניסה קובי לתרץ את הסתירות בגרסותיו ואמר: "אם נסתכל על הנייר, אמנם חתמתי עליו ב-2015, אבל מדובר בדוחות למס הכנסה משנת 2011". 

עו"ד אולמן טען גם כי קובי ערבב בין קבוצות החברה, וכי יש אינסוף העברות קבוצות בחברה. קובי הסביר: "מר אולמן הוא עורך דין ולא רואה חשבון. רואה החשבון שלנו אמר שפיזית אתה יכול להעביר בין חברה לחברה, אבל ברישומים אתה לא יכול להראות פעם אחת שההעברה לא נעשתה דרך חברת ההחזקות. הכול עבר דרך חברת ההחזקות". 

מדוע לא שולמו משכורות? 

הניסיון הכושל של קובי להסביר לאן נעלמו מיליוני השקלים שהפקידו אצלו הרוכשים בחשבונות נאמנות, לא היה ההסבר היחיד שניסה לספק מעל דוכן העדים היום. קובי נדרש לנפק הסבר מדוע לא העביר משכורות לעובדי החברות שבבעלותו - "טרה" שעוסקת בשיווק אדמות חקלאיות, "בטוחה" שעוסקת בייעוץ פיננסי ו"לוג מדיה" שעוסקת באופציות בינאריות - בחודשיים האחרונים.

העובדים התייצבו היום בבית המשפט וביקשו למנות את אולמן כמפרק זמני של החברות-האחיות, בנוסף על מינויו למפרק "אדמה".

לטענת קובי, "מי שניהל עסק בחיים יודע שלעמוד בתשלום של 1.8 מיליון שקל בחודש, זה לא עניין של מה בכך. אני מעריך את כל חובות 'טרה' ב-200 אלף שקל. בסך-הכול חברת 'טרה' מנתה בין 10-12 עובדים, והיא הייתה חברה צרה ששיווקה בסך-הכול פרויקט אחד. באפריל היה חג, ובקושי נמכרו מגרשים בחברה. רוב העובדים הם מתאמים המרוויחים 4,300 שקל בסיס ועמלות.

"בקושי היו מגרשים, ואם אני אחשב 10 עובדים כפול השכר ובנוסף להוצאות הפנסיוניות, ייצא כ-100 אלף שקל. ניסיתי לבדוק מהו בדיוק השכר של כל העובדים, אבל המנהל המיוחד, עו"ד חגי אולמן, מנע ממני להגיע לחומר".

קובי טען עוד כי הוא שילם את כל ההפרשות הפנסיוניות לעובדי "טרה", אך עורכת הדין של העובדים, חיות גרינברג, הראתה כי לא כך קרה.

אחת מהעובדות של קובי, תמנע סולטן, העידה היום בבית המשפט כי העובדים לא קיבלו את משכורות אפריל ומאי 2016. "המשכורת האחרונה שקיבלתי הייתה 28 אלף שקל. היו עובדים משותפים בכל החברות שהיו מנהלים, ויש עובדים ששייכים ל'טרה' שבה עבדתי. ב'טרה' עבדו כ-30 עובדים", אמרה.

סולטן העידה גם כי קיבלה את שכרה מ"טרה", אך מכרה פרויקטים גם עבור חברת "אדמה". "למשל, מכרתי פרויקטים בתל-אביב, בפרדס-חנה, בהוד-השרון. ב'טרה' מכרתי בפרויקט פי גלילות ובבנימינה. את ההנחיות בעבודה קיבלתי מהמנהל שלי, ניר ישראלי, שהיה מנהל בשתי החברות. קיבלתי הודעה על הפסקת עבודה ב-8 במאי, ומאז רוב העובדים הפסיקו לעבוד. דיללו בעובדים".

אמוץ ברג, שעבד בחברת "לוג מדיה" במשך כחודש וחצי, העיד כי קובי חייב לו 74 אלף שקל ברוטו על חודש אפריל ו-3,000 שקל על חודש מאי. "תפקידי היה להתקשר לאנשים שגרים מעבר לים ולעניין אותם באופציות בינאריות. בחברה יש כ-40-50 עובדים", אמר. 

כאן שאל עו"ד שביט, פרקליטו של קובי, את ברג: "האם מדובר בפעילות חוקית?". "למיטב ידיעתי, כן", השיב ברג; ואילו השופט נזף בשביט כי עליו להזהיר את העד כי תשובתו עלולה להפליל את עצמו, ואזי נשאלה השאלה שוב, וברג חזר בו ואמר שהוא מעדיף לא לענות.

בתחילת הדיון טען פרקליטו של קובי, עו"ד שביט, כי הדוח הראשון של המפרק, עו"ד אולמן, שעסק בחברת "אדמה", אינו רלבנטי לשלוש החברות הללו. השופט אורנשטיין קטע את דבריו של עו"ד שביט מיד עם תחילתם והבהיר לו: "העיקר כאן הוא הכספים שהיו צריכים להימצא ואינם. זה מה שמטריד שופט. אנשים הפקידו עשרות מיליונים בנאמנות. זאת השאלה בתיק. איפה הכסף?".

בהמשך אמר אורנשטיין: "יש פה עובדת שלא קיבלה את השכר שלה, וכך קרה גם לעובדים אחרים. הכול פה דומה. לכל החברות יש אותה בעלת שליטה ואותו בעל שליטה. הפעילות משותפת. חייבים להם כסף, והם מבקשים לפרק את החברה. זה מאוד פשוט".

החשד: מעילה שמימנה מסע קניות ענק

ב-29 במאי 2016 הגיש עו"ד חגי אולמן, שמונה למפרק החברה, לבית המשפט את דוח החקירה בנוגע לחברת "אדמה". הדוח העלה כי בעלי החברה, אורן קובי, ביצע מעילת ענק לכאורה בעשרות מיליונים מכספי חשבונות הנאמנות של לקוחות "אדמה", רוכשי קרקעות חקלאיות, שסברו כי הם רוכשים "זכות לדירה".

לפי אולמן, מדובר במעילה שמימנה לכאורה מסע קניות ענק שערך קובי, ושכלל רכישת דירות פאר, רכבי פאר (לו ולאמו), שעונים, עטים ועוד - בסך כולל של 35 מיליון שקל ויותר.

לפי עמדת המפרק, הרוכשים שנקשרו עם קובי עברו רמה כזאת או אחרת של שטיפת מוח. "הם הובאו למשרדים מפוארים, הוצגו להם מסמכים שקריים, כולל ברושורים של משרדי עורכי הדין וכן מסמך עלויות שקרי. השיטה הזו גרמה לכך שהרוכשים חשו מוגנים לחלוטין - אבל אפילו לא רוכש אחד מבין אלה שפגשנו לא יוצג על-ידי עורך דין מטעמו", אמר אולמן.

אולמן הוסיף ופירט עד כמה חריג האופן שבו בוצעו העסקאות מול לקוחות "אדמה", כמה מופקרים נותרו הרוכשים. "כל מה שהיה לרוכשים הוא הסכם שיווק. כמעט בלתי נתפס שרוכש משלם מיליון שקל, כשכל מה שיש לו ביד הוא 4 עמודי הסכם. הדבר היחיד שאמור היה להבטיח אותו היה הנאמנות, אך הכסף הלך בפועל לחברה. ההנחיה הברורה של המנהלים הייתה שהכסף יגיע ישירות לחשבון החברה, ולא לנאמנות. יש בין 10% ל-15% מן הכספים שאמורים היו להימצא בחשבונות הנאמנות".

למחרת הוציא השופט אורנשטיין צו פירוק לחברת "אדמה", צווים המקפיאים את פעילות החברות הקשורות וצווים נוספים האוסרים על אורן קובי ואמו, סימה דן, למכור את רכושם. לאחר מכן העמיד אורנשטיין את קובי מול כל באי האולם, כפי שעושה מורה לילד נזוף. "אדון קובי, תעמוד רגע", אמר השופט. "אני מזהיר אותך שלא תעשה שום פעולה ברכוש שלך - שום פעולה. אם תעשה פעולה, זה יעבור למישור הפלילי. אני מקווה שאתה מבין את מה שאני אומר לך. אתה יכול לשבת".

בהמשך הוגשה בקשה למנות את עו"ד אולמן, מפרק חברת "אדמה", למפרק של חברות נוספות בקבוצתו של קובי, לרבות "טרה", "בטוחה" ו"לוג מדיה". אורנשטיין קיבל גם בקשה זו. 

אולמן עצמו הגיש שתי בקשות לבית המשפט, שבהן הוא ביקש לאסור את קובי לאור ביזיון בית המשפט לכאורה, בגין סירובו להעביר מסמכים למפרק; וכן להרחיק את קובי ממשרדי הקבוצה, לאחר שניסה לפרוץ למשרדים.